افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و معایب ماسک زغال برای پوست

مزایا و معایب ماسک زغال برای پوست

  • ماسک های سیاه  که به ماسک هایpeel off نیز معروفند مثل یک نوع چسب هستند که با کنده شدن از روی پوست، فقط چربی‌های منافذ را خارج می‌کنند نه اینکه درمان جوش باشند. چربی‌های پوست با استفاده از این ماسک خارج می‌شود و ظرف ۲۴‌‌ساعت، دوباره جای آنها پر می‌شود.

 

ماسک زغال چه خواصی دارد؟
در تبلیغ ماسک زغال گفته می‌شود که می‌تواند سموم و آلودگی‌ها را به خود جذب کرده و باعث پاکیزگی پوست شود. از‌بین بردن لایه‌های مرده پوست، پاکسازی، کلاژن‌سازی، از‌بین بردن لکه‌ها، تعدیل چربی پوست، حجیم کردن موها، از‌بین بردن شوره، قرمزی و خارش پوست سر و از همه مهم‌تر از بین بردن و درمان جوش و آکنه پوست، همگی ازجمله خواصی است که در تبلیغات برخی از  این ماسک‌ها ادعا می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین خواصی که برای این ماسک‌ها ادعا می‌شود، کنترل و درمان جوش‌های پوست است؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی که باعث شده افراد زیادی به این ماسک راغب شوند. این ادعاها را با کارشناسان مطرح کردیم تا صحت و سقم آنها را بیشتر بدانیم.

درمان جوش یا دردسر جدید؟
ماسک های سیاه  که به ماسک هایpeel off نیز معروفند مثل یک نوع چسب هستند که با کنده شدن از روی پوست، فقط چربی‌های منافذ را خارج می‌کنند نه اینکه درمان جوش باشند. چربی‌های پوست با استفاده از این ماسک خارج می‌شود و ظرف ۲۴‌‌ساعت، دوباره جای آنها پر می‌شود. مقدار طبیعی چربی برای پوست لازم است و باید وجود داشته باشد اما میزان بیش از حد چربی است که دردسرساز می‌شود و به شکل جوش و آکنه خود را نشان می‌دهد. جوش هم باید درمان شده و میزان چربی پوست کنترل شود و کنده شدن سر‌جوش‌ها به‌وسیله این ماسک‌ها درمان نیست.

از آن سر بام نیفتید!
اساسا سطح پوست باید چرب باشد و پوست به خودی خود این چربی را می‌سازد. اگر چربی در سطح پوست وجود نداشته باشد، پوست خشک می‌شود و همین خشکی می‌تواند سرآغاز مشکلات زیادی باشد، بنابراین استفاده از این ماسک‌ها که از روی پوست کنده شده و چربی منافذ را خارج می‌کند نه‌تنها کنترل و تعدیل چربی نیست بلکه می‌تواند باعث خشکی پوست هم شود. چین و چروک، خارش، پیر شدن و… همگی نتیجه خشکی پوست است. به‌علاوه کسانی که سابقه اگزما، حساسیت یا التهاب دارند، ممکن است با استفاده از این ماسک‌ها مشکل‌شان بیشتر شده و عود کند.
کلاژن‌سازی با این ماسک‌ها محال است
چیزی که در تبلیغات این ماسک‌ها ادعا می‌کنند که این ترکیبات کلاژن‌سازی دارند و… درست نیست. (ماسک سیاه peel off)  مقداری از موها و کرک‌های صورت و چربی منافذ جوش‌ها را خارج می‌کند اما درباره کلاژن‌سازی می‌گوییم که باید معجزه‌ای باشد که با یک یا دوبار استفاده از یک ماسک، کلاژن‌سازی انجام شود. آنچه در علم به‌عنوان کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست مطرح و ثابت شده است، با استفاده از بهترین تکنیک‌ها و مواد مدت‌های طولانی و در چنین دوره متوالی انجام می‌شود. مسلما چندبار استفاده از یک ماسک، هرچه که باشد، نمی‌تواند تاثیر کلاژن‌سازی خاصی ایجاد کند و این محال است.

ماسک‌هاى peel off خواص ویژه‌اى دارند؟
شرکت‌هاى مختلف براى تبلیغ بیشتر یا براى اینکه نشان دهند محصولى متفاوت ساخته‌اند که با آنچه در گذشته وجود داشته تفاوت دارد و از این طریق مشتری جذب کنند، ممکن است ترکیبات متفاوتى را در ماسک‌هاى سیاه  peel off به کار ببرند. مثلا ممکن است در این ترکیبات از اسیدهاى میوه، عصاره‌هاى گیاهى یا شیمیایى دیگر مثل ژل آلوئه‌ورا یا روغن‌هاى گیاهى دیگر مثل روغن بادام و… استفاده کنند. این ترکیبات تاثیراتى را که ادعا می‌شوند ازجمله جوان‌سازی، روشن‌کنندگى و ازبین بردن لکه‌هاى پوست را دارند، ندارند. استفاده از چنین  ترکیباتى  که معمولا با تاکید روى بسته‌بندى ذکر می‌شود بیشتر براى جذب مخاطب است.  البته ترکیبات دیگرى مثل  polyvinyl alcohol  و… هم به‌عنوان مواد تشکیل‌دهنده روى بسته‌بندى گروهى از این ماسک‌ها ذکر می‌شود که براى شکل‌گیرى و انعطاف‌پذیرى ماسک است و ربطى به تاثیرگذارى روى پوست ندارد.

چقدر باید هزینه کنید؟ 
ماسک‌هاى peel off معمولا در فروشگاه‌هاى لوازم آرایشى عرضه می‌شوند و برخى شرکت‌هاى داخلى هم آن را تولید کرده‌اند. ماسک‌هایى که با نام ماسک سیاه یا peel off در بازار وجود دارتد برحسب شرکت تولیدى یا ساخت داخل یا خارج بودن و البته ورود به طریق قانونى یا قاچاق بودن آنها قیمت‌هاى متفاوتى دارند. قیمت‌هایى بین ٨ تا ٦٠هزار تومان، قیمتى است که معمولا عرضه می‌شوند. معمولا افراد این ماسک‌ها را خریدارى کرده و در منزل استفاده می‌کنند، البته آرایشگاه‌ها هم ممکن است این کار را براى مشترى انجام دهند. برخى آرایشگاه‌ها با دریافت مبلغى بین ٣٠ تا ٤٠هزار تومان این ماسک را براى مشترى استفاده می‌کنند. ممکن است برخى آرایشگران هم براى تبلیغ بیشتر، خود را متخصص این کار معرفى کنند یا براى دریافت پول بیشتر تعداد جلسات زیاد یا ماسک‌هاى مکمل دیگر را هم توصیه کنند که همه اینها براى کسب درآمد بیشتر و تاثیرات آنها موقتى است.

ماسک‌هاى رنگى براى جذب بیشتر مشترى
تولیدکنندگان از پا ننشسته و براى قانع‌کردن مشترى به خرید محصولات‌شان، انواع بیشترى از ماسک‌ها را تولید کرده‌اند که در تاثیرگذار نبودن‌شان شبیه یکدیگر هستند و ممکن است فقط ادعاهاى متفاوتى داشته باشند. ماسک شن، ماسک طلایى، شکر سیاه و… همگى شبیه همان ماسک سیاه هستند و براى درمان جوش، لکه، روشن‌کنندگى، شفافیت و… تاثیرى ندارند. شاید تنها تفاوتى که برخى از انواع ماسک‌هاى طلایى با انواع ماسک سیاه peel off وجود دارد، نحوه استفاده آنهاست. برخى از انواع ماسک‌هاى طلایى به شکل قالب صورت ساخته شده و بسیار انعطاف‌پذیر هستند و نیازى به کنده شدن از روى پوست ندارند، یعنى به آسانى از روى پوست برداشته می‌شوند.

درمان آکنه فقط با یک ماسک؟ 
درمان آکنه گاهی اوقات آن‌قدر سخت و دشوار است که سال‌ها ادامه می‌یابد و باز هم بعد از طی درمان ممکن است برگردد و تضمینی برای درمان ۱۰۰درصد وجود ندارد. حال چطور عاقلانه به نظر می‌رسد که یک ماسک بتواند جوش‌ها را از جا در آورده و درمان کند. در سال‌ها تدریس در دانشگاه درباره جوش، هرگز ندیده و نشنیده‌ام که با چسباندن و کندن یک ماسک چسب مانند، بتوان جوش‌ها را درمان کرد. آکنه، درمان قطعی در هیچ جای دنیا ندارد و درمان‌های محدودکننده برای آن انجام می‌شود.

زغال خواص درمانی ندارد
کسانی که بیماری‌های گوارشی و روده و… داشتند در قدیم گفته می‌شد برای درمان از کربن یا همان زغال استفاده کنند.  اما الان چنین چیزی پایه و مبنای علمی ندارد خصوصا درباره اثرات آن روی پوست. ترکیب زغال، شکر سیاه، خاک رس و… هیچ تاثیری روی پوست ندارد و اینکه تاثیرات زغال برای پوست را به سال‌ها قبل نسبت می‌دهند مبنای علمی ندارد.

تفاوت ماسک زغال و چسب!
ماسک پوست یعنی مواد مفیدی که روی پوست گذاشته شود و بعد شسته شود؛ چیزی که زده شود و بعد از روی پوست کنده شود ماسک به حساب نمی‌آید. این کنده شدن مقداری از منافذ پوست را باز می‌کند و نقاط سیاه روی پوست و بینی و…. را ممکن است خارج کند اما این اثر همیشگی نیست و دوباره این منافذ پر می‌شوند چرا‌که این چربی‌ها عمیق هستند. این باز شدن منافذ را با هر ماده چسبنده دیگری هم می‌توان انجام داد و حتما نباید چیزی به اسم ماسک زغال باشد. این‌طور بگویم که ماسک زغال از لحاظ تاثیری که روی پوست دارد با یک چسب معمولی تفاوتی ندارد.

آیا درمان شوره در دستان ماسک زغال است؟
زغال، کربن، شکر سیاه و… که ادعا می‌شود در ترکیبات ماسک زغال وجود دارند، هرگز نمی‌تواند درمان شوره، خارش، قرمزی و… مو و پوست سر باشد. اینها فقط تبلیغ است و هیچ مبنای درمانی ندارد. برای درمان شوره، قرمزی، خارش و هر بیماری دیگری، پزشک باید ابتدا علت را بداند و بر مبنای آن برای درمان اقدام کند. آن وقت یک ماسک ادعا می‌کند که تمام اینها را یکجا دراختیار دارد؟

مردم هوشیار باشند
چیزی که در تبلیغات دیده می‌شود واقعا آن چیزی نیست که حقیقت دارد و مردم باید به این نکته توجه داشته باشند. برای تبلیغ یک محصول انواع و اقسام افکت‌های فیلمبرداری و… اجرا می‌شود. کدام داروی مهم و اصلی را دیده‌اید که درباره آن تبلیغ انجام شود؟ چون محصولی که کارایی درست و اساسی داشته باشد نیازی به این همه تبلیغ ندارد، بنابراین به تبلیغات توجهی نکنید و بدانید اگر یک ماسک این همه خواص داشت و درمان همه چیز بود به همه توصیه می‌کردیم همان ماسک را استفاده کرده و خیال‌شان بابت زیبایی پوست‌شان راحت باشد

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *