افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مراقبت از بینی بعد از عمل

اقدامات بعد از عمل جراحی زیبایی بینی در بیماران مختلف متفاوت است. عامل‌هایی چون مدت زمان عمل و دقت بیمار در پیروی از دستورها و مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی در سرعت بهبود نقش کلیدی دارند.

بعد از عمل جراحی بینی، همان‌طور که به تدریج اثر بیهوشی از بین می‌رود، احساس خستگی، سستی یا تهوع خواهید داشت. بسیاری از بیماران تا حدی احساس درد، ناراحتی یا التهاب دارند، که با مصرف مسکن‌ها برطرف می‌شود. چنانچه پزشک بعد از عمل جراحی بینی آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز نمود، آن را دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید. همچنین به دلیل گرفتگی بینی، برای چند روز تنها از راه دهان نفس خواهید کشید.

qq

احتمال دارد پانسمان بینی هم داشته باشید که شامل گاز جراحی و مواد دیگری است که جهت کاهش ورم و کبود شدگی داخل بینی قرار داده می‌شود. این پانسمان فشار ناراحت‌ کننده‌ای را حین مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی ایجاد خواهد کرد.بخیه‌های زده شده برای بستن برش‌ها ممکن است قابل جذب باشند، یا لازم باشد تا تقریباً یک هفته بعد از عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی کشیده شوند.

عوارض بعد از عمل جراحی بینی
عوارض جانبی متداولی که اکثر بیماران طی دوران بهبود بعد از عمل جراحی بینی تجربه می‌کنند شامل ورم و کبودشدگی است. ممکن است کبودشدگی‌ها به ناحیه چشم‌ها هم برسند و ظاهری با “چشم‌های سیاه”، مانند بادنجان کاشتن زیر چشم در اثر مشت خوردن، به شما بدهند. هنگامی که در روزهای نخست خود را در آینه می‌بینید، خیلی وحشت‌زده نشوید.

رفع کامل این کبودی‌ها معمولاً با مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی بیش از ده روز زمان نمی‌برد، البته در بیمارانی که دخانیات مصرف می‌کنند، مدت ناپدید شدن کبودی‌ها طولانی‌تر است و ممکن است تا سه هفته به درازا بیانجامد. از دیگر عوارض جانبی بعد از عمل جراحی بینی می‌توان به کرختی، پوسته‌ریزی یا خونریزی اشاره کرد.اکثر بیماران همان روز جراحی به خانه برمی‌گردند، اما باید همراهی داشته باشید تا شما مشایعت کند. به مجرد رسیدن به خانه، چند روز را پیش از از سر گرفتن فعالیت‌های روزانه به تجدید قوا و مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی اختصاص دهید.

مراقبت های روزهای اول بعد از عمل جراحی بینی
برای بسیاری از بیماران، ۲۴ ساعت اول پس از عمل دشوارترین مقطع دوره بهبود و مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی است. طی این مدت ممکن است بیماران هنوز تحت تأثیر داروی بیهوشی باشند، و اندکی احساس ناراحتی کنند. جراح می‌تواند برای تسکین درد دارو تجویز کند، اگرچه برخی بیماران صرفاً با مصرف داروهای بدون نسخه این مشکل را برطرف می‌کنند. برخی از مشکلاتی که بیماران در طول دوره مراقبتهای بعد از عمل جراحی بینی با آنها دست به گریبان‌اند عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • ورم
  • کبودشدگی
  • خون دماغ شدن

بهترین کار برای بیمار آن است که در ۲۴ ساعت اول پس از عمل استراحت کند و در تخت به گونه‌ای بخوابد که سرش بالاتر از بدن قرار گیرد. احساس خواهید کرد که صورت‌تان پف کرده، بینی‌تان درد می‌کند و شاید سردرد خفیفی هم داشته باشید. خونریزی نیز، به ویژه در ۴۸ ساعت نخست دوره مراقبتهای بعد از عمل جراحی بینی، شایع است. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید فین کنید چون می‌تواند تأثیر ویران‌کننده‌ای بر نتیجه عمل داشته باشد.

یک هفته بعد از عمل زیبایی بینی
زمانی که یک هفته پس از جراحی به مطب پزشک مراجعه می‌کنید، وی روند بهبود شما را با مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی بررسی می‌نماید. در صورت داشتن پانسمان بینی آن را باز می‌کند و محافظ (اسپلینت) را بر می‌دارد و بخیه‌ها را می‌کشد. در این مقطع، کبودشدگی در حال برطرف شدن است و میزان ورم باید ناچیز باشد.

پس از گذشت یک هفته از جراحی تغییر شکل بینی، بسیاری از بیماران قادراند به سر کار و برنامه نسبتاً همیشگی زندگی‌شان بازگردند. با این وجود، بیماران باید مراقب باشند و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری ورزند؛ و در مسابقه‌های ورزشی شرکت نکنند یا پیش از گذشت دو هفته وزنه‌برداری انجام ندهند. در مجموع می‌توان گفت که بیمار به مدت هشت هفته باید از اعمالی دوری کند که منجر به وارد شدن ضربه به بینی می‌شوند. سفر هوایی نیز بلافاصله پس از عمل توصیه نمی‌شود.

به پندار بسیاری از بیماران، مزایای عمل جراحی زیبایی بینی بر تحمل ناراحتی چند روزه و چند هفته‌ای پس از عمل می‌چربد. بیشتر عوارض جانبی دوران بهبود شدت زیادی ندارند و ظرف دو هفته‌ی نخست فرو می‌نشینند. اگرچه شایان ذکر است که رفع کامل ورم چندین ماه به طول می‌انجامد و در این مدت ورم ناچیزی به چشم می‌خورد. در آخر باید گفت که نتیجه نهایی جراحی شاید تا بیش از یک سال هم قابل رؤیت نباشد.

توصیه هایی برای کاهش ورم

بیماران متعددی در طول مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی متوجه می‌شوند که ورم عارضه‌ای جانبی با طولانی‌ترین ماندگاری است. در واقع فرو نشستن بخشی از ورم‌های باقی‌مانده بیش از شش ماه زمان می‌برد، و بدین ترتیب مانع دیدن نتیجه کامل و نهایی عمل می‌شود. اگرچه وجود ورم در دوران بهبود اجتناب‌ناپذیر است، راه هایی جهت به حداقل رساندن میزان آن در مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی در زیر پیشنهاد می‌شوند:

  • اجازه ندهید میزان آب بدن‌تان کم شود، پس از عمل، به ویژه در چند روز نخست آب فراوان بنوشید.
  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید و میزان مصرف و جذب سدیم را تحت کنترل درآورید.
  • تا حد امکان استراحت کنید. فعالیت‌های روزانه را به سرعت از سر نگیرید.
  • در صورت توصیه پزشک از کمپرس‌های یخ و آب سرد در مراقبت های بعد از عمل جراحی بینیاستفاده کنید.
  • پزشک را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید و از مصرف داروهایی اجتناب کنید که با تعادل مایعات تداخل دارند.
  • در طول مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی، بینی خود را در معرض ضربه خوردن قرار ندهید.
  • به گونه‌ای بخوابید که سر و شانه‌هایتان توسط حداقل دو بالش بالا قرار گرفته باشد. این موقعیت در کاهش ورم و کبودشدگی مؤثر است و مانع وارد شدن ضربه
  • و فشار به بینی در هنگام خواب می‌شود.علاوه بر توصیه‌های فوق در مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی، بیماران در طول چند هفته نخست پس از عمل نباید
  • صورت‌شان را آرایش کنند. بیمارانی که از لنز استفاده می‌کنند، می‌توانند بلافاصله پس از عمل لنزها را در چشم‌ها قرار دهند، اما بیمارانی که عینک می‌زنند،
  • نباید حداقل تا شش هفته عینک را بر روی بینی قرار دهند.

محافظ‌ها ( اسپلینت‌ها ) یا چسب بینی
از مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی این است که جراح محافظ یا چسب را روی بینی قرار می‌دهد تا ساختار بینی جدید را در محل مورد نظر قرار دهد و باعث شود در موقعیت صحیح بهبود یابد و جابجا نشود. فشار ملایم اعمال شده از سوی محافظ یا چسب نیز به کاهش ورم کمک می‌کند و دوران بهبود و مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی را کوتاه‌تر می‌سازد. شاید پزشک به شما آموزش دهد که چگونه در صورت لزوم چسب را خودتان تعویض کنید و یا شاید خود پزشک این کار را در جلسه بعد انجام دهد. چسب سوزش یا قرمزی ایجاد می‌کند، با این همه به بیماران توصیه می‌شود تا از برداشتن زودهنگام چسب یا محافظ خودداری کنند.

مرحله ابتدایی مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی در حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد و اکثر بیماران با گذشت حدود یک هفته به سر کار برمی‌گردند. دست‌کم به مدت یک تا دو ماه از انجام فعالیت‌ها یا ورزش‌های سنگینی اجتناب کنید که بینی‌تان را در معرض ضربه دیدن قرار می‌دهند. در هنگام دوران مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی(رینوپلاستی)، مراقب باشید تا تصادفاً ضربه‌ای به بینی‌تان وارد نیاید؛ در غیر این صورت متحمل درد خواهید شد، زمان بهبود طولانی خواهد گردید یا حتی بینی‌تان جابه‌جا خواهد شد و موقعیت جدیدش تغییر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که تا زمان بهبودی کامل، بینی تا حدی ضعیف‌تر از حالت عادی است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *