جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



علت حرف زدن و راه رفتن در خواب

images

برخی افراد وقتی که خواب هستند کلماتی را بیان می‌کنند که در بسیاری از موارد موقتی بوده و تحت شرایط خاصی ایجاد می‌شود با این حال این صحبت‌ها نیازمند بررسی است زیرا ممکن است خود فرد اصلا متوجه نشود.

به نقل از‌ ای‌بی‌سی‌نیوز، حرف زدن در خواب در افراد و شرایط مختلف متفاوت است اما اصولا در خواب عمیق یعنی مرحله ۳ و ۴ خواب اتفاق می‌افتد که شخص به گونه‌ای حرف می‌زند که گویی در رویا است فقط در موارد حاد مانند بیداری عمل می‌کند.

بیشتر افراد از آنچه در خواب می‌گویند بی‌اطلاع هستند و حتی ناراحت می‌شوند. گاهی ممکن است این افراد علاوه بر حرف زدن دست و پای خود را نیز حرکت داده و یا حتی در خواب راه بروند. گاهی هم با اضطراب از خواب بیدار می‌شوند اما صبح روز بعد همه چیز فراموش می‌شود.

حرف زدن در خواب بسیار بی‌ضرر است. البته به‌طور حتم اطرافیان را نگران کرده و ممکن است آنان به ویژه همسر فرد با صدای او از خواب بیدار شود اما مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

علت این مساله هنوز کاملا معلوم نیست اما به نظر می‌رسد بیشتر در افرادی وجود دارد که تحت فشارهای شدید روحی هستند یا به دلایل دیگری بیمارند. حرف زدن در خواب ممکن است در کودکان با ترس‌های شبانه مرتبط باشد و در بزرگسالان با خرخر.

● در آرزوی خوابی شیرین

اگر می‌خواهید بهتر بخوابید به موارد زیر توجه کنید؛
▪ پرخوری و کم خوری موجب اختلال در خواب می‌شود. خوردن یک غذای سبک قبل از خواب به بهتر شدن خواب کمک می‌کند، در حالی که پرخوری سبب اختلال در سیستم هضم و در نتیجه بی‌خوابی می‌شود.

▪ کافئین در خواب اختلال ایجاد می‌کند.

هر نوع غذا و نوشیدنی‌ای دارای کافئین مثل قهوه، کوکاکولا و شکلات سبب بی‌خوابی می‌شود، البته در افراد مختلف، تاثیر آن متفاوت است.

▪ خوردن چربی را فراموش کنید. خوردن غذاهای خیلی چرب سبب به هم خوردن سیستم هضم و گوارش و در نتیجه بی‌خوابی می‌شود.

▪ دیر وقت شام نخورید. افرادی که مشکل معده مثل برگشت اسیدمعده و یا ترش کردن دارند، نباید دیر وقت غذا بخورند و لازم است از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنند، زیرا غذای سنگین تخلیه شدن معده را به تعویق می‌اندازد.

خوابیدن با معده پر، باعث تحریک اسیدها و مایعات معده و روده می‌شود و آنها را به سمت مری می‌راند، بنابراین حالت ترش کردن ایجاد شده و سبب ایجاد تغییراتی در خواب می‌شود. توجه داشته باشد، نوشیدن بیش از اندازه مایعات قبل از خواب نیز مشکل‌ساز است.

▪ شیر و عسل به بهبود خواب کمک می‌کند. شیر دارای آمینواسیدی به نام تریپتوفان است که تریپتوفان موجب افزایش مقدار داروی مسکن طبیعی در مغز به نام سروتونین می‌شود. به همین دلیل بیشتر پزشکان نوشیدن شیر قبل از خواب به همراه یک قاشق چایخوری عسل توصیه می‌کنند.

مخلوط شیر و موز نیز به بهبود خواب کمک کرده و به بدن ویتامین ۶ B می‌رساند. این ویتامین به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک می‌کند.

برخی از انواع گیاهان و داروهای گیاهی نیز به بهبود خواب کمک می‌کند. به‌طور مثال گیاه سنبل کوهی تاثیری شگفت‌انگیز در این زمینه برجای می‌گذارد.

پزشکان معتقدند سنبل کوهی سبب آرامش سیستم عصبی و راحتی بافت ماهیچه‌ها می‌شود، بنابراین دم کردن سنبل در یک قوری چای توصیه می‌شود. علاوه بر سنبل، چای بابونه، نعناع و لیمو عمانی نیز به خواب بهتر و آرام‌تر کمک می‌کند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید