افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت افسردگی دوران بارداری

1679

می خواهیم به بررسی علت افسردگی دوران بارداری با روش درمان این افسردگی را بیان کنیم با ما همراه باشید .

ديگر آن زن شاد و پرانرژي روزهاي پيش از بارداري نيست. از صبح كه بيدار مي‌شود، غمگين و كسل يک جا مي‌نشيند و مدام اشك‌هايش را پاك مي‌كند؛ يا زياد غذا مي‌خورد يا اصلا نمي‌خورد؛ يا زياد مي‌خوابد يا تا صبح بيدار است؛ حوصله ي هيچ كس را ندارد حتي شوهرش را.

پزشكش مي‌گويد: اين ها نشانه‌هاي افسردگي دوران بارداري است و شايد بعد از زايمان هم ادامه پيدا كند. پزشك مي‌گويد: اين افسردگي بايد درمان شود، وگرنه… .

بارداري يك تغيير مهم و بزرگ در زندگي زن‌هاست و تغييرات بزرگ در زندگي، حتي اگر خوشايند باشند، بعضي وقت‌ها ممكن است آدم‌ را گرفتار افسردگي كنند.

بنا به گفته پزشكان، اين نوع افسردگي‌ها اگر خفيف باشند بي‌خطرند، اما گاهي كار به جايي مي‌رسد كه مادر ممكن است زايمان زودرس داشته باشد، يا كودكي با وزن كم به دنيا آورد، يا تا سال‌ها پس از زايمان نيز افسرده باقي بماند و حتي شايد دست به اقداماتي خطرناك بزند.

 

غصه از كجا مي‌آيد؟

دكتر فاطمه سمائي تهراني، متخصص زنان و زايمان، افسردگي‌هاي مربوط به بارداري را مساله‌اي شايع مي‌داند كه ممكن است در مواردي خطرناك شود. او اين گروه افسردگي‌ها را از نظر زمان وقوع، به دو ‌گروه پيش از زايمان و پس از آن تقسيم مي‌كند.

اين متخصص توضيح مي‌دهد: حدود ۱۲ درصد از جمعيت كشور ما دچار افسردگي هستند.

افسردگي دوران بارداري در زنان معمولا از ۳ ماهگي با علائمي مانند غمگيني، بي‌علاقگي به انجام امور روزمره زندگي و برقراري ارتباط اجتماعي، دردهاي جسماني بي‌دليلي كه پزشك براي آنها توجيه بدني ندارد، احساس بيماري و خستگي و ضعف مزمن، ناتواني در كنترل خشم و احساسات منفي، بي‌منظمي در خواب و خوردن ظاهر‌مي‌شود.

به گفته سمائي تهراني، هم عوامل محيطي و هم عوامل غيرمحيطي در بروز افسردگي در زنان باردار نقش دارند. او از ژنتيك به عنوان عاملي غيرمحيطي نام مي‌برد و مي‌گويد: زناني كه مواردي از ابتلا به افسردگي را در بستگان نزديك شان دارند، ۲۵ درصد بيشتر از ديگر زنان، در معرض خطر ابتلا به افسردگي در دوران بارداري و پس از آن هستند.

حوادث ناخوشايند و ناگهاني در خانواده، مصرف الكل و كشيدن سيگار، درمان‌هاي پزشکي طولاني مدت و اعتياد به داروهاي غيرمجاز هم از عواملي محيطي هستند كه به گفته اين متخصص، احتمال بروز افسردگي را در مادران بالا مي‌برند.

همچنين بارداري براي برخي از زنان به عنوان عاملي استرس‌زا محسوب مي‌شود كه ممكن است خلق و خوي‌شان را تغيير دهد. نبودن همسر يا بي‌توجهي او، بارداري‌هاي ناخواسته، شرايط نامناسب اقتصادي، سطح پايين فرهنگي خانواده و حاملگي در سن كم هم ممكن است از علل افسردگي باشند.

اين متخصص، سطح هورمون محرك غده آدرنال (غده فوق کليوي) در بدن را هم در افسردگي تاثيرگذار مي‌داند و شرح مي‌دهد: زناني كه در دوران بارداري با كاهش شديد ميزان اين هورمون در خون مواجه مي‌شوند نيز ممكن است به افسردگي دچار شوند.

علاوه بر اين عوامل، امكان ظهور افسردگي در زناني كه در بارداري اول دچار اين افسردگي شده‌اند، ۵۰ تا ۷۰ درصد افزايش مي‌يابد.

زناني كه ويارها و استفراغ‌هاي شديد در دوران حاملگي دارند و آنها كه پيش از بارداري هم سابقه مشكلات رواني داشته‌اند، بيشتر در معرض خطر افسردگي قرار دارند.

 

افسردگي پس از زايمان، بيشتر است

به اعتقاد سمائي تهراني، شيوع افسردگي در زنان معمولا پس از زايمان بيشتر از دوران بارداري است و در دو هفته ي اول پس از زايمان ظاهر مي‌شود.

تغييرات هورموني در بدن، در بروز اين نوع افسردگي نقش دارند. هر چند افزايش ميزان هورمون استروژن در دوران بارداري به عنوان عاملي براي جلوگيري از افسردگي به حساب مي‌آيد و برخي از زنان را شاداب‌تر مي‌كند، اما پس از بارداري، ناگهان ميزان اين هورمون كاهش مي‌يابد و باعث احساس غمگيني مي‌شود.

 

چند توصيه

دكتر سمائي تهراني اظهار مي‌كند: درمان بستگي به شدت افسردگي دارد و در مواردي كه شديد باشد، قطعا نياز به درمان دارويي دارد و با رها كردن بيماري به حال خودش، بهتر نمي‌شود. در اين گونه موارد برخي از زنان اقدام به درمان‌هاي خودسرانه مي‌كنند كه به شدت خطرناك است و عوارضي جبران‌ناپذير دارد. مهم‌ترين نكته اين است كه پزشك بايد تشخيص دهد، مشكل اين زنان چيست.

اين متخصص هشدار مي‌دهد: درمان افسردگي به خصوص پس از زايمان حتما بايد جدي گرفته شود، زيرا احتمال دارد با افزايش افسردگي، اين گروه از بيماران دست‌به خودكشي يا فرزندكشي بزنند.

همچنين مركز بين‌المللي سلامت زنان، براي جلوگيري از ابتلا به افسردگي پيش و پس از زايمان توصيه‌هايي به زنان مي‌كند كه عبارتند از:

* داشتن برنامه‌ريزي دقيق در طول روز كه در اين برنامه، زمان خواب و استراحت و برنامه‌هايي هر چند ساده براي تفريح مشخص باشد.

* تقسيم امور مربوط به خانه و نوزاد با همسر و صحبت كردن با او درباره نگراني‌هاي‌ احتمالي

* گذراندن اوقاتي با دوستان و آشنايان

* مشاوره با پزشك در صورت بروز نشانه‌هاي افسردگي

* مشورت كردن با مادراني كه در نگهداري از فرزند تجربه دارند.

* پرهيز از ايجاد تغييرات ناگهاني در برنامه زندگي روزمره در دوران بارداري

 

پزشکین : علت افسردگی دوران بارداری

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *