افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

را های صرفه جویی در مصرف آب

در مقاله قبلی در خصوص «راه های تصفیه کردن آب» صحبت کردیم تا یاد بگیریم چگونه در صورت نبود آب سالم از آب های در دسترس به صورت ایمن استفاده کنیم اما تا زمانی که آب تصفیه شده به راحتی در دسترس است میتوان با صرفه جویی در مصرف آن از کمبود های جدی آب پیشگیری کرد.

آب ۷۰ درصد از کره خاکی را پوشانده است اما تنها ۳ درصد از این مقدار، آب تمیزی است و می توان از آن برای مصارف انسانی استفاده کرد. حتی اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که بارش های زیادی دارد، استفاده از آب نیازمند انرژی برای تصفیه است. خوشبختانه روش های زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد. هر خانواده ۴ نفره به طور میانگین ۴۵۰ لیتر آب در روز مصرف می کند که در سال عددی حدود ۱۶۴۰۰۰ لیتر خواهد شد.

بخش اول: صرفه جویی آب در داخل منزل

  1. در مصرف آب شیر صرفه جویی کنید: زمانی که دندان های خود را می شویید، صورتتان را اصلاح می کنید، دست های خود را شستشو می دهید، ظرف می شویید و کارهای دیگر را انجام می دهید شیر آب را ببندید. همچنین زمانی که در حال دوش گرفتن هستید می توانید آب را در مواقع مورد نیاز ببندید. از سطل یا کاسه برای گرفتن آب سردی که از شیر یا دوش می اید استفاده کنید. از این آب می توانید برای شستن دستشویی یا آبیاری گیاهان استفاده نمایید.

آب حاصل از تانک آب داغ ممکن است رسوب بیشتری نسبت به تانک آب سرد داشته باشد اما می توانید از این آب برای موارد دیگر استفاده کنید. اگر از فیلتر آب استفاده کنید قادر خواهید بود در مصرفش صرفه جویی نمایید و آن را در بطری هایی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

  1. لوله های کشی منزل را بررسی کنید تا ببینید نشتی وجود دارد یا خیر. برای تعمیر این موارد باید ابتدا محل نشت آب را پیدا کنید. نشت آب می تواند ۳۰ الی ۵۰۰ گالون آب را در روز به هدر بدهد.

بخش دوم: صرفه جویی آب در حمام

  1. دوشی با جریان اندک نصب کنید و شیر آب را ببندید: دستگاه هایی که جریان اندکی دارند زیاد گران قیمت نیستند. بیشتر آن ها را می توان با پیچ محکم کرد.
  2. سعی کنید دوش کوتاهی بگیرید: تایمر یا ساعت خود را تنظیم کنید و خود را به چالش بکشید. می توانید زمانی که دوش می گیرید موسیقی را روشن کنید و با اتمام موسیقی دوش گرفتن خود را متوقف نمایید. بیرون دوش، به اصلاح صورتتان بپردازید و دوش را به هنگام اصلاح ببندید.
  • به جای حمام کردن کامل، دوش بگیرید. حمام کردن می تواند آب بیشتری به هدر بدهد.
  • می توانید دریچه هایی را پشت سر دوش نصب کنید. می توان این دریچه ها را به سادگی به کمک پیچ محکم کرد. آب را به گونه ای باز کنید که خیس شوید. سپس از دریچه برای بستن آب استفاده کنید.
  1. از آب به هدر رفته در حمام برای شستن ماشین یا سایر دستگاه های خود استفاده کنید: اگر برایتان ممکن بود، آبی که در حمام به هدر می رود را در یک ظرف جمع کنید و از آن برای شستن ماشین یا سایر دستگاه های خود استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که این آب را هرگز برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار ندهید چون امکان آلودگی وجود دارد
  • این آب باید فیلتر شود.
  • زمانی که منتظر دمای مورد نظر خود هستید، آبی که به هدر می رود را در یک سطل یا کاسه جمع آوری کنید. این آب تمیز است.
  • اگر آب تمیز را جمع آوری کردید می توانید از آن برای شستشوی دست ها و لباس ها استفاده کنید.
  • اگر آب به هدر رفته را برای آبیاری باغ می خواهید، از صابون هایی که با باغ سازگار است استفاده کنید.بیشتر صابون ها حاوی نمکی هستند که می توانند در خاک تجمع یابند و این موضوع برای گیاهان خوب نیست.
  • اگر در مورد آبی که جمع آوری کرده اید مطمئن نیستید و نمی دانید برای گیاهان شما مناسب است یا خیر، می توانید از آن برای شستن دستشویی استفاده کنید.
  1. دستشویی خود را به فلاش تانکی یا سرعت اندک تبدیل کنید:

بطری پلاستیکی از آب را در تانک قرار دهید. برای اینکه بطری را سنگین تر نمایید می توانید آن را با شن و ماسه پر کنید. البته همه دستشویی ها را نمی توان با مقادیر اندک آب به درستی پاک کرد. پس اطمینان حاصل کنید که دستشویی خود را مورد بررسی قرار می دهید.

  • اطمینان حاصل نمایید که بطری شما درب دارد به خصوص اگر داخل آن را با شن و ماسه پر کرده اید.
  1. دستشویی یا فلاش تانک دوگانه ایجاد کنید: این ها دستشویی هایی هستند که مقادیر کمتری از آب را برای پاک کردن مورد استفاده قرار می دهند.
  2. اطمینان حاصل نمایید که از دستشویی به درستی استفاده می کنید: هر بار که به دستشویی می روید از فلاش تانک استفاده نکنید.

بخش سوم: صرفه جویی آب در شستن لباس و آشپزخانه:

  1. ماشین لباسشویی قدیمی خود را با یک ماشین لباسشویی خوب جایگزین کنید: معمولا ماشین های لباسشویی قدیمی آب زیادی مصرف می کنند. بهتر است به فکر ماشین هایی با عملکرد بالا باشید.
  2. منتظر باشید تا لباس و ظرف بیشتری جمع شود: اگر قصد شستن لباس یا ظرف در ماشین را دارید بهتر است منتظر بمانید تا حجم آن ها اضافه گردد. از شستن لباس یا ظرف اندک خودداری کنید. ابتدا ظرف ها را با یک دستمال تمیز کنید و سپس به شستشوی آن ها بپردازید. اینکار باعث می شود آب کمتری برای تمیز شدنشان نیاز داشته باشید.

ماشین های ظرفشویی مدرن، می توانند در مصرف آب صرفه جویی کنند به شرطی که نحوه استفاده از آن ها را بلد باشید. اگر می خواهید ماشین ظرفشویی جدیدی خریداری کنید، مصرف انرژی و آب را بررسی کنید. در انتخاب ماشین ظرفشویی دقت کنید. از مایع ظرفشویی استفاده کنید که ظرف ها را به خوبی تمیز می کند و نیاز به شستشوی اضافی ندارد.

  1. لباس های خود را کمتر بشویید:

این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما اگر لباستان زیاد کثیف نیست شستن آن را به زمان دیگری محول کنید. اگر لباستان واقعا بدبو و کثیف بود حتما ان را بشویید. بعد از دوش گرفتن، حوله را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود. از این حوله می توانید چندین بار استفاده کنید و سپس به شستشوی آن بپردازید. اگر هر کدام از اعضای خانواده حوله خود را داشت این روش بسیار موثر خواهد بود.

  • بیشتر از یکبار از لباس های خود استفاده کنید. شما می توانید پیژامه یکسانی را برای چند شب متوالی مورد استفاده قرار دهید. روزانه جوراب ها و لباس زیر خود را عوض کنید اما لباس های دیگر را چند روز یکبار عوض نمایید.
  • در اواسط روز لباس های خود را تغییر ندهید. اگر در محیط کاریتان، لباس ها کثیف می شود آن را کنار بگذارید و یک دست لباس برای مقاصد دیگر بپوشید.
  1. در مصرف زباله خردکن های خود صرفه جویی کنید: زباله خردکن ها آب زیادی مصرف می کنند. شما می توانید مواد جامد موجود در ظرف آشغال را خودتان جمع آوری کنید و به تفکیک زباله بپردازید.

بخش چهارم: صرفه جویی در مصرف آب بیرون‌ از منزل

  1. کنتور آب نصب کنید: ممکن است خودتان هم ندانید چقدر آب در طول روز مصرف می کنید. با نصب این دستگاه قادر خواهید بود مصرف آب را یادداشت نمایید و با هوشیاری بیشتری آب مصرف کنید. اگر در حال حاضر این دستگاه را در اختیار دارید نحوه خواندن آن را یاد بگیرید. در میان سایر موارد، چنین دستگاهی می تواند در تعیین نشت آب نیز مفید و کمک کننده باشد. یکبار آن را بخوانید و سپس یک الی دو ساعت منتظر بمانید. دوباره آن را بخوانید. بیشتر این دستگاه ها چرخ یا دنده کوچکی دارند که به هنگام جریان مداوم آب به سرعت می چرخد. اگر این دستگاه بدون وجود شیر باز، می چرخد باید به دنبال نشت بگردید. اگر دستگاه شما زیر زمین قرار گرفته است باید برای خواندن آن همه چیز را کنار بزنید.
  2. استخر شنا را بپوشانید: اینکار می تواند از تبخیر آب جلوگیری کند. در برخی از مکان ها، خالی و پر کردن دوباره استخر ممنوع است.
  3. مصرف آب خود را زمانبندی کنید: تایمری بر روی شیر آب خود قرار دهید. شما می توانید از تایمرهای اتوماتیک و ارزانی استفاده کنید. تایمر اتوماتیک به شما کمک می کند زمان مناسب آبیاری و استفاده از آب را شناسایی کنید و در مصرف آن صرفه جویی نمایید. اگر چیزی را به صورت دستی آبیاری می کنید از تایمر استفاده کنید.
  4. آب پاش ها و آبیاری خود را مدنظر داشته باشید. اگر بر روی تایمر خود آبیاری نیز دارید به آن توجه کنید. اگر سر آبپاش شکسته است آن را تعمیر کنید. از سیستم های آبیاری قطره ای استفاده کنید.
  5. ماشین را بر روی چمن بشویید: از نازل ها یا سطل آب استفاده کنید. همچنین اسپری هایی برای تمیز کردن خودرو وجود دارد که نیاز به مصرف آب ندارند.
  • خودرو را کمتر بشویید. اگر خودرویتان زیاد کثیف نبود شستن آن را به زمان دیگری موکول کنید.
  • خودرور را در کارواش شستشو دهید.
  • از پاک کننده هایی استفاده کنید که برای محیط زیست مناسب اند. اینکار شما را قادر می سازد از آب استفاده شده دوباره برای ابیاری چمن یا باغ استفاده کنید.
  1. پیاده رو را با شلنگ شستشو ندهید: به جای اینکار اجازه دهید اب باران پیاده رو را تمیز کند یا آن را جارو بکشید.

بخش پنجم: صرفه جویی در آب به هنگام باغبانی

  1. چمن خود را بیشتر مدنظر داشته باشید: برای آبیاری چمن بهتر است از روش های صرفه جویانه استفاده کنید. تنها نواحی را آبیاری کنید که نیاز است. اگر باران بارید دیگر از آبیاری استفاده نکنید. از نازل بر روی شیلنگ خود استفاده کنید. می توانید آب باران را بگیرید و از آن برای آبیاری گیاهان خود استفاده نمایید.
  • باغ و چمن خود را در شب آبیاری کنید. آبیاری در شب زمان بیشتری برای جذب آب در اختیار گیاه می گذارد و از تبخیر آن نیز جلوگیری می کند.
  • به طور عمیق آبیاری کنید اما اینکار را چند وقت یکبار انجام دهید. اینکار باعث می شود آب به قسمت های عمیق تر گیاه برسد.
  1. چمن را به درستی رشد دهید: چمن خود را زیاد کوتاه نکنید. تیغه ماشین چمن زنی خود را بلند کنید یا اجازه دهید چمن ها کمی رشد کنند. اینکار باعث می شود در مصرف آب صرفه جویی کنید.
  2. گیاهان خود را به درستی رشد دهید: درخت های کوچک را زیر درخت های بزرگ بکارید. اینکار مانع از تبخیر آب می شود. می توانید از سایه این گیاهان نیز استفاده کنید.
  3. برای حفظ رطوبت از خاکپوش یا مالچ استفاده کنید. خاکپوش گزینه ایده آلی است و می تواند در حفظ رطوبت به شما کمک کند.

بخش ششم: حفظ آب مجازی

آب مجازی

  1. قبل از هر چیزی باید بدانید منظور از آب مجازی چیست: هر چیزی که شما مورد استفاده قرار می دهید برای تولیدش از اب زیادی استفاده شده است. به این آب، آب مجازی می گویند. در حقیقت ، این آب تنها برای خوردن و تهیه مواد غذایی استفاده نشده است. لباس هایی که می پوشید، مبلمانی که مورد استفاده قرار می دهید و دفتری که بر روی آن می نویسید از آب برای تولید استفاده کرده اند.
  2. مصرف آب مجازی خود را مورد بررسی قرار دهید:

سایت های مختلفی وجود دارد که در کسب اطلاعات به شما کمک می کند.می توانید اپلیکیشنی را برای گوشی همراه خود دانلود کنید و از آن به عنوان راهنمای سریع استفاده نمایید.

  1. از پروتئین هایی استفاده کنید که در مصرف آب صرفه جویی می کند: گوشت گاو یکی از پر هزینه ترین پروتئین های موجود برای تولید است. گوشت بز یا مرغ برای تولید به هزینه کمتری نیاز دارد.
  2. آب بنوشید: تمامی نوشیدنی هایی همچون چای، نوشابه یا آب میوه ها برای تولید به آب نیاز دارند. به جای نوشیدن آب نارگیل که تولید یک پوند از آن به ۵۵۰ گالون آب نیاز دارید، آب ساده بنوشید.
  3. مقدار غذای فرآوری شده که مصرف می کنید را کمتر کنید: مراحل تولید این غذاها به آب زیادی نیاز دارد. سعی کنید از این مواد کمتر استفاده نمایید.
  4. در خرید خود صرفه جویی کنید: همانطور که قبلا نیز بیان کردیم در تولید هر محصولی اب مصرف می شود. خرید خود را تا جایی که می توانید کاهش دهید. از مواردی که در اختیار دارید دوباره استفاده کنید و بازیافت نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *