جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



در تابستان برای خنک کردن بدن چه بخوریم چه نخوریم

543082869

  • این کارشناس تغذیه با اشاره به مواد غذایی سرشار از آب افزود: هیچ چیز به اندازه‌ی مواد غذایی آبدار برای مقابله با گرمای بی‌امان تابستان مناسب نیست. توصیه می‌شود مایعات و مواد غذایی سرشار از آب بیشتری مصرف کنید

یک کارشناس تغذیه ‌گفت: در گرمای بی‌امان تابستان، مهم‌ترین مسئله تأمین آب بدن است به خاطر اینکه دمای بالا نیاز به کنترل و تنظیم دمای بدن را پررنگ‌تر می‌سازد و بدن برای این کار نیاز به انرژی و صدالبته آب دارد، در نتیجه توصیه می‌شود برای دریافت انرژی و آب همزمان به سراغ سبزیجات تازه و سرشار از آب بروید.

علی تاج الدینی با بیان اینکه معمولاً زمانی که هوا خیلی گرم هست میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد، اما در هر حال باید اصول تغذیه‌ی صحیح را رعایت کرد، افزود: فرقی نمی‌کند هوا گرم باشد یا سرد، بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را حول‌وحوش ۳۰ درجه تنظیم کرده و نگه دارد. وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله‌ی سیستم تعریق، خود را خنک نگه می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید گرمای درون بدن را به اندازه‌ی گرمای بیرون افزایش ندهید غذای کم حجم در چندین وعده از روز میل کنید، بیان کرد: بهتر است که روزانه چندین وعده غذا با حجم کم بخورید تا اینکه یک باره یک غذای سنگین و پرحجم میل کنید. بدن ما برای هضم غذاهای سنگین نیاز به انرژی بیشتری دارد و وقتی هم که میزان انرژی مصرفی بالا می‌رود دمای درونی هم افزایش می یابد؛ یعنی اینکه بیشتر گرمتان خواهد شد.

تاج الدینی با بیان اینکه باید در فصل گرما مصرف برخی از پروتئین‌ها را محدود کرد، گفت: برخی از پروتئین‌ها مانند گوشت‌های قرمز باعث می‌شوند که بدن گرمای بیشتری تولید کند. توجه داشته باشید که هضم یک وعده غذای تهیه شده با مرغ و یا یک بشقاب حبوبات انرژی کمتری از هضم کباب و غیره می‌برد. اگر خیلی گرمتان هست غذاهای پُرپروتئین میل نکنید تا بدنتان زیاد به زحمت نیفتد.

وی همچنین با بیان اینکه باید به چربی‌ها «نه» گفت، اضافه کرد: مصرف چربی‌ها آن هم به میزان زیاد باعث کاهش سرعت گوارش و هضم غذا می شود در واقع چربی‌ها برای هضم و تجزیه شدن در بدن تلاش مضاعفی به بدن تحمیل می‌کنند به همین دلیل هم باعث می‌شوند دمای داخلی بدن بالا برود، مصرف مواد چرب را محدود کنید تا دمای بدنتان بهتر کنترل شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مواد غذایی سرشار از آب افزود: هیچ چیز به اندازه‌ی مواد غذایی آبدار برای مقابله با گرمای بی‌امان تابستان مناسب نیست. توصیه می‌شود مایعات و مواد غذایی سرشار از آب بیشتری مصرف کنید، مواد غذایی مانند شیر، ماست طبیعی، خیار، گوجه‌ فرنگی، هندوانه، طالبی، خربزه، شاه‌توت و توت‌فرنگی و میوه‌های ریز دیگر و تمامی موادی که سرشار از آب باشد.

وی خاطر نشان کرد: افزودن این مواد غذایی به برنامه‌ی روزانه‌تان می‌توانید بهتر و بیشتر با گرمای هوا مقابله کنید. همچنین می‌توانید از آبمیوه‌های صد درصد طبیعی استفاده کنید و همچنین سوپ‌های ولرم، انواع سالادهای خنک، غلات نیز جزو خوردنی‌های مناسب تابستانی هستند.

تاج الدینی اضافه کرد: اگر می‌خواهید سالاد میل کنید مصرف سس را تا می‌توانید کاهش دهید و از آب لیموترش یا سرکه به عنوان چاشنی استفاده کنید، حتی می‌توانید به روغن زیتون آبمیوه یا آب لیموترش یا سرکه اضافه کنید، ماست هم گزینه‌ی خوبی برای خوردن سالاد است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در مصرف شربت‌ها به دلیل دارا بودن قند فراوان احتیاط کنید، بیان کرد: البته توصیه می‌شود به جای خوردن بستنی از شربت آب‌لیمو و غیره استفاده کنید عطشتان را رفع کرده و خنکتان می‌کند و باید توجه داشته باشید نوشیدنی‌های اصیل ایرانی مانند خاکشیر یا تخم شربتی و غیره جزو بهترین نوشیدنی‌ها برای تحمل گرمای بی‌امان است.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)