افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چطور درد را کنترل کنیم

4

  •  بیشتر دردها را  می توان تسکین داد یا کنترول کرد. کنترول درد و مهار کردن آن‬ ‫ ‫به این معنی است که هر جنبه درد باید ارزیابی شود و تحت نظارت دقیق قرار گیرد.‬ ‫

درد عبارت است از رنج، ناراحتی و یا احساسی ناخوش آیند در بدن یا ذهن. درد‬ ‫ آزاردهنده است و شما ر از پا می اندازد. درد می تواند فعال بودن شما‬ تحت تاثیر قرار دهد و شما را  خسته و عصبی کند.

سرطان و دیگر بیماریهای مزمن‬  ‫ درد را  بهمر اه دارند و این درد می تواند بر تمامی جوانب روانی،‬ ‫‬ ‫احساسی و معنوی زندگی شما تاثیر بگذارد.‬

درد واقعيتي است كه در مغزتان احساس مي كنيد. مثلاً فرض كنيد كه با يك چكش به انگشت خود ضربه زده ايد. بخشي از انگشت كه صدمه ديده، پايانه هاي عصبي دارد .آشكارگرهاي كمي در مفصلها و پوست وجود دارد كه حسي مثل گرما، لرزه، لمس ضعيف يا چيزي شبيه گاز گرفتن موش را داريد و البته شوك له شدگي شديد به خاطر ضربه با يك چكش وجود دارد.

براي هر يك از حواس گيرنده هاي مختلف وجود دارد. بافت صدمه ديده در انگشت همچنين چند مواد شيميايي رها مي كند كه باعث مي شود پايانه هاي عصبي، شوك له شدگي را حتي بيشتر نشان دهد مانند بلند كردن صدا در استريو كه ممكن است صدا را بهتر بشنويد.

بعضي از اين مواد شيميايي پروستاگلاندين ها هستند كه سلولهاي عمل كننده در بافت صدمه ديده، اين مواد شيميايي را با استفاده از آنزيمي كه سيكلواكسيژناز۲ (COX2) ناميده  مي شود، مي سازد.

‫چر از درد می ترسیم؟‬

‫تمامی کسانی که بیماری غیرقابل درمان دارند درد را  تجربه نمی کنند. با این وجود،‬ تمام کسانی که بیماری  غیر قابل درمان دارند از درد می ترسند، برای آنکه‬ ‬ ‫بسیار‬ ‫تشویش دارند که نتوانند درد را  بدون عوارض جانبی وحشت آور کنترول کنند و ترس‬ ‫ ‫از درد، تاثیر کلی آن را  بیشتر می کند. در مورد درد و ترس هایتان  با گفتگو کنید زیرا که بسیار مهم است. صادق باشید و سواالت خود را از پزشک خود بپرسید .

‫آیا همیشه می توان درد را  کنترول کرد؟‬

‫بیشتر دردها را  می توان تسکین داد یا کنترول کرد. کنترول درد و مهار کردن آن‬ ‫ ‫به این معنی است که هر جنبه درد باید ارزیابی شود و تحت نظارت دقیق قرار گیرد.‬ ‫مراقبت های دارویی و مشاوره های روانی در کنترل و تسکین درد تاثیر بخش است.‬ ‫و‬ ‫این کار از مهارت های مهم پزشک می باشد .‬

‫چگونه می توانم در  کنترول درد خود کمک کنم؟‬

‫مهار  و‬ ‫کنترول موثر درد به برقر ی ارتباطات خوب مابین بیمار، مراقبت کننده و پزشک‬ ‫تاثیرگذار و موثر است.

مهم است که صریح باشید و در مورد اطلاعات مورد نیاز خود با گروه مراقبتی‬ خود صحبت کنید، تا آنها از وضعیت دقیق درد شما آگاهی داشته باشند.

بعضی وقت‬ ‫ها، افراد شدت درد را  کمتر از آنچه هست گزارش می دهند، زیرا به سازگار بودن با طبیعت و ﺼبر در برابر درد ارزش قاﺌل هستند – و نمی‬ ‬‫خواهند ضعیف به نظر برسند‬ ‫مردم درد را  بر اساس تجربه ها، ارزش ها و اعتقادات خاص زندگی خود تعبیر ‫می کنند.

ﭽنانچه به دالیل مذهبی و فرهنگی با سازگار بودن با طبیعت و صبوری در برابر ‬درد ارزش قائل هستید، شاید بخواهید راجع به این مسئله با رهبر مذهبی‬ ‫و‬ ‫یا مددکار مذهبی خود صحبت کنید. هیچ یک از مذاهب اصلی پیروان خود را‬ ‫هنگام ابتلا به بیماری های غیر قابل درمان به تحمل درد بدون استفاده از داروهای مسکن (تسکین دهنده درد)‬ ‫‬ ‫تشویق نمی کنند.

اگر فکر می کنید که مصرف دارو دلیل بر“تسلیم” درد شدن است و نشان دهنده ضعف شما است،‬ اما در مورد مصرف داروهای مسکن و استفاده درست از آنها به یاد داشته باشید که شما با کنترل درد باید تمام فکر خود را جهت بهبود بیماری فعلی خود بکار بگیرید.

بسیاری از بیماران فکر می کنند افزایش درد همیشه نشان بدتر شدن وضعیت آنها است از صحبت کردن راجع به ترس هایتان در ابطه با وضعیتتان با گروه مراقبت کننده کوتاهی نکنید زیرا این موضوع موجب کاهش اضطراب شما می گردد.

حتی اگر وضعیتتان خوب‬ ‫نباشد، همین صحبت کردن می تواند اضطراب تان را کم کند.‬ ‫ا‬گر‬ ‫آنها راجع به روش کنترل درد تمام مطالب لازم را به شما بگویند نرس و اضطراب شما کاهش خواهد یافت.

برنامه‬ ‫ و روش های کنترول درد در بیماری شما برای به شکل خاص برای شما تنظیم می شوند و‬‬ ‫مطابق با تغییرات سلامتی شما تغییرات ضروری در آن تنظیم می شود.

شما می توانید در مورد زیاد‬ ‫کردن و یا کم کردن داروهای تسکین دهنده درد نظر بدهید.‬ ‫برخی از بیماران می ترسند که اگر آنها داروهای مسکن بسیار قوی بگیرند، در آینده این داروها برای تسکین درد آنها کافی نباشد و یا موجب عادت و اعتیاد آنها گردد.

تسکین درد با داروهای ضروری و تغییر نوع داروی مسکن با توجه به وضعیت شما ‫مرز‬ ‫مشخص‬ ‫ندارد و همیشه می توان آن را مطابق با اندازه دردتان زیاد و یا کم کرد.
‫درد را چگونه می توان کنترول کرد؟‬

‫دارو پایه و اساس کنترول درد است. دو گروه اصلی داروهای مسکن عبارتند از‬ ‫مسکن های خفیف مانند آسپرین و استامینوفن و مسکن های حد متوسط و قوی‬ ‫مانند مرفین و دواهای مشابه آن (شبه افیونی).

داروهای ضد التهاب، ضد افسردگی‬ ‫و استروئیدی نیز می توانند نقشی تکمیلی برای برخی از بیماران و بعضی از‬ ‫ ‫منابع درد در بدن داشته باشند. ترکیب صحیح این دارو ها بخشی از تخصص گروه‬ ‬ ‫مراقبت های تسکین بخش است.‬ ‫

‫آیا باید دارو بگیرم؟‬

‫دارو روش درمان مهم درد در بیمای های بدون علاج است. در بعضی از موارد،‬ ‫برای کنترول درد از جراحی و “بی حسی عصب” (همانند بی حسی‬ ‫موضعی) استفاده می شود.‬

وقتی برایتان داروی مسکن داده می شود  باید دارو را به موقعو سر وقت مصرف کنید و هرگزصبر نکنید تا درد تان شروع شود. این برنامه‬ ‫برای پیشگیری از پیشرفت درد تنظیم شده است، و نه برای درمان درد ، پس ‬‫صبر نکنید تا درد را احساس کنید و سپس دارو مصرف کنید زیرا این موضوع موجب کاهش انرژی شما شده و بهبود روحی شما را دچار اختلال می کند.
افدامات ‬کمکی دیگر برای کنترل درد عبارتند از:‬

‬ ‫•‬استفاده از کیسه آب داغ یا کیسه آب سرد‬

‬ ‫•‬دقت در حالت قرار گرفتن و جابجا شدن، نرمش های مناسب یا تکیه گاه مکان دارای درد
‬ ‫•‬‫برای قسمت دردناک بدن‬ ‫از روش های فیزیوتراپی خاص، مانند لیزرتراپی و یا سونوگرافی‬ می توان استفاده کرد.‬

‬ ‫•‬روش های تداوی مانند ماساژ، ام آی آر عضلانی، آرامش اعصاب،‬ استفاده از‬ ‫هیپنوتیزم، موسیقی درمانی، بودرمانی ، طب سوزنی و فشاردرمانی‬ و سرگرم شدن به ‫ سرگرمی و یا هر فعالیتی که توجه به درد کاهش دهد.

‫علاوه بر روش های درمانی، از اقدامات تکمیلی نیز استفاده کنید. این‬ ‫اقدامات تاثیر دارودرمانی را زیادتر می کنند و می توانند مقدار استفاده از داروهای مسکن را کمتر کنند.‬

‫اگر از داروهای مسکن قوی شبه افیونی استفاده کنم، آیا‬ ‫به آنها معتاد خواهم شد؟‬

مردم بعضی وقت ها فکر می کنند که داروهای شبه افیونی باید اعتیادآور باشند‬ ‫برای آنکه از همان منبع هروئین (تریاک) گرفته می شوند. هروئین، وقتی که مصرف می شود، بسیار لذت آور می باشد، و یوفوریا (خوشی) نام دارد و‬ استفاده از آن در حالت سلامتی می تواند شدیداً فریبنده باشد.

کسانی که بدون علت این مواد رر  به خود تزریق ‫می کنند، می توانند معتاد شوند و به استفاده از مقادیر بیشتر از این مواد عادت پیدا خواهند‬ ‫کرد تا خوش بمانند یا از مبتلا شدن به علائم ترک اعتیاد به این‬ ‫مواد شبه افیونی در امان بمانند .اما تجویز دارو توسط پزشکان  و تیم درمانی به روش های متفاوت است‬ ‫و مقدار دوز داروی داده شده درد را خنثی می کند. این دوز به شما لذت‬ ‫نمی دهد و تاثیرات شیمیایی آن در راستای کاهش و کنترل درد می باشد.

واحساس ‫یوفوریا یا خوشی از آن بسیار خفیف می باشد یا اصلا وجود نداشته و شما متوجه آن نمی شوید. دارو  به ساده ترین راه ممکن به شما داده می شود، و معمولا از اه دهان (بصورت مایع، قرص تزریق  (در پوست، عضله یا رگ) و یا بر روی پوست (بصورت پماد یا‬ ‫کپسول)، و یا مواردی به شکل ‫برﭽسب مثل پسب نیکوتین داده می شود.‬ ‫

‫ﻋوارض جانبی داروهای شبه افیونی چه هستند؟‬

مرفین و دیگر داروهای مشابه باعث یبوست به شکل طولانی می شوند، که می توان آن‬ ‫را با داروهای ملین کنترول کرد. برخی از در هنگام استفاده از این داروها،‬ ‫ ‫حاالت منگی و خواب آلودگی یا پریشانی را تجربه می کنند، در صورتی که دچار چنین علائمی شدید با پزشک خود مشورت کنید .

تعداد معدودی از مردم عوارض جانبی داروها را  به شکل غیر قابل تحمل تجربه می‬‫کنند. در این موارد، از داروهای دیگر یا ترکیباتی از مقادیری با دوز کمتر دارو عوارض جانبی ندارند برای تسکین درد استفاده خواهد شد.  چنانچه روش کنترول‬ ‫‫درد شما مناسب نیست، باید با پزشک خود مشورت کنید .

‫آیا مرفین نفس کشیدن را مشکل می سازد؟‬

‫استفاده بیش از حد مرفین برای شخصی که به استفاده از آن عادت ندارد، می‫تواند نفس کشیدن را مشکل کند. اما در بیشتر موارد، اگر مقدار مرفین درست‬ تجویز شده باشد، این اتفاق نخواهد افتاد. در واقع، می توان از مقادیر (دوز)‬ ‫بسیار کم مرفین برای تسکین مشکالت تنفسی و فرونشاندن سرفه های مزمن‫استفاده کرد.‬

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *