جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



دانستنی های علمی درباره چای سیاه

 

 

 

  • در مقاله ای که توسط Arab L. et al. در سال ۲۰۰۹ بنام “ مصرف چای سبز و سیاه خطر سکته مغزی را کاهش می دهد” انتشار یافت, صرفنظر از ملیت مردم, افرادی که ۳ فنجان یا بیشتر چای مصرف می کنند ۲۱% خطر سکته مغزی کمتری نسبت به افرادی که ۱ فنجان چای سبز و یا سیاه در روز مصرف می کنند دارند.

 

آیا تا بحال نگرانی ها و انتقادهای مردم از خوردن نوشیدنی های کافئین داری مثل چای و قهوه را شنیده اید؟ فکر کردن و گمان زنی در مورد هر چیزی نتایج منفی خواهد داشت, خوردن یک فنجان اضافی چای سیاه آنطورها هم که فکر می کردید بد نیست.

من به شخصه عاشق یک فنجان چای داغ هستم. دوست دارم روزم را با آن آغاز کنم—نه اینکه فکر کنید کمک می کند تا از خواب بلند شوم, بلکه دوست دارم اولین چیزی که صبح ها می خورم یک فنجان چای داغ خوش طمع باشد. وقتیکه نام چای سبز و سیاه می آید, افراد مختلف نظریه های مختلفی را می دهند اما توصیه های پزشک را هرگز نباید نادیده گرفت, اما اکثرا این عقیده را دارند که, خوردن ۱ یا ۲ فنجان چای در روز می تواند گزینه مناسبی باشد, همانطور که بسیاری از مطالعات این موضوع را تصدیق می کنند.

هر دوی چای سبز و سیاه از درختچه ای بنام Camellia Sinesis درست شده است, اما با روش های فرآوری متفاوت. علاوه بر اینکه برگهای هر دو چای پژمرده می شوند, نورد داده می شوند و گرما می بینند, برگهای چای سیاه قبل از فرآیند گرمایش نهایی, تخمیر هم می شوند.

در ادامه ۱۱ فایده خوردن ۱ یا ۲ فنجان چای سیاه بصورت منظم آورده شده است, هر چند باید توجه داشت که برای بهره بردن از تمام منافع چای سیاه توصیه می شود که بدون هیچگونه مواد افزودنی مثل شیر و یا شکر مصرف شود.

۱. بهداشت دهان و دندان:

مطالعات منتشر شده توسط انجمن تحقیقات بهداشت تجارت چای, نشان می دهد که چای سیاه تشکیل پلاکت را کاهش می دهد و مانع رشد باکتری هایی می شود که باعث ایجاد حفره دندانی می شوند. polyphenol های موجود در چای سیاه باکتری هایی که باعث ایجاد حفره های دندانی می شوند را می کشد و نابود می کند و همچنین مانع رشد آنزیم های باکتریایی می شوند که بصورت مواد چسبنده به دندان های مان متصل می شوند.

۲. قلب سالمتر:

در مقاله ای که توسط Arab L. et al. در سال ۲۰۰۹ بنام “ مصرف چای سبز و سیاه خطر سکته مغزی را کاهش می دهد” انتشار یافت, صرفنظر از ملیت مردم, افرادی که ۳ فنجان یا بیشتر چای مصرف می کنند ۲۱% خطر سکته مغزی کمتری نسبت به افرادی که ۱ فنجان چای سبز و یا سیاه در روز مصرف می کنند دارند.

۳. آنتی اکسیدان ها:

چای سیاه حاوی polyphenol ها, و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که کمک به جلوگیری از صدمه دیدن بلوک های DNA در مقابل مصرف تنباکو و یا مواد سمی دیگر می کنند. این آنتی اکسیدانها با آنتی اکسیدانهایی که از میوه و سبزیجات کسب می شوند متفات هستند و بنابراین به عنوان بخشی از رژیم غذایی مان می توانند مزایای سلامتی بیشتری را برای داشتن زندگی سالم به ما بدهند.

۴. پیشگیری از سرطان:

اگر چه در این مورد تحقیقات بیشتری نیاز است تا کاملا مطمئن شویم که چای از سرطان جلوگیری می کند, برخی از تحقیقات در طی این سالها نشان می دهد که آنتی اکسیدان هایی مانند polyphenol ها و ترکیبهای موجود در چای ممکن است به پیشگیری برخی از انواع سرطان کمک کند. ثابت شده است که زنانی که بصورت منظم چای سیاه می نوشند شانس کمتری برای مبتلا شدن به سرطان تخمدان نسبت به سایر همتایان خودشان دارند.

۵. سلامت استخوان ها:

همچنین گفته شده است که کسانی که بصورت منظم چای مصرف می کنند استخوان های قوی تری دارند و احتمال پایین ابتلا به ورم مفاصل ناشی از مواد شیمیایی موجود در چای یافت شده است.

۶. کاهش خطر دیابت:

بر اساس تحقیق انجام شده بروی افراد مسنی که در جزایر مدیترانه زندگی می کنند, کشف شد که مردمی که چای سیاه را بصورت بلند مدت و در سطح متوسط مصرف می کنند (۱ الی ۲ فنجان در روز) ۷۰% شانس پایین ترین نسبت به داشتن و یا توسعه دیابت نوع ۲ دارند.

۷. رهایی از استرس:

همه ما بخوبی در مورد مزایای آرامش بخش چای سیاه مطلع هستیم. نه تنها به شما کمک می کند تا پس از یک روز طولانی آرامش داشته باشید, مطالعات نشان می دهد که آمینو اسید L-theanine که در چای سیاه یافت می شود می تواند به آرامش و تمرکزتان کمک شایانی بکند. چای سیاه همچنین نشان داده است که اگر بصورت منظم مصرف شود می تواند سطح هورمون استرس زای کورتیزول را کاهش بدهد.

۸. سیستم ایمنی بدن قوی تر:

چای سیاه حاوی آنتی ژن alkylamine است که به افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر آن همچنین حاوی tannin ها هستند که توانایی مبارزه در برابر ویروس ها را دارند و ما را از ابتلا به آنفولانزا, آنفلوآنزای معده و سایر ویروس های رایج که در زندگی روزمره مان وجود دارد محافظت می کنند.

۹. دستگاه گوارش سالمتر:

علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن تان, tannin ها همچنین اثر درمانی در بیماری های معده و روده دارند و به کاهش فعالیت دستگاه گوارش کمک می کنند.

۱۰) افزایش انرژی:

بر خلاف نوشیدنی های دیگر که حاوی کافئین بمراتب بالاتری هستند, مقدار کافئین کم موجود در چای می تواند باعث افزایش جریان خون به مغز بدون تحریک بیش از حد قلب بشود. همچنین باعث تحریک سوخت و ساز بدن و سیستم تنفس, همچنین قلب و کلیه ها می شود.

۱۱) عامل شادی:

اگر یک فنجان چای سیاه به همین راحتی می تواند باعث لبخندتان شود و به قلب تان آرامش ببخشد, دیگری چه چیزی می تواند به آرامش تان آسیب برساند؟

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)