جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



تغییر عادت های روحی که می تواند زندگی را سالم تر کند

5 تغییر کوچک، داشتن زندگی سالم تر

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ برای سلامت بیشتر به تغییرات کلی نیاز ندارید، تنها کافی است که چند تغییر جزئی را اعمال کنید. با اعمال نمودن تغییرات جزئی می‌توانید عادات کلی خود را تغییر داده و جسم و روح سالم‌تری داشته باشید.

یادتان باشد که نیاز نیست تمام این تغییرات را یکجا انجام دهید. می‌توانید تنها یکی از این موارد را دنبال نموده و در صورت عدم موفقیت در آن، مورد دیگر را انتخاب کنید.

۱. روز خود را با آب‌لیمو آغاز کنید

آب‌لیمو برای شروع یک روز خوب بهترین انتخاب بوده و برای سلامت بدن مفید است. فقط کافی است که چند برش از یک لیمو را در یک لیوان آب سرد قرار دهید. این نوشیدنی به دلیل وجود ویتامین ث ایمنی بدن را تقویت نموده و هضم غذا را تسهیل می‌کند. بیشتر افراد به دلیل کم بودن آب بدن احساس خستگی می‌کنند، این نوشیدنی باعث می‌شود که در روز آب بیشتری بنوشید. اما حواستان باشد که لیمو حاوی اسیدسیتریک بوده و ممک است به مینای دندان آسیب برساند. بنابراین بهتر است نوشیدنی را با نی نوشیده و سپس دهان و دندان را با آب بشویید تا اسیدسیتریک به دندان شما آسیب نزند.

دکتر جیلیان لوتن باخ (Dr. Gillian Lautenbach) توصیه می‌کند که آب فراوان نوشیده و همیشه یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید. بهترین راه برای بررسی میزان آب بدن، ادرار است. اگر رنگ ادرارتان روشن است، پس در وضعیت خوبی بسر می‌برید.

۲. یخچال خود را مرتب کنید

زمانی که گرسنه هستید به سراغ یخچال رفته و یک لقمه می‌خورید، که برای سلامتتان مفید نیست. بنابراین یخچال خود را مرتب نموده، غذاهای سالم را در قسمت جلو قرار داده و غذاهای ناسالم را از جلو دید دور کنید. به‌جای اینکه میوه و سبزیجات را در طبقات یخچال قرار دهید آن را در قسمت جلو بگذارید تا هر وقت یخچال را باز کردید چشمتان به آن‌ها بخورد. سعی کنید هر هفته یخچال خود را مرتب نموده و غذاهای ناسالم را از آن خارج کنید.

دکتر دیوید سیرس (Dr. David Seres) معتقد است که قالب شکلات را در قسمت پشتی یخچال بگذارید. شما زمانی به سراغ یخچال می‌روید که آماده غذا خوردن هستید. بنابراین با قرار دادن غذاهای سالم، عادت غذایی خود را بهتر کنید.

۳. تمرینات ساده انجام دهید

همیشه مشغول تماشای تلویزیون یا انجام کارهای مختلف نباشید. تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت نشستن زیاد و عدم تحرک، بیشتر به مصرف غذاهای ناسالم روی می‌آورید، درحالی‌که فعالیت زیاد تأثیر معکوس دارد. ۵ تا ۹ ساعت کار در اداره به این معنا نیست که باید سلامت خود را به خطر بیندازید. تحرک خود را هرچقدر هم کم، افزایش دهید. همچنین، استرس خود را کاهش داده و با انجام این تمرینات ساده خلق‌وخوی خود را بهتر کنید.

اسکات صندلی: پشت به یک صندلی ایستاده، دست‌ها را به‌موازات هم در جلو نگه دارید. به آهستگی خم شوید تا باسنتان با صندلی تماس پیدا کند. دوباره بایستید و این حرکت را تکرار کنید.

پرس کتاب: برای تمرین دادن ماهیچه‌های خود، سنگین‌ترین کتاب موجود در دفتر را بردارید. آرنج خود را در بالای سر قرار داده و کتاب را در پشت سر خود نگه دارید، آن را به‌آرامی پایین بیاورید تا به گردنتان نزدیک شود. سپس دست‌های خود را به‌آرامی بالا بیاورید. فراموش نکنید که آرنج خود را در نزدیک گوشتان قرار دهید. این حرکت را دوباره تکرار کنید.

دکتر لوتن باخ توصیه می‌کند که در صورت نشستن بیش از یک ساعت این حرکات را انجام دهید. توصیه دیگر او این است که در طول جلسات راه بروید. در حین اینکه با صحبت‌های خود توجه همکارانتان را به خود جلب می‌کنید راه بروید. تلفن را کنار بگذارید. راه رفتن جریان خون را افزایش می‌دهد، درنتیجه قوه تفکرتان تقویت شده و در طول جلسه بازدهی بهتری خواهید داشت.

۴. با کمک شکلات قدرت ذهنتان را بیشتر کنید

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که با خوردن شکلات دارک هوشیاری‌تان افزایش می‌یابد. زیرا شکلات دارک سرشار از فلاوانول است. این ماده رگ‌ها را باز کرده و درنتیجه آن خون‌رسانی به مغز و سایر ارگان‌های بدن افزایش می‌یابد. درنتیجه خوشحال‌تر خواهید بود. فلاوانول به‌طور طبیعی در برگ چای و میوه و سبزیجات خاص دیده می‌شود، اما میزان آن متفاوت است.

دکتر لوتن باخ معتقد است که شکلات دارک بدون شکر مصرف کنید زیرا کالری آن کمتر بوده و فلاوانال آن بیشتر است. از شکلات‌های شیری و یا پرکالری استفاده نکنید، هرچقدر شکلات تیره‌تر باشد برای سلامتی مفیدتر است.

۵. خود را به یک ماساژدرمانی مهمان کنید

ماساژدرمانی ازنظر علمی ثابت شده است. بر اساس کلینیک مایو، تحقیقات انجام‌شده بر روی فواید ماساژ نشان می‌دهد که ماساژ یک درمان مؤثر برای کاهش استرس، درد و گرفتگی ماهیچه است. ماساژ یک درمان مکمل و جایگزین محسوب می‌شود. حتی در ورزش‌درمانی هم از ماساژ استفاده می‌شود.

بر اساس گفته‌های دکتر لوتن باخ، ماساژ سردرد و دردهای دیگر را کاهش می‌دهد زیرا استرس به‌صورت گرفتگی‌های گردن و شانه، انباشته می‌شود. لازم نیست ۱ ساعت ماساژ داده شوید تا از فواید آن استفاده کنید، یک ماساژ ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای کافی است. اما شاید برای همه مفید نباشد، اگر ماساژ باعث ایجاد درد یا ناراحتی شد، آن را متوقف کنید.

۶. با دوستان خود ورزش کنید

با یک دوست، همکار، یا هرکسی که در اطرافتان حضور دارد برنامه‌ریزی کرده و تمرینات و برنامه‌های غذایی را باهم هماهنگ کنید. در این صورت رقابت و همکاری باعث می‌شود که در کاهش وزن بهتر عمل کنید. شما و دوستتان می‌توانید در داشتن یک سبک زندگی سالم به یکدیگر انگیزه بدهید. به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران باعث می‌شود که در دستیابی به آن‌ها مشتاق‌تر باشید.

دکتر سیرس به ایده ورزش با یک دوست علاقه دارد. ازنظر او ازآنجایی‌که ورزش یک فعالیت خسته‌کننده است، داشتن یک دوست باعث می‌شود که از این کار لذت ببرید. این کار افراد را مشتاق‌تر نموده و خستگی کار را از بین می‌برد. بنابراین تبدیل نمودن ورزش به یک فعالیت اجتماعی احتمال انجام آن را افزایش می‌دهد.

برای دانستن راه های دیگر برای افزایش سلامت بدن می توانید “۲۶ فعالیت مثبت برای سلامت بدن” را مطالعه کنید.

شما راه های دیگری می شناسید؟ آن را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید