افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با وجود این علائم شما دچار اضافه وزن می شوید

hhs3159

  • بسیاری از داروهای ضدافسردگی منجر به افزایش وزن می‌شوند –بنابراین اگر افسرده هستید و به خاطر آن قرص مصرف می‌کنید، منتظر باشید که وزن‌تان طی یک بازه تدریجی چندساله، بین ۲.۵ تا ۸ کیلو اضافه‌ شود.

احساس عجز و درماندگی از دیدن اضافه وزن خود روی ترازو یا دور کمرتان که می‌دانید زمانی متناسب بوده، کاملا قابل درک است. اما آیا می‌دانستید که اتفاقات مختلفی، از عدم تعادل هورمونی گرفته تا کمبود ویتامین و داروهای تجویزی‌ که استفاده می‌کنید می‌تواند به نوعی در اضافه‌وزن شما نقش داشته باشد؟ بسیاری از افراد آنچه را که ما تغییر سبک زندگی می‌نامیم در زندگی خود اعمال می‌کنند، ‌اما این میان عواملی وجود دارد که بدن ما نسبت به آن واکنش نشان داده و ما نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم.  فرقی نمی‌کند که این عامل، عاملی هورمونی یا عارضه جانبی یک دارو باشد و یا هر چیز دیگری، در اغلب مواقع تقصیر را گردن خود فرد می‌اندازیم. این میان عواملی هستند که می‌توانند کمک پزشک را در این رابطه توجیه کنند، عواملی که در واقع مشکلات سلامتی هستند که می‌توانند بین شما و هدف‌تان جهت رسیدن به وزنی ایده‌آل قرار داشته باشند.
افسرده هستید
بسیاری از داروهای ضدافسردگی منجر به افزایش وزن می‌شوند –بنابراین اگر افسرده هستید و به خاطر آن قرص مصرف می‌کنید، منتظر باشید که وزن‌تان طی یک بازه تدریجی چندساله، بین ۲.۵ تا ۸ کیلو اضافه‌ شود. اگر قرص مصرف نمی‌کنید، شواهد نشان می‌دهد که احساس افسردگی می‌تواند با اضافه‌وزن مرتبط باشد. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در این رابطه صورت گرفت مشخص شد افرادی که احساس غم و تنهایی دارند، نسبت به افرادی که کمتر دچار علائم مرتبط با افسردگی هستند، سریع‌تر دچار افزایش وزن می‌شوند. در واقع این افراد غذاهایی با چربی و کالری بالای بیشتری می‌خورند.
مشکل را حل کنید: دکتر دومینیک فرادین‌رید در این باره می‌گوید: ‌اگر بیماری را ببینم که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کند و متوجه بشوم که همین داروها عامل مضری برای افزایش وزن اوست، سعی می‌کنم به تدریج عادت دارو خوردن را از سر او بیاندازم.  سپس دوره مصرف قرص ولبوترین را آغاز می‌کنم که دارویی است که در کاهش وزن بسیار مؤثر است. اگر دیدید مشکل اضافه‌وزن شما به خاطر مصرف دارو نیست، به دنبال جاهایی برای ورزش گروهی یا انجمن‌های پشتیبان کاهش وزن باشد.
از نسخه دارویی اشتباهی استفاده می‌کنید
لیست بلندبالایی از داروها وجود دارد که می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند: اگر از داروهای ضدبارداری، هورمون اضافی برای هورمون‌درمانی، استروئیدها، مسدودکننده‌های بتا برای بیماری قلبی و فشار خون، داروهای ضدتشنج، داروهای مربوط به سرطان سینه مانند تاموکسیفن، برخی روش‌های درمانی برای رماتیسم مفاصل و حتی برخی داروهای مربوط به میگرن و سوزش معده استفاده می‌کنید، به مرور متوجه می‌شوید که وزن‌تان در حال افزایش است.
دکتر استیون دی.ویتلین از تجربه ویزیت بیماران خود در این باره می‌گوید: «وقتی بیمارانی را می‌بینم که نگران افزایش وزن خود هستند، اول نسخه داروهای مصرفی آنها را بررسی می‌کنم. این عامل، عامل بسیار مهمی است. برخی از آنها روی اشتها تأثیر می‌گذارند و برخی روی متابولیسم بدن. یا مثلا تعدادی از داروها به سادگی باعث می‌شوند حس بهتری داشته باشید و به خاطر همان اشتهای از دست رفته‌تان را دوباره به دست بیاورید.
مشکل را حل کنید: اگر دچار این شک هستید که داروهایتان روی اندازه‌ دور کمر و اضافه‌وزنتان تأثیر می‌گذارند، پزشک می‌تواند روش درمانی دیگری را در پیش بگیرد که عوارض جانبی‌ مانند آن به همراه نداشته باشد.
حرکت روده‌تان کند است
مشکلات هاضه از جمله حرکات کُند روده هم می‌توانند منجر به اضافه‌وزن شوند. در حالت مطلوب وقتی غذا می‌خورید، یک ساعت بعد از آن و یا چند ساعت بعد دچار حرکات روده می‌شوید. با این حال یک تا دو بار در روز دفع محتویات روده بسیار طبیعی است. اگر از این نظر وضعیت‌تان چندان عادی نبوده، دچار کم‌آبی باشید، دارو مصرف کنید، میزان مصرف فیبرتان کم باشد یا حتی میزان فلورا در روده‌تان کم باشد همه و همه می‌تواند به اضافه‌وزن بیانجامد.
مشکل را حل کنید: اگر تنها مشکل شما در این زمینه یبوست است، پس بهتر است سعی کنید از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید؛ چرا که در کارکرد درست و مؤثر دستگاه گوارش‌تان تأثیر عمده‌ای دارد. هیدراته نگه داشتن بدن هم عامل مهمی در این میان محسوب می‌شود، و علاوه بر آن رژیم غذایی سرشار از فیبر را هم فراموش نکنید. از طرفی می‌توانید از نوشیدنی‌های حاوی پودر فیبر هم استفاده کنید. در واقع این نوشیدنی می‌تواند گلبول‌های چربی را در قالب مواد زائد از آن خارج سازد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *