افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

استفاده غلط از مکمل های ورزشی سلامت را به خطر می اندازد

4

 

  • کساني که قصد دارند وزن عضلاني خود را افزايش دهند دست کم بايد به ازاي هر کيلو از وزن بدن ۲ گرم پروتئين استفاده کنند و کساني که تمرين شديد بدنسازي انجام مي دهند

امروزه با انواع خاصي از مکمل‌هاي بدنسازي روبرو هستيم که آشنايي و استفاده‌ درست از آنها براي کساني که به حرفه‌ بدنسازي روي مي آورند، ضروري است.
نوعي از مکمل‌هاي موجود، مکمل‌هاي ويتاميني هستند که از جمله مکمل‌هايي هستند که در عملکرد بهتر بدن هنگام تمرين هاي بدنسازي بسيار موثر واقع مي شوند. مکمل‌هاي ويتاميني تاثيرهاي مهم ديگري نيز روي عملکرد جسماني مي گذارند. به جز ويتامين‌ها و مواد معدني، آمينواسيدهاي زنجيره‌اي نيز در افزايش سطح انرژي تاثير به‌سزايي دارند. آمينواسيدها مولکول‌هاي تشکيل دهنده‌ پروتئين در مواد غذايي و بدن هستند و مي توانند به عنوان آنتي اکسيدان عمل کنند.
در مورد مکمل‌هاي غذايي و نحوه استفاده صحيح آنها و همچنين استفاده نکردن زياد از آنها سوال هاي زيادي مطرح است که در اين خصوص خبرنگار ايسنا به سراغ يك مربي بدنسازي رفته و با وي گفت‌وگويي را انجام داده است.
حسين آچاک در گفت‌وگو با ايسنا،  در رابطه با ورزش هاي قدرتي گفت: براي ورزش هاي قدرتي داشتن يک وعده پروتئين مناسب الزامي است که ترکيباتي از شير و اسيدهاي شناخته شده‌ي آمينو است که براي رشد عضلات بايد استفاده شود.

وي گفت: سعي شود پروتئين هاي مجاز استفاده شود و تقلبي نباشد، براي اينکه بدانيم تقلبي نباشند بايد مکمل‌هاي پروتئيني را از مراکز مجاز مثل فروشگاه هاي معتبر و داروخانه ها تهيه نماييم و البته مکمل‌هاي بدن سازي براي افرادي است که بدن آنها رشد نمي کند و يا خودشان ديگر از سن رشد رد شده باشند.

وي ادامه داد: کساني که قصد دارند وزن عضلاني خود را افزايش دهند دست کم بايد به ازاي هر کيلو از وزن بدن ۲ گرم پروتئين استفاده کنند و کساني که تمرين شديد بدنسازي انجام مي دهند، مقدار پروتئين را به ۳ گرم به ازاي هر کيلو از وزن بدن افزايش دهند.
آچاک يک برنامه غذايي کامل را براي کساني که مي خواهند اين ورزش را به طور مطلوب دنبال کنند ارائه کرد و گفت: يک برنامه غذايي کامل به همراه استفاده درست از مکمل براي عضله سازي عبارت است از وعده‌ي اول: يک عدد موز، يک کاسه حليم، وعده‌ دوم: يک پيمانه پروتئين، يک قاشق روغن زيتون. وعده‌ سوم: ۱۰۰ گرم سينه‌ مرغ، اسفناج، يک قاشق روغن بذر کتان. وعده‌ چهارم: توت فرنگي، موز، کيوي، يک ليوان آب پرتقال، يک پيمانه پروتئين. وعده‌ پنجم: ۳ عدد تخم مرغ کامل، يک قاشق روغن زيتون، نصف ليوان شير کامل.
وي در پايان گفت: شما با مصرف اين پنج وعده در طي يک روز ۱۶۶ گرم پروتئين، ۱۴۴ گرم کربوهيدرات، ۸۴ گرم چربي و در مجموع ۲۰۹۲ کالري بدست خواهيد آورد.
يک کارشناس ارشد شيمي تجزيه نيز در رابطه با استفاده از اين مکمل‌هاي غذايي گفت: اولين نکته اي که بايد مورد توجه شما قرار داشته باشد آن است که يک ورزشکار لزومآ نبايد از مکمل هاي غذايي براي پرورش عضلات و ماهيچه هاي خود استفاده کند، هر چند استفاده از آنها مي تواند به او کمک کند تا اين کار را با سرعت خيلي بيشتري انجام دهد..

نوري‌نژاد گفت: امروزه پروتئين هاي متفاوتي وجود دارد و پودرهاي پروتئيني که با آب يا شير مخلوط مي شوند معمولاً از انواع مناسبي هستند که کيفيت بالايي دارند و شما مي توانيد از آنها استفاده کنيد.
وي افزود: افرادي که از مکمل‌هاي غذايي دلخواه خود استفاده مي کنند بايد توجه داشته باشند که هر نوع از اين پروتئين ها به شکل هاي مختلف در بدن افراد تجزيه مي شوند که در صورت استفاده نادرست، تقلبي بودن مکمل ها، غير استاندارد بودن مکمل ها ويا هر عامل ديگر باعث رسوب شدن در کبد و ايجاد ناراحتي هاي کبد و ايجاد سنگ کليه مي شوند.
وي در پايان گفت: افرادي که به ورزش قدرتي بدن سازي روي مي آورند بايد حتما براي استفاده از مکمل‌هاي غذايي به پزشک يا مربي مورد اعتماد مراجعه کنند و تحت نظر آنها و پس از تشخيص آنها از مواد مورد تأييد استفاده كنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *