افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه در مورد عمل لیزیک چشم نمیدانید

download (1)

دانستنی های متخصصان چشم درباره مشکلات و بیماری های چشمی و آنچه در مورد عمل لیزیک چشم نمیدانید و علائم عفونت های چشمی این عمل لیزیک در ادامه مطلب با ما باشید .

انجام عمل جراحي قرنيه با ليزر اگزايمر جهت كاهش يا اصلاح عيوب انكساري چشم مي باشد.

چه تفاوتي بين ليزيك ، لازك وPRK مي باشد؟

در جراحي ليزيک پس از برداشتن فلپ (ورقه نازكي) از قرنيه ليزر انجام مي شودو بعد از انجام ليزر ، فلپ قرنيه به جاي خود برگردانده مي شود.

در جراحي لازک ، اپي تليوم سطح قرنيه به كمك الكل برداشته مي شود و سپس از ليزر اگزايمر استفاده مي شودو مجددا فلپ اپي تليال سرجايش برگردانده شده و بعد از عمل از لنز تماسي پانسماني به مدت ۳ تا ۴ روز تا زمان ترميم مجدد اپيتليوم استفاده مي شود.

در جراحي PRK : اپيتليوم سطح قرنيه به روش مكانيكي برداشته شده و پس از انجام ليزر اگزايمر از لنز پانسماني روي سطح قرنيه تا بهبودي اپيتليوم استفاده مي شود.


چه كساني مي توانند از جراحي ليزر اگزايمر استفاده كنند؟

افرادي كه حداقل ۱۹ سال كامل داشته باشند، حداقل ۵/۱ سال شماره چشم آنها ثابت مانده باشد وديد آنها با عينك كامل باشد، بيماري چشمي يا جسماني كه نتايج عمل را محدود نمايد نداشته باشند و تصوير برداري از قرنيه آنها معيارهاي لازم براي عمل جراحي را داشته باشد. افرادي كه قرنيه نازك دارند يا مبتلا به قوز قرنيه مي باشند نيز كانديد جراحي ليزري نمي باشند .

در صورتيكه نتوانيم از جراحي با ليزراگزايمر استفاده كنيم چه انتخابهاي ديگري به جز استفاده از عينك خواهيم داشت؟

۱- استفاده از لنزهاي تماسي سخت.

۲- استفاده از لنزهاي داخل چشمي.

عوارض احتمالي جراحي ليزيک چيست؟

اگر چه عوارض در صورت انتخاب صحيح بيمار شايع نمي باشد اما از عدم اصلاح كامل ديد با يا بدون عينك تا عفونت شديد چشم و كم بينايي يا نابينايي نيز گزارش شده است. بنابراين رعايت مسائل بهداشتي فردي بعد از عمل و مراجعات به موقع به پزشك معالج و مصرف صحيح داروها كاملا الزامي بوده و عدم رعايت آن مي تواند عواقب جبران ناپذيري داشته باشند.

آيا احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل وجود دارد؟

احتمال بازگشت شماره چشم بستگي به عوامل متعددي مثل مدت ثابت بودن شماره چشم قبل از عمل، سن بيمار و ميزان عيب انكساري اصلاح شده و ميزان آستيگماتيسم قبل از عمل دارد.

چه نكاتي را بايد قبل و بعد از عمل جراحي لیزیک  رعايت كنيم؟

بهتر است چند روز قبل از عمل روزي سه بار با شامپو بچه رقيق شده در آب، لبه هاي پلك و مژه ها را شستشو دهيم ، بعد از عمل طبق دستور پزشك سر موقع از قطره ها استفاده نماييم. اگر لنز تماسي از چشم خارج شده آن را دور انداخته در اولين فرصت به پزشك خود مراجعه نماييم. تا وقتي لنز تماسي داخل چشم مي باشد. ( ۳ تا۴ روز اول بعد از عمل) از شستن صورت و استحمام ( برخورد آب به چشم ) پرهيز نماييم . استفاده از مواد آرايشي چند روز قبل از عمل بايد متوقف شود و حداقل دو هفته بعد از عمل نيز نبايد از آنها استفاده نمود. در صورت خشكي چشم اين محدوديت ممكن است تا چند ماه بعد از عمل ادامه يابد.

علائم عفونت بعد از عمل لیزیک چيست؟

درد، ترس از نور، كاهش ديد در چشمي كه پس از عمل روبه بهبود بوده است ولي چند روز بعد سير بهبود آن متوقف شده و رو به وخامت گذاشته است را بايد جدي گرفت و در اولين فرصت به پزشك مراجعه نمود.

آيا مي توان پير چشمي راهم با جراحي ليزري درمان نمود؟

هنوز ليزري كه بتواند پير چشمي را هم درمان نمايد، استفاده عمومي پيدا نكرده است بنابراين بيماران نزديك بيني كه بالاي چهل سال دارند پس از عمل بايد جهت كارهاي نزديك و مطالعه از عينك استفاده كنند.

عوامل خطر ساز قبل از عمل لیزیک چيست؟

بلفاريت يا التهاب لبه پلك ها – خشكي چشمها – نازكي قرنيه – آستيگماتيسم بالا و مايل، عدم اصلاح ديد با عينك، عدم ثبات نمره چشم در دوسال اخير، سن كمتر از ۲۰ سال ، آلرژي فصلي، بيماريهاي زمينه اي چشمي يا جسماني مثل بيماري قند و بيماريهاي روماتيسمي و مشاغل پرخطر مثل پرستاران و كادر درماني و افرادي كه در محيطهاي آلوده خدمت مي نمايند مثل آزمايشگاه و كارخانجات و داشتن شغل هاي پرخطر مثل كشاورزي و جوشكاري و آهنگري، كار درمحيط هاي آلوده به مواد شيميايي و بخارات سمي.

چرا چشم پزشكان خودشان كمتر جراحي ليزيك مي كنند و از عينك استفاده مي كنند؟

بسياري از چشم پزشكان در سن پير چشمي هستند و اگر عمل كنند براي اكثر كارها مثل معاينات بيماران با دستگاه، عمل جراحي با ميكروسكوپ و مطالعه مجلات و كتابها و نوشتن نسخه براي بيماران بايد از عينك پير چشمي استفاده كنند لذا تمايل چنداني براي انجام عمل ندارند. گرچه تعدادي از چشم پزشكان نيز هستند كه با اطلاع كامل از عوارض جراحي ، عمل ليزيك كرده اند و بسيار راضي مي باشند.

آيا بيماراني كه باردار بوده يا شيردهي دارند، مي توانند عمل كنند؟

خير ، به علت افزايش هورمونهاي استروئيدي در زمان بارداري و شيردهي احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل بيشتر از افراد عادي بوده و بهتر است اين بيماران چند ماه پس از بازگشت به وضعيت عادي عمل كنند.

مصرف لنز تماسي از چه مدت قبل از عمل بايد قطع شود؟

لنزهاي تماسي نرم دو هفته، لنزهاي تماسي RGP سه هفته و لنزهاي سخت PMMA ، ۴ هفته قبل از عمل بايد كنار گذاشته شود.

آيا دستگاههاي ليزر مختلف در نتيجه جراحي ليزيك موثرند؟

بلي، دستگاههاي پيشرفته تر( مثل دستگاه موجود در بيمارستان فارابي) نتايج ديد بهتري به ارمغان مي آورند.

چه مدت طول مي كشد تا پس از عمل به ديد نهايي و مورد انتظار خود برسيم؟

معمولا ديد پس از عمل روز اول خيلي خوب است و در روزهاي بعد مقداري كاهش مي يابد ولي به تدريج با منظم شدن لايه هاي اپي تليوم قرنيه ديد روز به روز شفاف تر مي گردد و از ۲ هفته تا سه ماه پس از عمل به حد مورد انتظار مي رسد بديهي است استفاده به موقع از قطره هاي تجويز شده در تسريع بهبود ديد و تثبيت آن نقش بسزايي ايفاء مي نمايد. اين مسائل به خصوص در مورد عمل لازك و PRK بيشتر صدق مي كند. البته ديد نزديك ممكن است تا يك ماه پس از عمل تار باشد كه به تدريج بهبود مي يابد. افراديكه قبل از عمل سن بالاي ۴۰ سال داشته اند، پس از عمل بايد از عينك مطالعه استفاده كنند.

چه مدت پس از عمل بايد از عينك آفتابي استفاده كنيم؟

امروزه توصيه مي شود به خاطر اثرات اشعه ماوراء بنفش روي استروماي قرنيه كه در حال شكل گيري مجدد مي باشد، حداقل تا ۶ ماه از مواجهه با نور مستقيم خورشيد و منابع ديگر اشعه ماوراءبنفش به خصوص در فصول گرم خود داري نموده ولي استفاده از عينك آفتابي در محيطهاي سر بسته مثل منزل ومحيط كار لازم نيست.

چند روز پس از عمل مي توانيم با مانيتور و كامپيوتر كار كنيم؟

استفاده از مانيتور به خصوص نوع LCD يك هفته پس از عمل مانعي ندارد ولي بهتر است تا زماني كه چشم كاملا آرام نشده از انجام كارهاي طولاني مدت و ظريف چشمي پرهيز نماييم.

آيا مي توانيم پس از عمل ورزشهاي سنگين مثل بدنسازي انجام دهيم؟

كليه ورزشها به شرطي كه به چشم ضربه اي وارد نشود پس از عمل منعي ندارد، ولي در مورد شنا بهتر است ۲ ماه صبر كرد.

آيا زايمان طبيعي يا سزارين بعد از عمل جراحي با ليزر اگزايمر مشكل خاصي ايجاد مينمايد؟

خير، جراحي ليزري ارتباطي با زايمان طبيعي يا سزارين ندارد.

آيا احتمال پارگي پرده چشم متعاقب عمل لیزیک وجود دارد؟

افراد نزديك بين معمولا پرده چشم(شبكيه) نازكتر از افراد عادي دارند كه ممكن است خود به خود و يا با ضربه كوچكي دچار پارگي شود و ربطي به عمل ندارد.از علائم شروع پارگي پرده چشم رؤيت جرقه هاي نوراني به خصوص شبها و در محيط تاريك مي باشد و پس از آن يك طرف از ميدان بينايي تاريك مي گردد. در صورت بروز چنين علائمي سريعا بايد به اورژانس چشم مراجعه شود و پس از ريختن قطره در اورژانس محيط شبكيه چك شود و با متخصص شبكيه مشورت گردد. لازم است قبل از عمل نيز اين افراد معاينه كامل شوند و در صورت وجود سوراخ شبكيه ، دو ماه قبل از جراحي ليزيك تحت ليزر شبكيه قرار گيرند. دراين موارد جراحي لازك يا PRK ريسك كمتري نسبت به جراحي ليزيك دارد. اين افراد تا آخر عمر چه عمل شوند و چه عمل نشوند بايد سالانه و به هنگام نياز تحت نظر متخصصين شبكيه باشند.

در صورت بازگشت بخشي از شماره چشم آيا مي توان درباره جراحي نمود؟

بلي، در صورتي كه قرنيه ضخامت كافي بعد از عمل داشته باشد مي توان مجددا جراحي نمود ولي بايد دانست كه معمولا ريسك عمل مجدد بيشتر از عمل اوليه است و بايد پس از تصويربرداري از قرنيه مورد بررسي قرار گيرد.

تا چه مدت بايد از قطره هاي چشمي پس از عمل استفاده كنيم؟

به طور متوسط حداقل ۳ ماه پس از عمل نياز به استفاده از قطره چشمي اشك مصنوعي وجود دارد. قطره بتامتازون معمولا ۲ هفته اول هر ۶ ساعت و بعد از دو هفته (بسته به شرايط چشم و پاسخ قرنيه به ليزر) به تدريج كم شده و يا با قطره فلورمتدلون جايگزين مي گردد. قطره ديكلوپتين نيز معمولا روز اول بعد از عمل قطع مي شود.

چند روز پس از عمل نياز به مرخصي داريم؟

گر چه طول مدت درمان بستگي به عوامل مختلفي از جمله سرعت بهبود زخم دارد ولي به طور متوسط يك هفته استراحت پس از عمل توصيه مي گردد.

چه مدت پس از عمل مي توانيم جهت اصلاح گواهينامه رانندگي آزمون بينايي سنجي دهيم؟

بسته به سرعت بهبود ديد بعد از عمل اين مدت از يك تا سه ماه پس از عمل متفاوت است.

 

پزشکین : آنچه در مورد عمل لیزیک چشم نمیدانید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *