افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مصرف قهوه و سنگ‌ کلیه

رپورتاژ آگهی

مصرف قهوه و سنگ‌ کلیه

سنگ کلیه تا زمانی بی حرکت و ثابت می باشد، هیچ علامتی ندارد. مشکلات از هنگامی شروع می‌شود که سنگ در کلیه جابه‌جا می‌شود یا به سمت میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) به راه می‌افتد. در این صورت، بعضی یا همه موارد دیده می‌شود که عبارتند از:

– درد شدید و متناوب در پهلو و پشت، پایین‌تر از سطح دنده‌ها که امکان دارد به پایین شکم تیر بکشد

– سوزش ادرار

– ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

– ادرار بدبو یا تیره

– تهوع و استفراغ

– احساس نیاز مداوم به دفع ادرار

– افزایش تعداد نوبت‌های دفع ادرار بیش از حد عادی

– تب و لرز در صورت وجود عفونت

– کم شدن حجم ادرار

به یاد داشته باشید که درد سنگ کلیه تغییر می‌کند. با جابه‌جا شدن سنگ در مجاری ادرار، محل و شدت درد دگرگون می‌شود.

در ادامه این مقاله از سایت قهوه خانه https://coffeekhane.com همراه ما باشید.

معرفی علت سنگ کلیه

سنگ کلیه همیشه یک دلیل واحد و مشخص ندارد ولی عواملی وجود دارند که احتمال بروز سنگ کلیه را بالا می برند. به طور کلی، زمانی که غلظت بعضی از مواد که می‌توانند بلور تشکیل دهند (مانند کلسیم، اسید اوریک و اُگزالات) در ادرار افزایش پیدا می کند، سنگ کلیه درست می‌شود. در حالت عادی، موادی در ادرار وجود دارند که از چسبیدن مولکول‌ها به هم و تشکیل بلور پیشگیری می نمایند. اگر این مواد در ادرار کم باشند روند تولید سنگ را سرعت می بخشند.

معرفی انواع سنگ کلیه

اگر نوع یا جنس سنگ کلیه را بدانیم، دلیل تشکیل سنگ را بهتر درک می نماییم و پزشک متخصص اورولوژی بهتر می‌تواند برای پیشگیری از تشکیل مجدد  آن ما را راهنمایی نماید. پس در نتیجه، در صورت امکان بهتر است سنگ را برای تعیین جنس به آزمایشگاه تحویل بدهیم.

انواع سنگ کلیوی از نظر ترکیبات سنگ عبارتند از:

سنگ کلسیمی

بیشتر سنگ‌های کلیه از جنس کلسیم می باشند و بیشتر از همه از جنس اُگزالات کلسیم. اگزالات یک ماده طبیعی است که هم در بعضی غذاها وجود دارد و هم در کبد تولید می‌شود، بعضی از  سبزیجات، میوه‌ها، مغزیات و شکلات حاوی مقدار بسیاری اگزالات می باشند.

علاوه بر غذاهایی که می‌خوریم، خوردن دوز بالای ویتامین د و بعضی از جراحی‌های روده هم غلظت کلسیم و اگزالات را در ادرار بالا می برد.

سنگ‌های کلیه امکان دارد از جنس فسفات کلسیم هم باشند. بعضی تغییرات در سوخت و ساز بدن، بعضی دیگر سردردهای میگرنی و یک داروی ضدصرع به اسم توپیرامات امکان دارد باعث ایجاد این نوع سنگ کلیه شوند.

سنگ ستراویتی

این نوع سنگ کلیه در پاسخ به یک عفونت تشکیل می‌شود مثل عفونت دستگاه ادراری. این سنگ‌ها می‌توانند به سرعت بزرگ شوند و همیشه اندازه بزرگی دارند؛ به همین علت حرکت نمی‌کنند و علامت بسیاری ندارند.

سنگ اسید اوریکی

این نوع سنگ کلیه در فردی تشکیل می‌شود که مایعات کمی مصرف می کند اما بدنش آب زیادی از دست می‌دهد. افرادی که غذاهای سرشار از پروتیین می‌خورند یا اسید اوریک خون بالا (نقرس) دارند هم امکان دارد به این نوع سنگ کلیه دچار شوند.

سنگ سیستینی

این نوع سنگ فقط در افرادی مشاهده می‌شود که به یک اختلال ارثی مبتلا می باشند که در آن، ماده خاصی به اسم سیستین را بیشتر از حد معمول در ادرار دفع می‌کنند.

راه های پیشگیری از سنگ کلیه

– ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و بعضی از داروها می‌توانند برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کنند.

– تغییر شیوه زندگی برای پیشگیری از سنگ کلیه

کارهای مفید برای پیشگیری از این بیماری شامل موارد زیر می باشد:

– نوشیدن آب بسیار در طول روز به اندازه‌ای که احساس تشنگی نداشته باشیم و ادرار بی‌رنگ یا به رنگ زرد روشن باشد. در هوای گرم احتیاج است آب زیاد تری مصرف کنیم.

– غذاهای پر اگزالات کمتر بخوریم. ریواس، چغندر، اسفناج، مغزیات، چای، شکلات و محصولات سویا اگزالات بسیار زیادی دارند.

– در رژیم غذایی خود از نمک و پروتئین حیوانی کمتر استفاده نماییم.

– به خوردن غذاهای سرشار از کلسیم ادامه دهیم ولی در خوردن مکمل حاوی کلسیم محتاط باشیم.

– کلسیم موجود در غذاها احتمال تشکیل سنگ کلیه را زیاد نمی‌کند.

– خوب است به طور کلی در این مورد با یک کارشناس تغذیه مشورت نمایید.

مصرف قهوه و سنگ‌ کلیه

کسانی که مبتلا به سنگ کلیه هستند قهوه نخورند

به طور کلی استفاده از قهوه عامل تشکیل سنگ کلیه نمی باشد ولی استفاده بیش از اندازه قهوه در اشخاص مبتلا به سنگ کلیه موجب بدتر شدن سنگ کلیه می‌شود چون کافئین موجود در قهوه میزان کلسیم را افزایش داده و کلسیم عامل تشکیل سنگ کلیه است.

قهوه سرشار از کافئین می باشد و می‌تواند تأثیرات مستقیمی روی اعضای داخلی بدن ایجاد کند. نوشیدنی‌هایی مثل: آب هندوانه، آب چغندر، آب خیار و غیره می‌توانند برای عملکرد بهتر کلیه‌ها تاثیر گذار باشند، بعضی  از نوشیدنی‌ها برای کلیه‌ها مضر بوده و اگر کلیه‌ها مشکل جدی داشته باشند، نباید مصرف شوند.

قهوه در دنیا دارای طرفداران بسیاری است، که محققان تلاش کرده اند کلیه جوانب آن را بررسی نموده و اینکه قهوه چه بیماری‌هایی را ایجاد کند و یا تسکین دهنده چه بیماری‌هایی باشد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کسانی که مبتلا به سنگ کلیه می باشند باید قهوه کمتری در روز بنوشند و هفته‌ای دو بار از این نوشیدنی استفاده کنند.کافئین موجود در قهوهمیزان کلسیم در ادرار را افزایش می دهد، اگر کلسیم در ادرار اشخاصی که مستعد سنگ می باشد، زیاد شود منجر به تولید سنگ می‌شود. دفع سنگ بسیار دردناک است و افرادی که سابقه سنگ کلیه را دارند باید در مصرف مواد غذایی توجه کنند و فعالیت بدنی داشته باشند.

ضرر های قهوه برای کلیه

مصرف قهوه بر روی عملکرد کلیه اثر مثبتی دارد و ابتلاء به بیماری مزمن کلیه را کاهش می دهد. ولی استفاده روزانه قهوه را محدود نموده و از نوشیدن بی رویه خودداری کنید. کافئین قهوه موجب افزایش جریان خون، فشارخون و فشار در کلیه‌ها می‌شود.

بررسی خطر سنگ کلیه

سنگ‌های اگزالات یکی از رایج‌ترین انواع سنگ کلیه می باشد و اتفاقاً یکی از منابع اصلی اگزالات در رژیم غذایی ما قهوه معمولی است. پس در نتیجه، بیماران مبتلا به سنگ کلیه، به خصوص آنهایی که دارایسنگ اگزالات کلسیم می باشند، هنوز هم باید قهوه را به عنوان یک عامل خطر احتمالی در نظر داشته باشند.

بیشتر: فروش قهوه در تهران

راهکارهای درمان سنگ کلیه

روش‌های درمانی متنوعی برای سنگ کلیه وجود دارد. پزشک معالج بر اساس اندازه سنگ کلیه روش مناسب را برمی‌گزیند.

راه های درمان سنگ کلیوی کوچک

سنگ‌های کلیوی ریز احتیاج به درمان تهاجمی مثل سنگ‌شکن ندارند و به طور معمول با انجام کارهای زیر دفع می‌شوند:

نوشیدن آب زیاد (روزانه دو تا سه لیتر)

داروهای مسکن غیرنسخه‌ای طبق مشورت با دکتر داروساز

داروهای نسخه‌ای شل‌کننده عضلات میزنای، بنا به تجویز پزشک معالج

راه های درمان سنگ کلیوی بزرگ

بعضی از سنگ‌های کلیوی درشت می باشند و از طریق روش‌های گفته شده در بالا دفع نمی‌شوند یا با خونریزی یا عفونت دستگاه ادراری همراه هستند؛ این سنگ‌ها شاید به درمان‌های زیر احتیاج پیدا کنند:

سنگ‌شکنی با دستگاهی که امواج صوتیِ آن، سنگ کلیه را خرد می‌کند.

این کار حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و امکان دارد کمی درد داشته باشد و به همین علت ممکن است یک آرامبخش یا بیهوشی خفیف به شخص داده شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *