افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی
تمام افراد مبتلا به پولیپ بینی باید پیش از روی آوردن به جراحی درمان دارویی را امتحان کنند، مگر آن که احتمال وجود عارضه‌ای جدی‌تر مانند تومور مطرح باشد. داروهای مورد استفاده برای درمان پولیپ بینی یا موضعی (مانند قطره‌ها یا اسپری‌ها) یا قرص هستند.

q

قطره‌های استروئیدی بینی
قطره‌های استروئیدی بینی درمان خط اول معمول برای پولیپ بینی محسوب می‌شوند.قطره‌های بینی حاوی داروهای استروئیدی التهاب بینی را کاهش می‌دهند. گرفتگی بینی به تدریج کمتر و پولیپ‌ها کوچک‌تر می‌شوند. تأثیرگذاری قطره‌ها و رفع علائم ممکن است یک تا دو هفته به طول بیانجامد. معمولاً توصیه می‌شود از این قطره‌ها دست‌کم ۴ تا ۶ هفته استفاده شود.

قرص‌های استروئیدی
گاهی اوقات یک دوره درمانی حدوداً یک هفته‌ای قرص‌های استروئیدی (پردنیزولون) برای کاهش التهاب بینی تجویز می‌شود. مصرف این قرص‌ها معمولاً نتیجه خوبی بر کوچک شدن پولیپ‌ها دارد. درمان با قرص‌های استروئیدی راه‌حلی کوتاه مدت است، چرا که مصرف درازمدت این قرص‌ها عوارض جانبی جدیی به دنبال دارد. بهتر است این داروها همراه با اسپری‌ها یا قطره‌های استروئیدی موضعی استفاده شوند.

جراحی
در صورت بزرگ بودن پولیپ‌ها یا بی‌تأثیر بودن قرص‌ها و قطره‌های استروئیدی انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

پولیپکتومی
شامل برداشتن پولیپ‌ها به وسیله ابزار جراحی است. این عمل از راه سوراخ‌های بینی با استفاده از بی‌حسی موضعی یا تحت بیهوشی عمومی با توجه به تعداد و اندازه پولیپ‌ها، محل قرارگیری‌شان و شرایط جسمی بیمار انجام می‌شود.پولیپکتومی را می‌توان با استفاده از ابزارهای گوناگون از راه کانال‌های اندوسکوپ انجام داد.

روش‌های پولیپکتومی
برای اکثر پولیپ‌ها بندی (کمندی سیمی) اطراف پایه پولیپ قرار می‌گیرد و حین عبور جریان برق تنگ می‌شود. به این ترتیب پولیپ بریده می‌شود و رگ‌های خونی جهت جلوگیری از خونریزی سوزانده می‌شوند.

برداشتن پولیپ‌های تخت یا خیلی بزرگ دشوارتر است. گاهی اوقات پولیپ‌های تخت بزرگ با استفاده از روشی به نام EMR(برداشتن مخاط با اندوسکوپ) از بینی بیرون آورده می‌شوند. در این روش مایع درون جدار پوشاننده‌ی روده و زیر پولیپ تزریق می‌شود؛ در نتیجه برآمدگی‌ای زیر پولیپ پدید می‌آید و آن را از جدار روده بلند می‌کند و کمند سیمی حلقوی می‌تواند پولیپ را به دام بیاندازد.

برای پولیپ‌های بسیار کوچک، از پنس‌های (انبرک‌های) مخصوص برای نگه داشتن پولیپ استفاده می‌شود و همزمان جریان حرارتی برای تخریب بافت به کار برده می‌شود. بافت پولیپ رابه محض برداشتن آن برای تجزیه و بررسی در آزمایشگاه آسیب‌شناسی زیر میکروسکوپ حفظ کند.

جراحی سینوس با اندوسکوپ
جراحی سینوس با اندوسکوپ عملی جراحی است که برای برداشتن انسدادهای سینوس‌ها انجام می‌شود. این انسدادها موجب ابتلا به سینوزیت و عارضه‌های دیگری می‌شوند که در آنها سینوس‌ها ورم می‌کنند و مسدود می‌شوند و در نتیجه بیمار متحمل درد می‌گردد و تنفس‌اش با مشکل مواجه می‌شود. جراحی سینوس با اندوسکوپ تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

پزشک از اندوسکوپ، میله دوربین باریکی با یک منبع نور در انتهای آن برای دیدن و بزرگ کردن بافت‌های سینوس استفاده می‌کند.
از تجهیزات خاصی برای برداشتن ایمن و مؤثر علل انسداد سینوس‌ها، برای مثال انسدادهای طبیعی، پولیپ‌های بینی و بافت همبند، استفاده می‌شود.
در صورت لزوم، تجهیزات خاصی برای صاف کردن تیغه بینی و کوچک کردن شاخک‌ها به کار برده می‌شوند.
چون تمام جراحی سینوس با اندوسکوپ از راه سوراخ‌های بینی انجام می‌شود، پوست اصلاً بریده نمی‌شود. بنابراین اکثر بیماران همان روز عمل به خانه برمی‌گردند.
مزایا
جراحی سینوس با اندوسکوپ برای برطرف کردن علائم همراه با عارضه‌های زیر انجام می‌شود:

سینوزیت
انحراف تیغه بینی یا بزرگ شدن بیش از اندازه شاخک‌های بینی
پولیپ‌های بینی
اهداف

جراحی سینوس با اندوسکوپ به منظور تخلیه سینوس‌ها و اصلاح جریان هوا از راه بینی طراحی شده است و اهداف آن از این قراراند:

کاهش تعداد و شدن عفونت‌های سینوسی
بهبود علائم همراه با سینوزیت
بهبود جریان داشتن هوا از راه بینی
در اکثر موارد حس بویایی بیمار نیز تقویت می‌شود.

دکتر مهدی طرزی drtarzi.ir

2 نظر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *