افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

جاهای دیدنی ارومیه

رپورتاژ آگهی

جاهای دیدنی ارومیه

بسیاری از مردم فکر می کنند که جاذبه های گردشگری شهر ارومیه تنها به دریاچه آن ختم می شود، درحالیکه این شهر جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است و تاریخی کهن و قدمتی دارد که مربوط به ۳ هزار سال  گذشته می باشد. ارومیه به دلیل داشتن قدمتی طولانی جزء یکی از ۱۹ شهر تاریخی در کشور ایران به شمار می رود به ثبت جهانی هم رسیده است. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ارومیه و داشتن اماکن تاریخی و جاذب های بکر طبیعی سبب شده است تا به یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شود و سالانه گردشگران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما ارومیه به این شهر زیبا سفر کنند. جالب است بدانید که در گذشته نام این شهر، رضاییه بوده است و حدودا در سال ۱۳۵۷ بود که نامش را تغییر دادند. ما قصد داریم تا در این مطلب از سایت مستر بلیط به معرفی بهترین مقاصد گردشگری ارومیه بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

معمولا همه شهرها دارای بازاری سنتی و سر پوشیده هستند، که در قدیمی ترین بافت شهر قرار دارد. بازار سنتی ارومیه هم از این موقعیت مستثنی نیست و در قدیمی ترین قسمت شهر قرار دارد. این بازار با هدف تامین نیازهای اقتصادی مردم ارومیه احداث شد و در نوع خودش بسیار بی نظیر است. بازار سنتی ارومیه معمای منحصر به فردی داردی دارد، معماری که برخی از قسمت هایش اصلا شبیه به سبک معماری ایرانی نیست و برگرفته از فرهنگ های مختلف است. بازارهای سنتی همیشه نشانگر فرهنگ هر شهر هستند و بازار سنتی ارومیه هم که آمیخته به فرهنگ ایرانی و آذری است، از این قضیه مستثنی نیست. این بازار مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است که از سراسر جهان با تهیه بلیط هواپیما به ارومیه سفر می کنند. در گذشته بازار ارومیه بسیار پر رونق بوده است، چراکه در زمان گذشته روستاهایی که در اطراف ارومیه قرار داشتند، برای تهیه وسایل و کالاهای مورد نیازشان به این بازار مراجعه می کردند. یک مسجد و حمام عمومی در کنار این بازار قرار گرفته است که نشانگر این است
می باشد که در زمان گذشته بازار سنتی ارومیه بسیار شلوغ و پر رفت و آمد بوده و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش پر رنگی داشته است.

یکی از ویژگی های بازار ارومیه که جذابیتش را چندین برابر کرده است، سادگی آن است. در این بازار فرم ساخت طاق ها، گنبدها و چشمه ها بسیار متفاوت است اما هیچ خبری از تزئیینات سنتی با کاشی های خوش رنگ و لعاب و سنگ کاری های زیبا و درهای قدیمی چوبی که بر روی شان منبت کاری شده است نیست! این بازار از هر چهار سو با آجر ساخته شده است و بیشتر قسمت هایش هم فاقد اندود گچ می باشد. یکی از قدیمی ترین مساجد ارومیه دقیقا در رو به روی این بازار قرار گرفته است و همین سبب شده تا اهمیت بازار ارومیه دو چندان شود. معماری این مسجد تاریخی هم بسیار منحصر به فرد و در نوع خودش خاص است و قدمت آن مربوط به قرن ششم هجری می رسد. این بازار به سبک ایرانی اسلامی ساخته شده  که در برخی از گوشه هایش از هنرهای خاصی به کار رفته که مشخص است، برگرفته از سلیقه آذری ها می باشد. این بازار تاریخی و بزرگ در سال ۱۳۱۶ و در تاریخ ۲۲ خرداد با شماره ثبت ۱۶۳۹در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بازار تاریخی ارومیه: جنوب شرقی ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین بناهای این شهر است مه قدمت آن مربوط به قرن هفتم هجری می باشد و در نزدیکی بازار ارومیه و بافت قدیمی شهر واقع شده است. طبق تاریخ های به جای مانده از گذشتگان و تحقیقات باستان شناسی در این زمینه مشخص شده است که این مسجد در زمان قبل از انوشیروان پاکرو هم وجود داشته است و در آن زمان از این مسجد به عنوان معبدی برای عبادت زرتشتیان استفاده می شده است. این مسجد تاریخی در دهه های مختلفی از تاریخ به دستور شاهان و بزرگان حکومتی مرمت و بازسازی شد و به همین دلیل هم یادگاری های بسیاری از دوره های مختلف در آن به جای مانده است. مسجد جامع ارومیه از چندین قسمت تشکیل شده است که این قسمت ها شامل، حجره هایی قدیمی و زیبا، محراب، شبستان هایی که گنبد دارند و چهلستون می شود.

این مسجد سه در ورودی مختلف دارد و مردم می توانند از سه قسمت متفاوت به آن دسترسی پیدا نمایند. شبستانی که در این ساختمان وجود دارد به احتمال زیاد متعلق به دوران سلجوقیان است که با هنر زیبای گچبری مزین گردیده است. محراب مسجد هم در دوره ایلخانی ساخته شده است که محرابی شبیه به آن در مسجد مرند هم وجود دارد. یک بنای قدیمی دیگر به نام چهلستون هم در مسجد وجود دارد که چند سال پیش در خاکبرداری های متعدد چندین اشیاء قیمتی و قدیمی کشف شد و بر اساس تحقیقات متعدد مشخص شد که متعلق به دوران ایلخانی است. صحن هایی قدیمی هم در اطراف مسجد وجود دارد که در دوره حکومتی زندیه ساخته شده است. کتیبه های موجود در مسجد با خط کوفی نوشته شده است و جزئی از تزئینات مسجد محسوب می شود.

آدرس مسجد جامع ارومیه: آذربایجان غربی- ارومیه- خیابان اقبال- مجموعه بازار قدیمی

جاهای دیدنی ارومیه

پیست اسکی

فصل زمستان یکی از زیباترین فصل ها در ارومیه است که جلوه ای تازه به این شهر می بخشد. اگر با خرید بلیط هواپیما و سفر به ارومیه به دنبال کمی هیجان و ماجرا جویی باشید، کارهای بسیاری برای انجام دادن هست که می توانید آن ها را تجربه کنید و یکی از آن ها هم رفتن به پیست اسکی است. شهر ارومیه مرکز اصلی آذربایجان غربی است و حدود ۱۳۳۲ متر ارتفاع دارد. پیست اسکی خوشاکو یکی از بهترین جاذبه های ارومیه در فصل زمستان است و دارای امکانات بسیاری می باشد. این پیست در ۳۰ کیلومتری غربی ارومیه قرار دارد. این پیست در یکی از مناطق برف گیر ارومیه قرار دارد و مناظری چشم نواز و خیره کننده دارد. پیست خوشاکو با امکانات منحصر به فردش زمینه ای برای افرادی که عاشق ماجراجویی هستند را فراهم کرده است.

برای دسترسی به پیست خوشاکو باید یک مسیر آسفالته را طی کنید و خودتان را با ماشین به بالا برسانید. قیمت کرایه وسایل ورزشی برای اسکی در برف بسیار مناسب است و اگر قصد داشتید در روزهای تعطیل به پیست بروید بهتر است از ساعت ۹ الی ۱۶ بروید. متاسفانه پیست اسکی خوشاکو سال های سال است که به حال خودش رها شده است و کسی به آن رسیدگی نمی کند! این پیست می توانست رونق بیشتری پیدا کند و برای رفاح حال گردشگران هتل های متعددی در آن جا ساخته شود. البته یک هتل ۲۵ ساله در نزدیکی خوشاکو وجود دارد که امکاناش چندان زیاد نیست و پسخگوی نیازهای مسافرین نمی باشد.

آدرس: آذربایجان غربی، ۳۴ کیلومتری غرب ارومیه٬ راژان٬ روستای خوشاکو

چشمه آب گرم هفت آباد

این چشمه در ۴۵ کیلومتری ارومیه واقع شده است و در روستایی به نام هفت آباد قرار دارد. مناظر اطراف چشمه هفت آباد بسیار زیبا و دیدنی است. یک کوه آتسفشانی غیر فعال هم در نزدیکی این چشمه قرار دارد که سبب شده است تا گردشگران بیشتری به این منطقه آمده و از آن دیدن کنند. بهترین زمان سفر به ارومیه و تهیه بلیط اتوبوس تهران ارومیه فصل تابستان و بهار است که البته اگر قصد دارید تا تفریحات مهیجی همانند اسکی سواری را تجربه کنید بهتر است در فصل زمستان سفر کنید.

آدرس چشمه آب گرم هفت آباد: ۴۵ کیلومتری ارومیه – بخش سیلوانا و محال مرگور – روستای هفت آباد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *