افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن

پلاکت-خون

بیماری های خونی انواع مختلف دارد و همانطور هم که می دانید حیات بدن به خون بستگی دارد ، اطلاعات پزشکی در مورد پلاکت خون و افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن در این جا مورد بحث قرار می دهیم .

ترومبوسیتوپنی یعنی کاهش تعداد پلاکت‌های خون. مقدار پلاکت بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار در هر میلی‌مترمکعب خون برای بزرگسالان طبیعی محسوب می‌شود و کمتر از۱۵۰ هزار عدد در میلی‌متر مکعب کمبود پلاکت را نشان می‌دهد. با این حساب در صورت کاهش تعداد پلاکت‌های خون علت آن باید بررسی شود.

دکتر عباس محمدی، فوق‌تخصص انکولوژی می‌گوید: معمولا وجود اختلالات و نارسایی‌های انعقاد خون به صورت خونریزی زیرپوستی و کبودشدگی مخاطی بروز پیدا می‌کند؛ بویژه اگر دلیل اختلال انعقاد خون، کاهش تعداد پلاکت‌ها یا عملکرد غیر‌صحیح پلاکت‌ها باشد. در واقع در ترومبوسیتوپنی‌ تمایل‌ به‌ خونریزی‌ به‌ویژه‌ از عروق‌ خونی‌ کوچک‌تر وجود دارد و این موضوع باعث خونریزی‌ غیرطبیعی‌ در پوست‌ و دیگر قسمت‌های‌ بدن‌ می‌شود.

دلایل بروز ترومبوسیتوپنی

به‌طور کلی ترومبوسیتوپنی یا باعث کاهش تولید پلاکت یا افزایش تخریب پلاکت می‌شود. به گفته دکتر محمدی از‌جمله علل کاهش تولید پلاکت می‌توان به نارسایی مغز استخوان، کمبود تغذیه‌ای و عفونت‌های ویروسی مثل ایدز اشاره کرد.

همچنین انعقاد داخل عروقی منتشر، هپارین و… افزایش تخریب پلاکت خون را به همراه دارند. بد نیست بدانید مصرف‌ آسپیرین یا سایر داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی‌، داروهــای‌ ضـددیابت‌ خوراکی‌، بزرگی‌ طحال‌، پره‌اکلامپسی، کم‌خونی‌، لوسمی (سرطان خون)‌، سیروز، شیمی‌درمانی بعد از سرطان، مواجهه‌ با اشعه‌ ایکس و… هم می‌توانند زمینه ایجاد ترومبوسیتوپنی را فراهم کنند.

اگر هیچ‌کدام از این موارد گفته شده دلیل کاهش پلاکت نبود و هیچ دلیل دیگری هم پیدا نشد، آن وقت می‌توان مطمئن شد بیمار دچار آی.تی.پی است؛ یعنی کمبود پلاکتی که دلیل آن شناخته شده نیست.

ترومبوسیتوپنی؛ از علایم تا درمان

ترومبوسیتوپنی معمولا با علایمی مثل کبودشدگی‌، خون‌مردگی، خونریزی‌ در دهان‌، خون‌‌دماغ شدن، قاعدگی‌های‌ شدید یا طولانی‌، وجود خون‌ در ادرار، ضعف و بی‌حالی و… بروز می‌کند. البته این عارضه در موارد حاد، بخصوص‌ در کودکان‌ طی چند ماه بهبود می‌یابد، اما در موارد مزمن‌، درمان صد‌در‌صد نیست و حتی احتمال عود مجدد وجود دارد. در این میان عوارضی مثل سکته‌ مغزی، خونریزی‌ شدید و اثرات جانبی‌ دارو‌درمانی‌ ترومبوسیتوپنی را هم نباید نادیده گرفت.

به گفته دکتر محمدی، معمولا افزایش خونریزی ناشی از ترومبوسیتوپنی نیست مگر این که تعداد پلاکت‌‌ها کمتر از ۵۰ هزار باشد. حالا اگر تعداد پلاکت‌ها کمتر از ۲۰ هزار باشد، خطر خونریزی خودبه‌خودی و کشنده گوارشی و مغزی وجود دارد. فراموش نکنید درمان ترومبوسیتوپنی بسته به عامل بیماری‌زا از تزریق پلاکت، پلاسمافرزیس تا مصرف دارو، تعویض پلاسما و… متفاوت است. همچنین قطع‌ داروی‌ خطرساز در ترومبوسیتوپنی‌ ناشی‌ از دارو و جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ طحال‌ در موارد دائمی‌ برای درمان این بیماری صورت می‌گیرد.

تشخیص از روی برگه آزمایش خون

علامت پی‌آی‌تی در آزمایش خون نشان‌دهنده تعداد پلاکت‌ها در هر میلی‌لیتر مکعب خون است و عدد مربوط به آن معمولا بزرگ‌ترین عدد برگه آزمایش خون است. البته به گفته دکتر محمدی، غیر از کنترل انعقاد خون، از میزان پلاکت برای بررسی روند بهبود نارسایی مغز استخوان و بیماری‌های خونی هم استفاده می‌شود.

بارداری و خطرات کمبود پلاکت

پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار دلایل مختلفی دارد که خطر خونریزی مغزی را در مادر و جنین افزایش می‌دهد.

در حاملگی به‌ویژه در سه‌ماهه سوم به دلیل تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند ممکن است پلاکت خون پایین بیاید.

همچنین گاهی سیستم ایمنی بدن دچار تغییر شده و گاهی نیز به دلیل بیماری‌های خونی پلاکت خون کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از دلایل پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار مسمومیت بارداری (پره‌اکلامپسی) و دیابت حاملگی است.

یادتان باشد کاهش پلاکت که بر اثر حاملگی ایجادشده باشد کمتر از ۱۰۰‌هزار نمی‌شود و عارضه‌ای نیز ایجاد نمی‌کند، اما اگر به هر دلیلی کمتر شود باید به سر عت مورد بررسی قرار بگیرد.چرا که پایین بودن پلاکت خون ممکن است خطرات خونریزی داخل جمجمه، دستگاه گوارشی و ادراری را ایجاد کند حتی در برخی موارد به دلیل کاهش پلاکت یا عاملی که موجب کاهش آن شده است ختم حاملگی داده می‌شود.

به عبارتی اگر پلاکت مادر پایین باشد آنتی‌بادی که باعث می‌شود پلاکت پایین بیاید از جفت عبور می‌کند و موجب پایین آمدن پلاکت خون جنین نیز می‌شود.

در چنین شرایطی ممکن است جنین خونریزی مغزی کند. همچنین اگر پلاکت مادر زیر ۸۰‌هزار باشد، هنگام زایمان به‌ویژه در سزارین نگران‌کننده است. تنها روش تشخیص پایین بودن پلاکت هم از طریق آزمایش خون است، بنابراین خانم‌‌ها بهتر است پیش از اقدام به بارداری نسبت به بررسی وضعیت خونی خود اقدام کنند.

پزشکین : افت پلاکت خون از علائم تا درمان آن

9 نظر

  1. باسلام من پلاکتم افت کرده چند سال پیش شده بودم خوب شد کم کاری تروئید دارم علت چیست راه درمان چیست باتشکر مشکل مغذ استخوان نداشتم با تشکر

    1. Mitra, [۱۴.۱۰.۱۶ ۲۰:۴۸]
      جوانه های گیاه شبدر و به زبان ساده همان یونجه، این گیاه که در گذشته یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب سنتی بوده و امروزه نیز جایگاهی به مراتب والاتر از گذشته را کسب کرده و همچنان پیشتاز میدان رقابت در مقابل مکمل های غذایی مصنوعی و غیر طبیعی است که برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرند، بعضی تا قبل از خواندن این مطلب حتی با شنیدن اسمش هم دچار ناراحتی می شدند چه برسد اینکه آن به صورت خوراکی استفاده کنند. در ادامه مطلب به طرز تهیه ، خواص درمانی و شیوه مصرف اشاره خواهیم کرد. امید است مورد توجه قرار گرفته و ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید

      بهترین در درمان کم خونی و پلاکت پایین
      تصفیه کننده ی خون و تنظیم فعالیت های کبدی
      درمان گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی
      حاوی مقایدر بسیار کمی کالری و ویتامین‌های A ، C ، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین
      آرامبخش اعصاب
      مفید در درمان افسردگی
      آنتی اکسیدان قوی(ضد سرطان)
      مفید در مانع شدن از بروز چین و چروک زودرس در پوست
      پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری های قلبی
      Mitra, [۱۴.۱۰.۱۶ ۲۰:۴۹]
      طرز تهیه جوانه شبدر

      برای تهیه جوانه شبدر ابتدا ۱۰۰ تا ۲۵۰ گرم دانه شبدر را پاکسازی و شستشو کرده در ظرف آبی خیس کرده و در جای خنک و دور از نور زیاد گذاشته و روزانه یک تا دو بار آب آن را عوض کنید ، پس از حدود دو روز خیس بودن آنها داخل آبکش ریخته و دستمالی مرطوب روی آنها قرار دهید و سطح دستمال را مرطوب نگاه دارید و این عمل را تا تا زمانی که جوانه سر از پوسته دانه بیرون بزند ادامه دهید، اگر مراقبت های لازم را انجام دهید ظرف ۳ الی ۵ روز با توجه به نوع دانه جوانه ها آماده میگردد بعد از اینکه جوانه آماده شد در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید .

      روش مصرف

      روش اول : یکی از روشهای استفاده به این صورت است که می توانید جوانه تازه را هر وعده یک قاشق مرباخوری بعد از اینکه خوب جویده شد میل کنید.
      روش دوم : هر زمان سالاد تهیه میکنید مقداری از آنرا به سالاد اضافه و نوش جان کنید
      روش سوم : جوانه شبدر را پس از خشک کردن آسیاب کنید واز آن به همراه سبزیجات و سایر جوانه ها سوپ جوانه تهیه کنید که فوق العاده پر خاصیت میباشد

  2. با سلام خواهری دارم ۳۸ ساله دارای مشکل کبدی پلاکت خون ایشان ۲۰۰۰۰ است دکترا گفتن هر کاری میکنیم بالاتر نمیرود خیلی هم بهش پلاکت میزنن لطفا راهنماییم کنید

    1. جوانه های گیاه شبدر و به زبان ساده همان یونجه، این گیاه که در گذشته یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب سنتی بوده و امروزه نیز جایگاهی به مراتب والاتر از گذشته را کسب کرده و همچنان پیشتاز میدان رقابت در مقابل مکمل های غذایی مصنوعی و غیر طبیعی است که برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرند، بعضی تا قبل از خواندن این مطلب حتی با شنیدن اسمش هم دچار ناراحتی می شدند چه برسد اینکه آن به صورت خوراکی استفاده کنند. در ادامه مطلب به طرز تهیه ، خواص درمانی و شیوه مصرف اشاره خواهیم کرد. امید است مورد توجه قرار گرفته و ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید

      بهترین در درمان کم خونی و پلاکت پایین
      تصفیه کننده ی خون و تنظیم فعالیت های کبدی
      درمان گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی
      حاوی مقایدر بسیار کمی کالری و ویتامین‌های A ، C ، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین
      آرامبخش اعصاب
      مفید در درمان افسردگی

      آنتی اکسیدان قوی(ضد سرطان)
      مفید در مانع شدن از بروز چین و چروک زودرس در پوست

  3. باسلام. چندوقتی هست پلاکت مادرم بالاست برای کاهش پلاکت باید چه کرایی یا غذاهایی خورد؟؟؟؟

  4. تشکر از راهنماییتون.خواهری دارم سرطان سینه داره وسال۹۱شروع شده سینش تخلیه شده وچندین بارشیمی درمانی شده.چندوقت پیش دوتوده توسرش عود کرد جراحی شد .الان ریه ش درگیر میباشد پلاکتش بالا وپایین میکند.پلاکت جذب میکند.ولی کمی هم افت میکند.قلبش دراثرپرتو درمانی ضعیف شده.دکتر میگه تا پلاکتش بالا نره نمیتونم شیمی درمانیش بکنم.الان پلاکتش ۶۰هزاره.لطفا خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.ازخداوند سلامتیتون راخواستارم

    1. لطفا یک کیلو مغز شتر و یک کیلو مغز گوسفند و بپزید و با هم مخلوط کنید و روزی یک قاشق بدید بیمار بخوره تا چهل روز

  5. سلام من دوبار آزمایش خون دادم به من دکترا گفتن پلاکت خونت پایین نیست در حد مرز وباز ازمایش دوباره دادم دکتر متخصص داخلی گفت پایین نیست اما ۳ روز آپاندیس عمل کردم دور عمل جراحی زیر پوستم خون مردگی هست علت چیست ممنون

  6. سلام. مادر من پلاکتش ۱۱۴۰۰۰ هستش و خونریزی زیر پوستی کرده. چیکار باید کرد؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *