جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



۸ اثر مثبت ورزش یوگا برای سلامتی

download (5)

  • از زمانی که یوگا کار می‌کنم، حالت بدنی‌ام به شکلی قابل توجه بهبود یافته است. حرکات یوگا به من آموخته‌اند با قامتی راست بایستم، به طوری که سرم در راستای قلب، و قلبم در راستای لگن‌ خاصره باشد.

انجام حرکات یوگا فواید بسیاری برای سلامتی دارد که ما در این مقاله ۸ مورد آن را گلچین کرده‌ایم که به گمانم شما را قانع می‌کند آن را امتحان کنید.

۱. یوگا اعتماد به نفس را تقویت می‌کند

بر مبنای نظر مجله «شِیپ» (Shape)، «اعتماد به نفس برای هر کسی یک امتیاز به شمار می‌رود، به شما احساس خوبی می‌دهد و باعث می‌شود اطرافیان‌تان احساس آرامش و اطمینان کنند.»
مقاله‌ی مربوطه در ادامه، ۱۰ حرکت یوگا را که باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شوند، معرفی می‌کند. چند حرکت نخست، مخصوص تازه‌کارها است و باقی حرکت‌ها مناسب کسانی که در مراحل پیشرفته‌تر هستند. فراموش نکنید هیچ کس از کمی اعتماد به نفس بیشتر ضرر نمی‌کند.

۲. هر جایی می‌توانید یوگا کار کنید

شما هر جایی می‌توانید تمرین یوگا کنید. اگرچه خوب است که زیرانداز مخصوص به خودمان را داشته باشیم، به کلاس یوگا برویم یا در خانه‌مان فضایی راحت برای این کار داشته باشیم؛ اما بدون اینها هم، در هر جایی می‌توانید یوگا کار کنید. من در یوتیوب ویدئوهایی از کسانی دیده‌ام که در سفر، محل کار، کنار ساحل و… حرکات یوگا را انجام می‌دهند. ویدئوهای آموزشی برای من بسیار مفید بوده‌اند، من به کمک آنها حرکات بسیاری آموختم. اما اکنون که به اندازه‌ی کافی حرکت یاد گرفته‌ام، می‌توانم هر جایی تمرین کنم. من نیازی به موسیقی، زیرانداز مخصوص یا مربی ندارم.

۳. تنفس درست را یاد می‌گیرید

بر اساس مقاله‌ای در سایت «یوگا و سلامتی» (health and yoga) یادگیری تنفس به روش یوگا اثرات مثبت ملموسی به همراه دارد. اثراتی از جمله موارد زیر:

  • فشارهای حاد و مزمن را در اطراف قلب و اعضای گوارشی از بین می‌برد.
  • به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم یا آمفیزم (emphysema) کمک می‌کند تا بر نگرانی ناشی از نفس‌تنگی غلبه کنند زیرا یوگا ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • محرک‌های عصبی مربوط به عروق قلبی را تقویت می‌کند.
  • اضطراب عصبی و حسی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • با افزایش تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن، میزان سم‌زدایی را بهبود می‌بخشد.
  • با توزیع انرژی میان غدد داخلی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • ذهن را آرام و تعادل ذهنی و جسمی ایجاد می‌کند.

۴. شما را از حالت بدن‌تان آگاه می‌کند

از زمانی که یوگا کار می‌کنم، حالت بدنی‌ام به شکلی قابل توجه بهبود یافته است. حرکات یوگا به من آموخته‌اند با قامتی راست بایستم، به طوری که سرم در راستای قلب، و قلبم در راستای لگن‌ خاصره باشد. حتی هنگامی که نشسته‌ام اگر حالتی خمیده به خود بگیرم، متوجه می‌شوم و طرز نشستنم را درست می‌کنم. نکته‌ی دیگری که متوجه شدم این است که با اصلاح حالت بدن، نفس‌هایم عمیق‌تر و در نتیجه تنفسم بهتر شده است.

۵. یوگا لزوما ورزش گرانی نیست

من هیچ وقت برای یوگا هزینه‌ای پرداخت نکردم. برای شروع، یکی از دوستانم زیرانداز یوگایش را به من داد و پس از مدتی خواهرم یک زیرانداز به من هدیه داد. من برای یوگا لباس‌هایی را که از پیش داشته‌ام، می‌پوشم. به مکان خاصی نمی‌روم و معمولا در خانه یوگا کار می‌کنم. من هرگز بابت کلاس‌های یوگا پولی خرج نکردم. گاهی در بعضی کلاس‌های مجانی شرکت کرده‌ام. من معمولا همراه با سایت یوگا با آدرین (Yoga With Adriene) پیش می‌روم. این روزها انبوهی از ویدئوهای آموزشی در دسترس شما است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

۶. بیشتر درنگ می‌کنید

با انجام یوگا، یاد می‌گیرید در لحظه زندگی کنید. زمانی که تازه یوگا را شروع کردم، کم‌طاقت بودم و دلم می‌خواست حرکات را با عجله انجام بدهم. به علاوه اینکه مرتب زمان را چک می‌کردم. مدام چک می‌کردم تا ببینم چقدر از ویدئو باقی مانده است. با ادامه‌ی تمرینات یوگا، آموختم که ذهنم را آرام و بر حرکت و تنفسم تمرکز کنم. گاهی بدون انجام هیچ حرکتی تنها بر تنفس تمرکز می‌کنم. توانایی آرام کردن ذهن و در آن واحد بر یک چیز تمرکز کردن، در تمام ابعاد زندگی‌ام مفید بوده است.

۷. لاغر و قوی‌تر می‌شوید

از همان شروع یوگا متوجه شدم در بیشتر حرکات از وزن خودِ شخص به عنوان وزنه و مقاومت استفاده می‌شود. مثلا در پلانک یا حرکت سگِ سرپایین، شما باید وزن بدن‌تان را تحمل کنید. انجام این حرکات با تمرینات بیشتر برای من آسان‌تر شد زیرا من قوی‌تر می‌شدم. همچنین لاغرتر شده‌ام و لباس‌هایم کمی گشاد شده‌اند. به گفته‌ی مجله‌ی سلامت (Health)، اگر به دنبال لاغر شدن و در عین حال داشتن ظاهری زیبا هستید، سریع‌ترین روش، انجام منظم حرکات یوگا است.

۸. یوگا استرس را از بین می‌برد

بنا بر نظر مجله‌ی «پریوِنشِن» (Prevention )، در دوره‌ی گذار، مثل زمان تعطیلات، یا هر زمانی که اوضاع زندگی کمی پیچیده است، تمرینات کوتاه یوگا (حتی به اندازه‌ی ۱۰ دقیقه، اگر بیشتر از این وقت ندارید) باعث کاهش تنش می‌شوند.
من بر پایه‌ی تجربه‌ی شخصی‌ام تأیید می‌کنم که یوگا استرس را کاهش می‌دهد.در مورد من، آثار استرس معمولا در شانه‌هایم خود را نشان می‌دهند و با شگفتی تمام، بعد از تنها یک حرکت یوگا، شانه‌هایم آرام می‌گیرند و از نظر ذهنی سبک‌تر و از نظر فیزیکی رهاتر می‌شوم.

به دلایل مختلف، یوگا ورزش فوق‌العاده‌ای است و مزایای آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این فهرست ذکر شد. اگر تا به حال سراغ یوگا نرفته‌اید، خواهش می‌کنم آن را امتحان کنید. حتی تمرین‌هایی به مدت تنها ۱۰ دقیقه هم اثرگذارند. اگر پیش از این یوگا کار کرده‌اید، سعی کنید آن را به طور پیوسته و منظم ادامه دهید. مطمئن باشید اثرات مثبت یوگا ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)