جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



۱۵ خوراکی و مواد غذایی برای درمان آلرژی فصلی بهار و تابستان

 

 

زمانی که احساس بیماری می کنید هیچ چیز مانند یک سوپ گرم نمی چسبد. در حالی که معمولا برای بیماران مبتلا به آنفولانزا سوپ مرغ درست می کنند یک متخصص گیاه شناسی بیان می کند که سوپ مرغ در واقع به طور طبیعی به مبارزه با آلرژی می رود. دکتر جیمز دوک در کتاب Green Pharmacy Guide to Healing Foods تهیه این سوپ ضد آلرژی را به شما پیشنهاد می دهد:

 

 

مقابله با آلرژی بهاره با روش های طبیعی

با تشکر از تغییرات آب و هوا ، هر آلرژی فصلی ای همیشه تبدیل به بدترین آلرژی می شود. سطوح بالای دی اکسید کربن در اتمسفر سبب ایجاد گرده های آلرژی زای قوی تری می شود، و گرم تر شدن هوا منجر به زود تر آمدن فصل بهار و طولانی تر شدن فصل آلرژی می شود. که مطمئنا برای پرندگان و شکوفه های گیلاس فصلی عالی است ولی اگر از آلرژی بهاری رنج می برید، می تواند بدترین فصل برای شما باشد.

خبر خوب این است که داروهای طبیعی برای تسکین آلرژی در یخچال تان قرار دارند: مواد غذایی غنی از ویتامین C و اسید فولیک سبب کاهش التهاب و واکنش های آلرژیک می شوند و مطالعات نشان داده اند که حتی گاهی این خوراکی ها تاثیر بیشتری از داروهای گران قیمت دارند.
سبد خرید خد را برداشته و با خرید این ۱۵ راه حل طبیعی آلرژی به تسکین آلرژِ بهاره تان کمک کنید.

 

۱٫ کلم بروکلی Broccoli

کلم بروکلی دو نقش عمده برای نابودی علائم آلرژی دارد: کلم بروکلی غنی از ویتامین C است که نقشی اساسی در تسکین آلرژی دارد ضمن این که عضوی از خانواده کروسیفر crucifer family است، گیاهانی که مشخص شده در پاک کردن سینوس های بسته شده نقش مهمی دارند.

محققان متوجه شده اند که مصرف حدود ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز می تواند علائم آلرژی را کاهش دهد و تنها ۱ فنجان کلم بروکلی خام حاوی ۸۰ میلی گرم ویتامین C است.

 

۲٫ جوانه کلم بروکلی BROCCOLI SPROUTS

تحقیقات اخیر که در مجله غذا و کارکرد آن منتشر شده نشان می دهد که عصاره جوانه بروکلی broccoli sprout extract ( BSE ) می تواند در مقابل آلرژی– و آسم_ عوامل ترویج ذرات دیزل اگزوز diesel exhaust particles (DEPs )، که باعث تشدید واکنش های آلرژیک می شوند از شما محافظت کند.

محققان ۲۹ نفر را در معرض DEPs قرار دادند و پاسخ های التهابی آنان را از نظر افزایش تعداد گلبول های سفید اندازه گیری کردند. پس از آن افراد مورد آزمایش به مدت ۴ روز  یک دوز BSE در آب انبه مصرف نمودند. زمانی شرکت کنندگان BSE مصرف نمودند ، تعداد گلبول های سفید خونشان در پاسخ به DEPs  پنجاه درصد کمتر از زمانی بودی که BSE مصرف نکرده بودند. بنابراین محققان نتیجه گرفتند که مصرف کلم بروکلی و جوانه کلم بروکلی می تواند اثرات آلودگی محیط را در افراد مبتلا به آسم و آلرژی کاهش دهد.

 

۳٫ باته بر butterbur

برگ و ریشه بوته butterbur حاوی ترکیباتی به نام petasines است که می تواند برخی از واکنش های ناگهانی آلرژیک را مسدود کند. آیا این گیاه واقعا موثر است؟ علم می گوید بله، هر چند استفاده از آن به طور کلی برای کودکان، افراد مسن تر از ۶۵ سال یا کسانی که مبتلا به آلرژی به گرده گیاه ابروسیا ragweed allergies هستند، توصیه نمی شود. یک مطالعه مجدد که در انگلیس که روی ۶ مطالعه پیشین روی butterbur انجام شده است نشان داد که ۵ مطالعه این ادعا را اثبات نموده اند.

ریشه های بوته butterbur به طور کلی حاوی سطوح بالایی از آلکالوئیدهای پیرولیزدین pyrrolizidine alkaloids هستند. محققان سوئیسی و آلمانی دریافتند که butterbur درست به اندازه آنتی هیستامین، سیتریزین (Zyrtec) بعد از درمانی ۲ هفته ای موثر بوده است. همچنین مشخص شده که برای از بین بدن عطسه، خارش، آبریزش بینی، گرفتگی و آبریزش چشم در عرض ۵ روز تاثیر گذار بوده است.

 

۴٫ انگور قرمز و زغال اخته RED GRAPES, BLUEBERRIES

این میوه های بنفش رنگ یک عنصر مهم مشترک دارند: یک ترکیب پلی فنلی به نام رسوراترول resveratrol. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله تغذیه منتشر شده است محققان دریافتند که رسوراترول به سرکوب واکنش های آلرژیک با واسطه IgE به طور کلی IgE-mediated allergic ( آلرژی هایی که توسط آنتی بادی ایمونو گلوبولین E بوجود می آیند. )  در موش ها کمک کرده است. همچنین مشخص شده که این دو میوه ارزشمند برای قلب مفید بوده و در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک می کنند.

 

۵٫ شکلات Chocolate

اگر شما شیرینی دوست داشته باشید عاشق این خبر می شوید. مشخص شده که کاکائو خواص ضد آلرژی دارد که از طریق کاهش سنتز IgE تاثیر می گذارد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله Pharmacologigal Research منتشر شد ، حیوانات آزمایشگاهی که به مدت ۴ هفته با رژیم غذایی غنی از کاکائو تغذیه شده بودند نسبت به موش هایی که رژیم غذایی استاندارد داشتند  سطوح IgE کمتری داشته اند.

 

۶٫ کولارد سبز COLLARD GREENS

کولارد سبز نوعی کلم است که برگ‌هایش برنگ سبز است.کولارد دارای چربی و کربوهیدرات کمی است و به عنوان یک منبع عالی از کلسیم، ویتامین ث و منگنز می باشد. کولارد سبز به خصوص در درمان تب یونجه hay fever (نوعی آلرژی) موثر است.کولارد سبز را هم به همان دلایل کلم کیل kale (نوعی کلم سرشار از ویتامین آ می‌باشد و یک منبع غنی از ویتامینهای آ، ث، کا، ب۶، فولات و منگنز محسوب می‌شود همچنین منبع خوبی از تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، ویتامین ای و مواد معدنی در رژیم غذایی، از جمله آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر است.)در سبد غذایی خودتان قرار دهید. آنها حاوی مواد فیتو شیمیایی phytochemical به خصوص کاروتنوئید ها است که علایم آلرژیک را تسکین می دهند. برای افزایش جذب کاروتنوئید در بدنتان، سبزیجات را به همراه چربی سالم مصرف نمایید مثلا با حرارت ملایم با روغن زیتون بپزیدشان.

 

۷٫ مرکبات CITRUS FRUITS

برای رسیدن به سطح مصرف ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C از کل منابع غذایی، شما می توانید به سمت مصرف پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش روی بیاورید. یک پرتقال بزرگ حاوی ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C است در حالی که نیمی از یک گریپ فروت بزرگ چیزی حدود ۶۰ میلی گرم ویتامین C دارد.

 

۸٫ الدربری elderberries

الدربری یک تقویت کننده سیتم ایمنی بدن است که به عنوان درمان کننده آنفولانزا مورد ستایش قرار گرفته است. ولی بهتر است بدانید که انواع بری ها (توت) در تسکین طبیعی آلرژیک نقش دارند. از آب الدر بری، شربت یا مربای این میوه برای کاهش التهابات آلرژیک خود استفاده نمایید.

 

۹٫ کیل KALE

 

این سوپر فود درست مانند بروکلی با آلرژی مقابله می کند. این گیاه هم یکی از  اعضای خانواده کروسیفر crucifer است که سرشار از کاروتنوئید است. رنگدانه هایی که با علایم آلرژی مقابله می کند.

 

۱۰٫ سیر و پیاز Onions & Garlic

کوئرستین Quercetin (فلاونولی است که در بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، برگ‌ها، دانه‌ها و مکملهای غذایی یافت می‌شود.) سلاح مخفی دیگری است که همانند یک آنتی هیستامین با آلرژی مبارزه می کند. سیر و پیاز مانند سیب سرشار از کورستین هستند.

 

۱۱٫ جعفری PARSLEY

به گفته میشل کستلمن Michael Castleman نویسنده کتاب گیاهان شفابخش جدید، جعفری مانع ترشح هیستامین های آلرژی زا می شود. ( جعفری ادرار آور است و بهتر است قبل از مصرف مکمل های آن یا مقادیر بالا با پزشکتان صحبت نمایید .)

 

۱۲٫ آناناس Pineapple

میوه های ترش گرمسیری شامل آنزیمی به نام بروملین bromelain هستند که قدرت ضد التهابی داشته و مکملی محبوب برای تسکین عطسه است. تحقیقات نشان داده اند که بروملین می تواند گلودرد و تحریک سینوس ها را کاهش دهد. به علاوه مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در Alternative Therapies in Health and Medicine منتشر شد نشان داد که باعث کاهش التهاب مسیر های تنفسی موش ها شده است که در نتیجه ممکن است به التهاب آسمی کمک نماید. همچنین آناناس منبعی غنی از ویتامین C ، آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با آلرژی است. برای بدست آوردن هر چه بیشتر خواص آناناس، میوه تازه آن را مصرف نمایید. ( آناناس را تازه مصرف کنید و از مصرف مواد شیمیایی BPA و قندی که اغلب به کنسرو آناناس اضافه شده خودداری کنید. )

 

۱۳٫ سوپ Soup

زمانی که احساس بیماری می کنید هیچ چیز مانند یک سوپ گرم نمی چسبد. در حالی که معمولا برای بیماران مبتلا به آنفولانزا سوپ مرغ درست می کنند یک متخصص گیاه شناسی بیان می کند که سوپ مرغ در واقع به طور طبیعی به مبارزه با آلرژی می رود. دکتر جیمز دوک در کتاب Green Pharmacy Guide to Healing Foods تهیه این سوپ ضد آلرژی را به شما پیشنهاد می دهد:

طرز تهیه سوپ مرغ:

یک پیاز ( با پوست ) و یک حبه سیر را بجوشانید. نصف فنجان برگ و ریشه اصلی گل پامچال evening primrose را خرد کرده اضافه نمایید. بعد از ۵ دقیقه ۱ فنجان برگ برگ گزنه nettle leaves و ۱ فنجان ساقه کرفس خرد شده اضافه کرده و ۳ تا ۱۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشانید. قبل از مصرف پوست پیاز را جدا کرده و تا گرم است سوپ را میل نمایید. می توانید با سرکه، فلفل سیاه، فلفل تند، زردچوبه، پودر کاری یا دانه کرفس این سوپ را مزه دار نمایید.

 

۱۴٫ گزنه STINGING NETTLE

 

نمی توانید بدون آوردن اسم گزنه در مورد درمان های طبیعی آلرژی صحبت کنید. زمانی که علایم آلرژی را تجربه می کنید مصرف گزنه می تواند باعث سرکوب التهابات شود. گزنه دارای هسیتامین است، مواد شیمیایی که بدنتان حین واکنش آلرژیک تولید می کند بنابراین کمک می کند که راحت تر این علایم را تحمل  کنید. ( ضمن این که گزنه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای زیبایی پوست و مو است. )

می توانید از مکمل های  ۵۰۰ میلی گرمی گزنه  و یا حبه های یخی گزنه (که خودتان مانند تصویر ذیل آماده می کنید) در یخچال خود داشته باشید و روزی ۳ بار مصرف نمایید که بهترین راه برای تسکین آلرژی شماست. استفاده طولانی مدت از گیاهان توصیه نمی شود چون باعث خالی شدن ذخیره پتاسیم بدنتان خواهد شد.


حبه های یخی گزنه

 

۱۵٫ هندوانه و گوجه فرنگی Watermelon and Tomatoes

هر دوی این میوهای تابستانه سرشار از لیکوپن هستند که علایم آلرژیک و تجمع سلول های تولید کننده نشانه های آلرژیک در ریه (به خصوص سلول های سفید خون موسوم به ائوزینوفیل eosinophils )را کاهش می دهد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله آسم منتشر شد افراد مبتلا به آسم نسب به افراد بدون آسم ، سطوح پایین تری از لیکوپن در خون خود داشتند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید