جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



۱۲ نکته به خانم های باردار برای داشتن حاملگی شاد

۱۲ نکته عالی برای تجربه یک بارداری شاد و سالم

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ هر بار که سخن از حاملگی به میان می‌آید، غالباً از قسمتهای ناراحت کننده آن مانند ویار، درد کمر، و کشیدگی و ترکهای پوست صحبت می‌شود. با این وجود، داشتن یک بارداری سالم به آسانی ممکن است. این ۱۲ نکته به خانم های باردار کمک می‌کند تا یک حاملگی شاد و سالم را تجربه کنند. البته بهتر است در هر زمینه ای که سوال دارید یا احساس ناراحتی می کنید با پزشک متخصص تماس بگیرید.

۱ ) خوردن ویتامین‌های پریناتال (prenatal)

در دوران حاملگی، رشد جنین به ویتامین‌ها و مینرالهای فراوان نیاز دارد. اگر ویتامین‌ها و مینرالها بخش منظمی از رژیم غذایی یک خانم باردار نباشند، جنین آنها را از بدن مادر جذب می‌کند تا خود را تأمین نماید. مصرف منظم ویتامین‌های  پریناتال، ثابت ماندن مقدار آهن، کلسیم، و فولیک در بدن، سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند.

۲ ) ورزشهای منظم

بیشتر خانمها می‌توانند ورزش کردن را با همان شدت و تکرار قبل از بارداری ادامه دهند. خانمهایی که قبل از حاملگی ورزش نمی‌کردند، باید اینکار را شروع کنند. ورزشهای منظم در دوران حاملگی فشار و سطح قند خون در بدن را ثابت نگه داشته، کار کردن را برای فرد آسانتر می‌کند و می‌تواند از چاق شدن‌های غیرضروری پیشگیری کند. شنا کردن، پیاده‌روی و یوگا همه گزینه‌هایی مناسب برای دوران بارداری هستند.

۳ ) نوشیدن مقدار زیادی آب

تورم یکی از علائم رایج در دوران حاملگی است که می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. نوشیدن مقدار زیادی آب باعث می‌شود کلیه‌ها آب اضافی را دفع کرده و تورم کاهش پیدا کند.

۴ ) داشتن خواب کافی

خانمها غالبا در دوران بارداری آسانتر خسته می‌شوند. این خستگی به دلیل تغییرات هورمونی و کار اضافی‌ ای است که بدن برای رشد جنین انجام می دهد. خانم های باردار باید هفت الی هشت ساعت در روز بخوابند.

۵ ) خوردن غذاهای سالم

هم جنین در حال رشد و هم مادر باردار به یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر متعادل کربوهیدرات، پروتئین، و چربی‌های سالم باشد، برای سلامتی بهینه نیاز دارند. اگرچه گاهی تن دادن به غذاهای ناسالم اشکالی ندارد، لیکن، خانمهایی که غذاهای سالم مصرف می‌کنند کمتر به دیابت بارداری شرایطی که می‌تواند دوران بارداری را پیچیده کند دچار می‌شوند.

۶ ) پرهیز از دخانیات

خانمهایی که سیگار می‌کشند باید قبل از اقدام به حاملگی، آن را کنار بگذارند. سیگار کشیدن کودک را در معرض نقائص هنگام تولد قرار می‌دهد و می‌تواند پیچیدگی‌ در حاملگی به وجود بیاورد.

۷ ) مراقب صابون‌، لوسیون‌ها و لوازم آرایشی باشید

هر چیزی که یک خانم باردار در دوران حاملگی روی پوست خود می‌زند، می‌تواند توسط جنین جذب شده و رشد او را تحت تاثیر قرار دهد. برچسب ها را چک کنید و از محصولاتی که حاوی رتینوئید، اسیدهای هیدروکسی، اسید سالیسیک و استروئید هستند، اجتناب کنید.

۸ ) در کلاسهای حاملگی شرکت کنید

شرکت کردن در کلاسهای حاملگی، چه اولین حاملگی باشد و چه پنجمی، ایده بسیار خوبی است. کلاسهای حاملگی می‌تواند هر گونه استرس و نگرانی را از خانم های باردار دور کنند.

۹ ) استفاده از درمانهای طبیعی

به دلیل اینکه هر چیزی که یک خانم باردار مصرف می‌کند، جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیاری از داروها در این دوران توصیه نمی‌شوند. استفاده از داروهای طبیعی مانند استفاده از نعناع برای رفع حالت تهوع و شیر برای سوزش سر دل، می‌تواند سلامت حاملگی را ارتقا دهند.

۱۰ ) برنامه زایمان تدارک ببینید

ترتیب دادن یک برنامه زایمان به بانوی باردار کمک می‌کند تا زایمانی را که می‌خواهد تجربه کند. با این وجود، این نکته نیز حائز اهمیت است که اولویت پزشک، سلامت مادر و جنین است؛ و این بدان معناست که برنامه زایمان ممکن است بهم بخورد و یا تغییراتی در آن ایجاد شود.

۱۱ ) کمک بخواهید

بسیاری از خانم ها می‌خواهند همه کارها را خودشان انجام دهند. به خاطر داشته باشید که کمک خواستن می‌تواند به معنای استرس کمتر و بارداری سالمتر باشد. از دوستان و یا دیگر اعضای خانواده بخواهید که در دوران حاملگی از بچه‌های دیگر مراقبت کنند و یا برایتان غذا تهیه کنند.

۱۲ ) در صورت داشتن هر گونه نگرانی، با پزشک تماس بگیرید

خونریزی، سردردهای ناگهانی، درد پهلوها و یا گرفتگی شدید می‌توانند علائم شرایطی جدی و زنگ خطری برای مادر و جنین باشد. در صورت بروز هر گونه عارضه مشکوک، بهترین کار اینست که با پزشک تماس بگیرید تا از هر انجام هرگونه اقدامی اطمینان حاصل کنید. بارداری به معنای زمان برای نگرانی و احساس ناراحتی نیست. این قدمها را بردارید تا از داشتن یک حاملگی سالم و شاد اطمینان حاصل کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید