افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

گلوتن و سه دلیل واضح مضر بودن آن

گلوتن و ۳ دلیل مضر بودن آن برای بعضی از افراد

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ گلوتن و ضرر آن برای بعضی افراد؛ موضوعی که این روزها خیلی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند! اما بهتر است قبل از اينکه از مضرات گلوتن بگوييم با اين ماده آشنا شويم و بدانيم گلوتن چيست؟

گلوتن جز پروتئين‌ها محسوب مي‌شود و در غلات وجود دارد. در بين غلاتي که داراي گلوتن گندم بيشتر مصرف مي‌شود. دو پروتئين به نام گلوتنين و گليادين در گلوتن وجود دارد که گلوديان بر سلامتي تاثير منفي مي‌گذارد.

هنگامي که آرد را با آب مخلوط مي‌کنيم این ماده يک شبکه‌ي محکم پروتئيني تشکيل مي‌‌دهد و به دليل اينکه اين استحکام شبيه چسب است به آن گلوتن مي‌گويند. گلوتن به نان بافت خوبي مي‌دهد و به دليل خاصيت کشساني که در آن ايجاد مي‌کند باعث مي‌شود که نان در زمان پخت پف کند.

دليل  مضر بودن گلوتن براي بعضي از افراد

هنگامي که این ماده به دستگاه گوارش وارد مي‌شود و در معرض سلول‌هاي سيستم ايمني بدن قرار مي‌گيرد و آنها به اشتباه تصور مي‌کنند که يک مهاجم خارجي مانند باکتري وارد بدن شده. بعضي از افراد به این ماده حساسيت دارند و اين باعث مي‌شود سيستم ايمني به آن واکنش نشان دهد اما خيلي از افراد با خوردن گندم به مشکل بر نميخورند.

بيماري سلياک:

بدن گلوتن را يک موجود خارجي و متجاوز در نظر بگيرد و در نتيجه سيستم ايمني به گلوتن و همچنين ديواره روده حمله مي‌کند و به همين دليل سلياک بيماري اختلال خود ايمني محسوب مي‌شود. واکنش ايمني باعث انحطاط ديواره روده مي‌شود و منجر به کمبود مواد مغذي، احساس خستگي، مشکلات گوارشي و کم خوني مي‌شود و احتمال ابتلا به بساري از بيماري‌هاي خطرناک را افزايش مي‌دهد.

طرز تهیه فلافل بدون روغن و رژیمیخیلی ها عاشق غذایی هستند که ظاهرش شبیه غذاهای گوشتی باشد اما گوشت نداشته باشد. فلافل هم از همان غذاهایی است که وقتی داخل نان ساندویچی قرار می گیرد لذت خوردن گوشت را برای آدم زنده می کند. از…
ادامه مطلب

اين بيماري ۱ درصد از افراد را تهديد مي‌کند اما در سالمندان مقدار آن حدود ۲ درصد است. بسياري از افرادي که به بيماري سلياک دچار مي‌شوند ممکن است حتي علائم گوارشي نداشته باشند و تشخيص اين بيماري کمي سخت است و تحقيقات نشان داده حدود ۸۰% افرادي که دچار اين بيماري شده بودند در جريان بيماريشان قرار نداشتند.

حساسيت گلوتن:

حتما نبايد دچار بيماري سلياک باشيد تا به گلوتن حساسيت داشته باشيد و اين نوع از حساسيت گندم در بين افراد بيشتر رايج است. هيچ تعريف مشخصي از اين حساسيت وجود ندارد اما بعضي افراد بعد از مصرف گندم دچار عوارض جانبي مي‌شوند و با رعايت برنامه غذايي بدون گلوتن اين عوارض از بين مي‌روند.

اگر عوارض ناشي از استفاده از این ماده داريد و مطمئن شده‌ايد که سلياک نيست پس احتمالا دچار اين حساسيت هستيد. در حساسيت غير سلياکي بافت‌هاي بدن در امان هستند. بسياري از علائم آن همچون بيماري سلياک است از جمله: نفخ، درد معده، خستگي، اسهال، و همچنين درد در استخوان‌ها و مفاصل.

متاسفانه هيچ راهي براي تشخيص حساسيت گندم وجود ندارد. تحقيقات مختلف بر اساس آنتي بادي‌هاي ضد گلاييدين موجود در خون نشان داده بين ۶-۸ درصد مردم به این ماده حساسيت دارند. تنها راه درست تشخيص اين مشکل اين است که به طور موقت این ماده را از برنامه غذاييتان حذف کنيد و سپس آن را دوباره برگردانيد و ببينيد علائم نيز برمي‌گردند يا خير.

حساسيت به این ماده بسيار شايع‌تر از بيماري سلياک است، همچنين منجر به عوارض جانبي متعدد مي‌شود.

سندروم روده تحريک پذير:

گروهي از رژيم غذايي حاوي این ماده داراي درد بيشتري بودند. مطالعات نشان مي دهد که گلوتن مي تواند باعث التهاب در روده و روده متورم و فرد دچار سندروم روده تحريک پذير شود. و مشکلاتي را در روده به وجود مي‌آورد و اجازه مي دهد مواد ناخواسته از طريق جريان خون نشت کنند. مشکلاتي مانند درد شکم، گرفتگي، نفخ و گاز معده و اسهال پيش مي‌آيد.

براي يک درصد از افراد ممکن است حساسيت گلوتن منجر به مشکلات گوارشي شود.

رژيم غذايي بدون گندم براي کساني که دچار شيزوفرني، اوتيسم و آتاکسي ، مي‌تواند مفيد باشد. براي بسياري از مردم ضرورتي ندارد. اما براي افرادي که رژيم غذايي خاصي دارند حذف این ماده مي‌تواند بسيار موثر باشد.

رژيم غذايي بدون گندم معمولا خطري ندارد و مواد مغذي‌اي که در غلات است را مي‌توانيد از طريق مواد غذايي ديگر تامين کنيد. فقط مطمئن باشيد غذايي که جايگزين آنها مي‌کنيد سالم باشد و فقط برچسب فاقد گندم به معناي سالم بودن نيست.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *