افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

گفته های پزشکان درمورد خوراکی های شیرین بر سلامت

download

  • مضرات پزشکی مواد قندی و شکر بر همگان روشن بوده و مصرف بیش از حد این مواد موجب چاقی، اضافه وزن و فراهم شدن زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلفی از قبیل دیابت و امراض قلبی و عروقی خواهد شد.

 

اگر اهل خوردن شیرینی جات و تنقلات شیرین هستید بهتر است بیشتر مراقب اضافه وزن و چاقی خود باشید این خوراکی های اشتهاآور می توانند در ابتلای شما به دیابت موثر باشند خوردنی های شیرین عوارضی همچون سردرد،احساس ضعف و سستی،دندان درد و بسیاری عارضه های دیگر را در پی دارند

مضرات پزشکی مواد قندی و شکر بر همگان روشن بوده و مصرف بیش از حد این مواد موجب چاقی، اضافه وزن و فراهم شدن زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلفی از قبیل دیابت و امراض قلبی و عروقی خواهد شد.

 عادت به مصرف بیش از حد شیرینی می تواند منجر به آسیب هایی در سلامت بدن شده و شرایط فرد را به خطر بیاندازد.

مضرات پزشکی مواد قندی و شکر بر همگان روشن بوده و مصرف بیش از حد این مواد موجب چاقی، اضافه وزن و فراهم شدن زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلفی از قبیل دیابت و امراض قلبی و عروقی خواهد شد.

مصرف بیش از حد قند به مدت طولانی می‌تواند طول عمر افراد را ۱۱ تا ۲۰ سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. بعلاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:

دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه.

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.به گفته محققان علائم و تاثیرات اعتیاد به مواد غذائی شیرین به شرح زیر است:

سردرد: در صورتی که بدن شما به مصرف زیاد مواد قندی و شکر عادت کرده باشد، هنگام مصرف کم روزانه قند و مواد شیرین، شما دچار سردرد خواهید شد.

احساس ضعف و سستی: اگر شما از میزان بیش از حد مواد قندی به طور روزانه استفاده می کنید؛ در صورت تغییر در این برنامه، احساس ضعف و سستی خواهید کرد.

نیاز به مسواک زدن بیش از حد: افراد دارای اعتیاد به مواد قندی یا باید آمادگی پوسیدگی دندان های خود را داشته باشند یا به صورت دائم در حال مسواک زدن باشند که هر دو حالت تاثیرات نامطلوبی در دهان و دندان ها خواهد داشت.

دندان درد: دندان درد یکی از رایج ترین مشکلات در بین علاقه مندان به مواد قندی و افراد دارای اعتیاد به شیرینی جات است. این موضوع سبب می شود که برخی افراد علیرغم مسواک زدن دائمی پس از مصرف شیرینی جات، باز هم به دلیل حساس شدن دندان ها دندان درد را تجربه کنند.

ظاهر شدن جوش و کورک در پوست: نخستین نشانه های مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی جات در پوست و به ویژه صورت افراد ظاهر می شود. صورت افراد دارای اعتیاد به مواد قندی عمدتا پوشیده از جوش و کورک است.

جالب است که بدانید مصرف بیش از حد مواد شیرین کم‌کم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند. میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متأسفانه بدتر از آن اینکه خود آنها نیز از ابتلا به آن آگاهی ندارند.

پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی به نام مواد شبه افیونی آزاد می‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌کند. پژوهشگران بر این باورند که هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می‌شود و طلب شیرینی مجدد می‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌شود و مواد مخدر بیشتری طلب می‌کند.

خوشبختانه، با راهکارهای ساده می‌توان بر خوردن شیرینی غلبه کرد؛ اگرچه این راهکارها در عین سادگی برای افراد وابسته می‌تواند بسیار سخت باشد.

اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، دور کردن تمامی تنقلات و شیرینی‌ها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه‌های فروش شیرینی‌ها دیدن نکنید.

بعد از خلاص شدن از شر تمامی تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه‌های غیرطبیعی نیز می‌شود، حال نوبت آن است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها کنید. پس از چند روز قطع مصرف شیرینی‌ها و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات، حتی به تدریج میوه‌ها به نظرتان شیرین‌تر می‌‌رسند.

در صبحانه خود پروتئین‌ کافی مصرف کنید

مطمئن باشید که خوردن پروتئین به عنوان صبحانه، شما را سیر می‌کند. تخم‌مرغ و دیگر پروتئین‌ها دیرهضم هستند و با ماندگاری بیشتر در معده قندخون را ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش می‌دهند.

همچنین ورزش روشی مناسب برای غلبه بر وابستگی‌های شدید است و نه تنها موجب سلامت فیزیکی بدن می‌شود، بلکه به لحاظ ذهنی نیز شما را تقویت می‌کند و با ذهن و بدنی قوی، راحت‌ می‌توانید بر هوس خوردن شیرینی‌ها غلبه کنید.

بهتر است مقادیر زیادی آب بنوشید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و غیره خودداری کنید که همگی آنها حاوی قند هستند و ولع شما را برای مصرف شیرینی بیشتر می‌کنند. گاه احساس تشنگی و گرسنگی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند!

خواب کافی را فراموش نکنید زیرا مطالعات نشان می‌دهند افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

همیشه محصولات عاری از قند که کلمه بدون قند روی آن درج شده باشد، خریداری کنید. در هنگام خرید به برچسب مواد غذایی دقت کنید. بسیاری از تولیدکنندگان از درج کلمه قند و یا شکر بر روی محصول خودداری کرده و نام‌هایی همچون ذرت فروکتوز، سوکروز، دکستروز، مالتوز، لاکتوز و یا ملاس را درج می‌کنند که در واقع تمامی اینها همان محصولات حاوی شکر با نام دیگر هستند. غلبه بر هوس خوردن شیرینی بسیار دشوار است؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید برای همیشه به قند اعتیاد داشته باشید. برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی باید از گام‌های کوچک آغاز کرد و به تدریج از پاداش زندگی سالم در آینده بهره‌مند شد.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *