افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

گرفتگی بینی به این ۶ دلیل و با این علائم

1453492986-429646-1

  • به گفته محققان دانشگاه لویزویل آمریکا، محرک های محیطی به سرعت باعث بروز التهاب بینی و رینیت غیرآلرژیک می شوند، به عنوان مثال رینیت وازوموتور غیرآلرژیک در نتیجه محرک هایی مانند هوای سرد، عطر، هوای خشک و حتی دود سیگار بروز می کند.

برخی افراد که دچار گرفتگی بینی می شوند، ممکن است حتی تا هشت ماه نیز مدام دچار احتقان بینی شوند. گاهی مسئله با آلرژی بهاری کلید می خورد که به مرور به عفونت سینوس ها تبدیل می شود و پزشک برای مقابله با این مشکل، آنتی بیوتیک تجویز می کند. اما با وجود اینکه به نظر می رسد درد و التهاب بینی با کمک داروها برطرف می شود، اما عطسه، آبریزش بینی و احتقان جزئی مانند افراد آلرژیک همچنان ادامه دارد.

متاسفانه تعداد افرادی که بدون ابتلای به سرماخوردگی یا آلرژی به مواد حساسیت زا مانند گرده گل و گیاه دچار احتقان بینی هستند زیاد است. در واقع منظورمان این است که گرفتگی و احتقان بینی همیشه ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی نیست. دلایل دیگری نیز برای مزمن شدن گرفتگی بینی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم.

گرفتگی بینی در نتیجه استفاده بی رویه از اسپری های بینی

احتمالا شما نیز آخرین باری که دچار گرفتگی بینی گشتید، از اسپری های بینی استفاده کردید تا مشکل گرفتگی تان برطرف شود. احتمال دارد پزشک برای فردی که دچار این مشکل است، اسپری بینی تجویز کند و دستورالعمل خاصی ارائه دهد. اما اگر بدون تجویز پزشک، سراغ این اسپری ها بروید و به طور طولانی مدت و خودسرانه از آنها استفاده کنید، ممکن است دچار مشکل وابستگی به این اسپری ها و احتقان طولانی مدت بینی شوید.

معمولا اسپری های ضداحتقان که بدون تجویز پزشک از داروخانه ها خریداری می شوند، باید به مدت سه روز (و نه بیشتر) استفاده شوند. در غیر این صورت باعث بروز نوعی وابستگی به این داروها شده و دچار احتقان یا گرفتگی بینی مزمن می شوید. در این صورت حتی ممکن است که پزشک مجبور شود برای رفع این نوع وابستگی و اعتیاد به اسپری بینی، از داروهای استروئیدی (کورتونی) استفاده کند.

گرفتگی بینی در نتیجه کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید در افرادی بروز می کند که غده تیروئیدشان به میزان کافی هورمون های تیروئیدی را تولید نمی کند. این افراد از گرفتگی بینی، احتقان، ترشحات بینی، رینیت مزمن و عفونت مکرر سینوس ها رنج می برند.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه ماریلند انجام شده است نشان می دهد گرفتگی یا احتقان بینی معمولا همراه علائم دیگری مانند پوست خشک، لرز، کمبود انرژی، یبوست، نازک شدن موها و دردهای میگرنی همراه است. خوشبختانه زمانی که کم کاری تیروئید تشخیص داده می شود و با داروهای هورمونی تحت درمان قرار می گیرد، گرفتگی بینی نیز برطرف می شود.

گرفتگی بینی در نتیجه بارداری

بارداری لیستی از علائم ریز و درشت دارد، از حالت تهوع و ویار گرفته تا ورم قوزک پا و غیره. علاوه بر این علائم رایج، آبریزش بینی نیز دور از ذهن نیست. به عقیده محققان بارداری در برخی خانم ها باعث ایجاد تورم در غشای بینی شده و احتقان، عطسه و حتی خونریزی بینی ایجاد می کند. این علائم ممکن است در خانم هایی بروز کند که اتفاقا از سلامتی خوبی نیز برخوردار هستند، یعنی اینکه مخصوص افراد با شرایط سلامتی ضعیف تر نیست.

این مشکل رینیت بارداری نام دارد و در نتیجه افزایش تولید هورمون های پروژسترون و استروژن بروز می کند. در واقع افزایش این هورمون ها باعث متورم شدن غشای بینی، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزیش بینی می شود. اگر باردار هستید و دچار این مشکلات شده اید، بهتر است یک دستگاه بخور در اتاق خواب تان تعبیه کنید تا مشکل گرفتگی بینی تان اندکی برطرف شود.

گرفتگی بینی در نتیجه پولیپ بینی

کلمه پولیپ باعث نگرانی و دلهره می شود، اما پولیپ ها بافت های اضافه ای به شکل قطرات آب، غیر دردناک و غیرسرطانی هستند و در طول جداره سینوس ها و در دهانه حفره بینی رشد می کنند و باعث ایجاد انسداد در مجاری تنفسی می شوند.

نتایج پژوهشی که در انستیتوی ملی سلامت فرانسه انجام شده است نشان می دهد بروز پولیپ بینی مسئله آزاردهنده ای است که باعث کاهش حس بویایی و چشایی شده و احتقان مزمن ایجاد می کند. این پولیپ ها معمولا در بیمارانی که از آسم، آلرژی ها و سینوزیت رنج می برند بیشتر است.

گرفتگی بینی در نتیجه سینوزیت باکتریایی

اگر شما از مشکل گرفتگی بینی، درد سینوس ها، تب و خلط بینی (به صورت رنگی) رنج می برید احتمال دارد دچار مشکل سینوزیت باکتریایی شده باشد. بر خلاف سرماخوردگی های رایج که منشا ویروسی دارند، به سختی می توان با سینوزیت باکتری ها مقابله کرد. در واقع نمی توان صرفا با اتکا به استراحت و مصرف سوپ مرغ مشکل را درمان کرد.

اگر بینی تان می گیرد و این احتقان چندین هفته ادامه پیدا می کند یا به طور مرتب سرما می خورید، حتما به پزشک مراجعه کنید. عفونت سینوس ها با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

گرفتگی بینی در نتیجه محرک های محیطی

علاوه بر آلرژن های رایج (مواد حساسیت زا) مانند موی حیوانات خانگی و گرده گل و گیاه، محرک های دیگری نیز در محیط پیرامون ما وجود دارند که باعث گرفتگی بینی مزمن و طولانی مدت می شوند.

به گفته محققان دانشگاه لویزویل آمریکا، محرک های محیطی به سرعت باعث بروز التهاب بینی و رینیت غیرآلرژیک می شوند، به عنوان مثال رینیت وازوموتور غیرآلرژیک در نتیجه محرک هایی مانند هوای سرد، عطر، هوای خشک و حتی دود سیگار بروز می کند. بهترین کار این است که اگر متوجه چنین حساسیت هایی شدید، تا حد امکان خود را از محرک های محیطی دور نگه دارید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *