افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کیفوزقوز چیست و راهی ساده برای از بین بردن قوز

download

 

  • کیفوز وابسته به سن، اغلب پس از پوکی استخوان رخ می دهد و باعث ضعف استخوانها در ستون فقرات می شود انواع دیگر کیفوز در نوزادان و یا نوجوانان به علت ناهنجاری های ستون فقرات و یا گوه ای شدن استخوان ستون فقرات در طول زمان دیده می شود.

قوز نوعی درامدگی در پشت انسان است که به سبب عوامل مختلف ژنتیکی و یا اکتسابی به وجود می آید. به وجود آمدن قوز اکتسابی ارطبات مستقیمی با نحوه زندگی و شغل فرد دارد. البته روش های در مانی مختلفی نیز برای از بین بردن غوز وجود دارد.

قوز یا کیفوزقوز kyphosis گردی و بر آمدگی از پشت است و می تواند در هر سنی رخ دهد و اغلب در زنان مسن تر شایع تر است. اگر با خوابیدن در حالت دمر ( یعنی خوابیدن روی شکم ) اصلاح شود یعنی به قوز وضعیتی مبتلا هستید. که در خانم ‌ها شایع تر است. اگر با خوابیدن وضعیت اصلاح نشود قوز ساختاری است که  در آقایان شایع ‌تر است. در هر دو صورت باید به پزشک مراجعه کنید. اصلاح شیوه زندگی و ورزش اساس درمان در هر ۲ نوع قوز است.

گاهی قوز در اثر مشکلات مادرزادی است که باید تشخیص داده و درمان شود تا از پیشرفت آن در بزرگسالی جلوگیری ‌شود. قوز پشت از نوجوانی شروع شده و زمینه خانوادگی نیز دارد. از طرفی شیوه زندگی و عادت‌های نادرست نیز می‌تواند در افرادی که زمینه خانوادگی ندارند باعث ایجاد قوز شود متاسفانه عادت‌ های سبب ایجاد قوز زیاد است.
کیفوز وابسته به سن، اغلب پس از پوکی استخوان رخ می دهد و باعث ضعف استخوانها در ستون فقرات می شود انواع دیگر کیفوز در نوزادان و یا نوجوانان به علت ناهنجاری های ستون فقرات و یا گوه ای شدن استخوان ستون فقرات در طول زمان دیده می شود.

 

کیفوز خفیف باعث چند مشکل می شود اما در موارد شدید می تواند باعث درد و ظاهر بد شکلی شود . درمان کیفوز بستگی به سن شما، علت انحنا و اثرات آن است.
شایعترین علل و درمان قوز پشتی
کیفوز مرتبط با پوکی استخوان. شایع ترین علت کیفوز در بزرگسالان در اثر شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان است این می تواند در هر دو مردان و زنان رخ دهد اما در زنان بیشتر از مردان است همچنین پوکی استخوان مهره را در ستون فقرات ضعیف می کند به طور معمول، درمان اساسی پوکی استخوان برای جلوگیری از شکستگی در آینده است.
کیفوز مادرزادی. این شکل از کیفوز به طور معمول در نوزادان و کودکان خردسال به دلیل ناهنجاری های ستون فقرات در رحم مادر دیده می شود بر خلاف سایر اشکال کیفوز، این فرم اغلب نیاز به عمل جراحی در سنین جوانی دارد و اصلاح مجدد ستون فقرات برای جلوگیری از پیشرفت بد شکلی مورد نیاز است.
کیفوز دژنراتیو. این شکل از ناهنجاری به علت فرسایش و پارگی در ستون فقرات در طول زمان توسعه می یابد. علت زمینه ای از کیفوز به طور معمول آرتریت ستون فقرات با انحطاط دیسک است . درمان غیر جراحی، از قبیل دارو برای درد، ورزش و فیزیوتراپی به طور معمول برای درد مفید هستند.  جراحی ممکن است یک گزینه باشد اما برای این تشخیص غیر معمول است.
کیفوز عصبی عضلانی. این شکل از ناهنجاری می تواند در کودکان مبتلا به اختلالات خاص عصبی – عضلانی، مانند فلج مغزی، اسپینا بیفیدا، یا دیستروفی عضلانی رخ دهد  جراحی می تواند گزینه ای را برای بهبود کیفیت زندگی باشد.

 

منبع : دکتر سلام

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *