افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کک ومک از پیشگیری تا درمان این عارضه پوستی

کک ومک از پیشگیری تا درمان این عارضه پوستی

  • این بیماری در اثر اختلاف عمل رنگ سازی سلولهای رنگ ساز که ملانوپلاست نام دارند به وجود می آید. وظیفه ملانوپلاستها ساختن ملانین یا رنگدانه است و ملانین ماده رنگی است که فقط بر اثر اکسیداسیونهای شدید بیرنگ می گردد.

 

بیماری های پوست متعدد و دارای انواع گوناگونی است که گاهی نشانه و علامتی است بر یک بیماری درونی که به صوت تظاهرات پوستی نمایان شده است و برخی مواقع نیز ممکن در اثر مشکلات ژنتیکی و یا نتیجه نوع و نحوه زندگی فرد باشد. یکی از بیماری ها و مشکلات پوستی که بیشتر افرادی که پوست بسیار روشن و سفیدی دارند با آن مواجه میگردند، کک و مک است.

کک و مک چیست؟

این بیماری در اثر اختلاف عمل رنگ سازی سلولهای رنگ ساز که ملانوپلاست نام دارند به وجود می آید. وظیفه ملانوپلاستها ساختن ملانین یا رنگدانه است و ملانین ماده رنگی است که فقط بر اثر اکسیداسیونهای شدید بیرنگ میگردد. تعداد ملانینهای پوست در سیاه پوستان بیشتر از بقیه نژادها بوده، در اشخاص سبزه زیاد و در سفید پوستان کم میباشد. به طور کلی کک و مک ها خال های کوچک رنگین پوست هستند. وقتی پوست در معرض آفتاب قرار میگیرد، این خالهای کوچک، مشخص می شوند. زیرا آنها نقاطی از پوست هستند که سریعتر از اطراف خود تیره میشوند. کک مک، یک عارضه ارثی و ژنتیکی است که بر اثر عدم انتشار یکنواخت رنگدانه های پوست، در سطح پوست و تجمع و محصور شدن آن در نقاط به خصوصی ایجاد می شود. این لکه های پوستی، در مناطقی از صورت که در معرض نور آفتاب قرار دارند و همچنین سطح پشتی ساعد بیشتر از قسمتهای دیگر بدن دیده می شود.

روشهای پیشگیری از کک و مک

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. چنانچه شما هم آمادگی ژنتیکی برای ایجاد کک و مک دارید و در اطرافیانتان این مسئله وجود دارد، اولین و مهمترین راه پیشگیری، الزام استفاده از کرمهای ضد آفتاب است، همچنین لازم است از زمان قرار گرفتن مستقیم در معرض تابش اشعه نور خورشید بکاهید.

عوامل تشدید کننده کک مک

علت اصلی بوجود آمدن این اختلال پوستی ژنتیک است. این بیماری در افرادی با پوست تیره که استعداد ژنتیکی دارند،به دنبال مواجه زیاد با نور آفتاب ایجاد می شود. غیر از مسائل ژنتیکی که باعث میشود برخی افراد مستعد ایجاد کک مک باشند، برخی عوامل محیطی نیز بر این اختلال پوستی موثرند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • اشعه آفتاب
  • قرص های ضد بارداری
  • جنسیت (این مشکل در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.)
  • دوران بارداری
  • سن (این بیماری، خاص سن وسال جوانی و نوجوانی است، لیکن در صورت بروز آن ممکن تا آخر عمر با فرد باقی بماند.)

 

انواع کک و مک و نحوه درمان مناسب

این بیماری بر اساس نحوه و میزانی از پوست را که درگیر میکند، چهار نوع مختلف دارد.

  1. در یک نوع از این بیماری، افزایش رنگدانه ها را در لایه سطحی داریم این نوع معمولا به درمانهای خانگی به خوبی جواب می دهند.
  2. نوع دیگر از این بیماری تجمع رنگدانه ها در لایه های عمقی پوست وجود دارد، در چنین مواردی درمان مشکل خواهد بود و توصیه میشود درمانهای دارویی و لیزر درمانی صورت گیرد.
  3. در مواردی تجمع رنگدانه ها هم در لایه های سطحی پوست و هم در لایه عمقی وجود دارد، پاسخ به درمان در این نوع بیماری نسبی است. در نوع مختلط یعنی هم سطحی و هم عمقی لازم است دوره درمان و استفاده از دارو بیشتر باشد.
  4. نوع دیگری از کک و مک، کک مک پیری نام دارد. در اكثر افرادی كه دارای پوست روشن هستند در سنین حدود شصت سالگی یا بالاتر، لكه های قهوهای یكدست كوچك تا حدود یك سانتی متر و گاهی بزرگ تر روی صورت، پشت دست ها و مناطقی كه در معرض تابش نور هستند، ایجاد می شود كه به ان کک مک پیری میگویند. رنگ این نوع لك ها قهوه ای كمرنگ تا پررنگ و در برخی نواحی قرمز است و موقع لمس، خشن هستند.

روشهای درمان کک و مک صورت

راه های موثر و متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد. علاوه بر روشهای درمان خانگی کک و مک برخی روشهای دارویی نیز برای از بین بردن این لکهای پوستی وجود دارد.

  • لایه برداری پوست
  • استفاده از کرمهای ضد آفتاب استاندرد با spf بالا و پرهیز از قرار گرفتن در معرض اشعه نور مستقیم خورشید
  • استفاده از کرمها و محلولهای ضد لک
  • لیزر درمانی
  • پرهیز از مصرف قرصهای هورمونی به ویژه قرصهای ضد بارداری
  • روشهای درمانی با انجماد خفیف با نیتروژن مایع

منبع : ستاره

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *