افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کودکان و مشکلات بیماری قلبی

انواع بیماری‌های قلبی در کودکان

بیماری قلبی در کودکان

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ بیماری قلبی در بزرگ‌سالان به‌اندازه کافی دشوار است، حالا فرض کنید وجودش در کودکان می‌تواند تا چه اندازه مأیوس‌کننده باشد. انواع مختلف بیماری‌های قلبی می‌توانند کودکان را دچار کنند، مانند نقص مادرزادی قلب، عفونت‌های ویروسی که بر قلب تأثیر می‌گزارند، و یا بیماری قلبی به دلیل سندروم‌های ژنتیکی و یا مریضی.

خوشبختانه به علت پیشرفت‌های اخیر در عرصه تکنولوژی بیشتر بیماران قلبی می‌توانند زندگی کامل و فعالی داشته باشند.

بیماری قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی (CHD) نوعی بیماری قلبی است که کودکان از بدو تولد به آن مبتلا هستند. در ایالات‌متحده حدود ۱ درصد نوزادان تازه متولدشده به این بیماری دچار هستند.

بیماری قلبی مادرزادی شامل این موارد است:

  • تنگ بودن دریچه قلب مانند تنگ بودن آئورت که جریان خون را مختل می‌کند.
  • سندروم هیپوپلازی قلب چپ، که قسمت چپ قلب رشدنیافته است.
  • وجود شکاف‌های در قلب، بخصوص در دیواره میان رگ‌های خونی که از قلب خارج می‌شوند، مانند:
  1. نقص دیواره بین بطنی
  2. نقص سپتوم دهلیزی
  3. مجرای شریانی
  • تترالوژی فالوت، که ترکیب چهار نوع نقص است، شامل:
  1. سوراخ در جداره بطنی
  2. وجود یک شکاف باریک میان بطن راست و شریان ریوی
  3. ضخامت سمت راست قلب
  4. جابه‌جا شدن آئورت

بیماری قلبی در بلندمدت می‌تواند بر سلامت کودک تأثیر بگذارد. برای درمان این کودکان از جراحی، روش کانتر، دارو، و در شرایط حاد از پیوند قلب استفاده می‌شود. برخی از کودکان باید تا آخر عمر دارو استفاده کنند.

تصلب شریان

تصلب شریان به شرایطی گفته می‌شود که چربی و پلاک‌های پرچرب در شریان‌های درونی تجمع می‌کنند. هرچقدر مقدار این چربی افزایش یابد، شریان‌ها سفت‌تر شده و ریسک لخته شدن خون و سکته قلبی بیشتر می‌شود. تصلب شریان در بلندمدت ایجاد می‌شود. این مشکل به‌ندرت در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود.

بااین‌حال، چاقی، دیابت، فشارخون و بیماری‌های دیگر ریسک ابتلا به این بیماری در کودکان را افزایش می‌دهد. پزشکان توصیه می‌کنند کودکانی که سابقه ارثی بیماری قلبی و یا دیابت داشته و از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند، برای تشخیص فشارخون و چربی بالا، تست غربال‌گری انجام دهند. اغلب به آن‌ها توصیه می‌شود که بیشتر ورزش کرده و رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

آریتمی

به ریتم غیرطبیعی قلب آریتمی می‌گویند. این مشکل باعث می‌شود که قلب پمپاژ کمتری داشته باشد.

در کودکان انواع مختلف آریتمی دیده می‌شود، مانند:

  • ضربان قلب سریع (تاکیکاردی)، بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که از مشکل تاکاردی فوق بطنی رنج می‌برند.
  • ضربان قلب کند (برادی کاردی)
  • سندروم Q-T بلندمدت
  • سندرم ولف پارکینسون وایت (سندروم WPW)

علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • ضعف
  • خستگی
  • گیجی
  • غش
  • مشکل تغذیه

بر اساس نوع آریتمی و تأثیرش بر سلامت کودک، درمان‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر است که بیشتر در کودکان دیده شده و باعث عفونت در رگ‌های خونی دست، پاها، لب، و گلو، می‌شود. بر اساس یافته‌های پزشکی این بیماری دلیل عمده بیماری‌های قلبی در هر یک از چهار کودک است. بیشتر این کودکان زیر ۵ سال هستند.

بر اساس شدت بیماری درمان انجام می‌پذیرد اما اغلب از گاماگلوبین یا آسپرین استفاده می‌کنند. کورتیکواستروئیدها هم ممکن است عوارض احتمالی را کاهش دهند. کودکانی که به این بیماری دچار هستند اغلب باید تا آخر عمر تحت نظارت پزشکی قرار بگیرند.

سوفل قلب

به صداهای نامعمول که در اثر گردش خون از دریچه یا رگ‌های خونی اطراف قلب شنیده می‌شود، سوفل قلب می‌گویند. این مشک اغلب بی‌ضرر است. اما گاهی اوقات ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌های قلبی عروقی باشد. سوفل قلب ممکن است در اثر CHD، تب یا کم‌خونی ایجاد شود. اگر پزشک متوجه صداهای نامعمول قلب یک کودک شود، برای او آزمایشات مختلف تجویز می‌کند تا از سالم بودن قلب او مطمئن شود. صداهای بی‌دلیل بی‌ضرر هستند، اما اگر براثر مشکلات قلبی ایجاد شده باشند باید مداوا شوند.

پریکاردیت

این شرایط زمانی رخ می‌دهد که غشای اطراف قلب (پریکاردیوم) ملتهب یا عفونی شود. در این صورت میان این دو قشر مایعی جمع شده و مانع پمپاژ قلب می‌شود. پریکاردیت ممکن است در اثر جراحی درمان CHD، عفونت باکتریایی، مشکلات قفسه سینه، و یا اختلالات بافتی مانند لوپوس، رخ دهد. بر اساس شدت بیماری، سن کودک و وضعیت کلی بدن او، درمان انجام می‌پذیرد.

بیماری روماتیسم قلبی

باکتری استرپتوکوک که باعث گلودرد و تب مخملک می‌شود، در صورت درمان نشدن باعث ایجاد رماتیسم قلب خواهد شد. این بیماری دریچه‌ها و ماهیچه‌های قلب را به‌شدت آسیب می‌زند (با التهاب ماهیچه قلب که ورم عضله قلب نام دارد). بر اساس گفته‌های بیمارستان کودکان سیاتل، تب رماتیسم در کودکان ۵ تا ۱۵ سال رخ می‌دهد، اما معمولاً علائم بیماری رماتیسم قلب تا ۱۰ یا ۲۰ بعد خودش را نشان نمی‌دهد.

تب رماتیسم و بیماری رماتیسم قلبی امروزه در ایالات‌متحده چندان رایج نیستند. با مصرف آنتی‌بیوتیک و رفع گلودرد، می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری نمود.

عفونت‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی علاوه بر ایجاد بیماری و سرماخوردگی، باعث ایجاد مشکلات قلبی هم می‌شوند. این ویروس‌ها می‌توانند باعث ورم عضله قلب شده و در پمپاژ خون توسط قلب تداخل ایجاد کنند. عفونت‌های ویروسی قلب نادر هستند و علائم کمی دارند. زمانی که این علائم پدیدار شوند، مشابه علائم سرماخوردگی خواهند بود، مانند خستگی، تنفس کوتاه و احساس ناراحتی در قفسه سینه. درمان این مشکل عبارات است از دارو و درمان علائم ورم عضله قلب.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *