افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کودکان نوپا و این نکات تغذیه ای

کودکان نوپا و این نکات تغذیه ای

  • خوردن برای کودکان نوپا یک فعالیت چندجانبه است که از طریق آن یاد می‌گیرند اجسام را بگیرند، غذا را در قاشق بریزند و حرکت دهند و در واقع خودشان را تغذیه کنند.

 

نوزادان و بچه‌های کوچک همیشه باید تحت نظر باشند چون آنها هنوز خوردن غذای جامد را شروع نکرده‌اند و می‌توانند با تکه‌های غذا راه تنفس خود را ببندند.

هنگامی که زمان غذاخوردن می‌رسد، کودک را روی یک صندلی بلند قرار دهید که از سایر چیزهای مزاحم مانند اسباب‌بازی‌ها و تلویزیون دور باشد و غذا را داخل یک سینی قراردهید.

بچه‌ها از زمانی که یاد می‌گیرند چگونه از فنجان استفاده کنند معمولا از حوالی پانزده‌ ماهگی به‌جای شیشه باید آبمیوه را با فنجان بنوشند.

خوردن برای کودکان نوپا یک فعالیت چندجانبه است که از طریق آن یاد می‌گیرند اجسام را بگیرند، غذا را در قاشق بریزند و حرکت دهند و در واقع خودشان را تغذیه کنند.

در این سن آنها درحال آموختن تمام علت و معلول‌ها هستند: هنگامی که غذایی را می‌اندازند یا له می‌کنند، چه اتفاقی برای آن می‌افتد، چه کاری والدین‌شان را خوشحال یا عصبانی می‌کند، غذاهای با رنگ و بافت متفاوت چه طعمی دارند.

ریخت و پاش‌های غیرقابل اجتناب هنگام صرف غذا می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و والدین باید در یک خط باریک بین آموزش رفتار مناسب و اجازه به کودکان برای لذت بردن از غذا حرکت کنند.

کودکان نوپا خراب‌کارند و بهتر است والدین و سایر اعضای خانواده انتظار مقداری ریخت و پاش را داشته باشند و ابزارهای پیشگیری کننده را به کار گیرند.

برای مثال قراردادن یک پارچه زیر صندلی کودک، در نتیجه به راحتی می‌توان مواد ریخته شده را جمع کرد بدون اینکه نگرانی تمیز کردن فرش را داشته باشیم.

جستجو و رشد استقلال در کودک را تشویق کنید، اما اجازه دهید بداند از او انتظار دارید کدام جنبه‌های اجتماعی خوردن را بیاموزد.

این وعده‌های غذا و میان‌وعده‌ها می‌توانند فرصت خوبی برای برخی فعالیت‌های یادگیری باشند.

به کودک اجازه دهید با قاشق یا چنگال کار کند، حتی اگر هنوز قادر به استفاده مناسب از آنها نیست.

غذاهایی که سرو می‌کنید را نام ببرید، به رنگ میوه‌ها و سبزی‌های مختلف اشاره کنید و درباره شکل و بافت آنها صحبت کنید.

وقتی وعده‌های غذا به‌جای یک وظیفه بدون تفکر یک تجربه آموزشی می‌شوند، بچه‌ها نگرشی مثبت و کنجکاوانه نسبت به غذا پیدا می‌کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *