افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کنترل و کاهش بیماری های انگلی در گیلان

کاهش شیوع بیماری‌های انگلی در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که بیماری‌های «فاسیولا» و انگلی طی سال‌های اخیر با کنترل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در استان کاهش یافته است، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش بیماری بوتولیسم در استان نیز بودیم که این امر با آگاه‌سازی مردم، توجه به توزیع مواد بهداشتی و بهسازی مراکز توزیع غذا و رستوران‌ها میسر شده است.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ دکتر «محمد عباسی» در کارگاه کشوری بیماری‌های منتقله از آب و غذا، مهم‌ترین عملکرد نظام شبکه را، کنترل بیماری‌های واگیر اصلی‌ترین تهدید سلامت برشمرد و افزود: نظام شبکه ما همواره مورد تشویق جهانی می‌باشد و در استان‌های همجوارنیز در حال اجراست.

وی با بیان این‌که اگر چه بیماری‌های واگیر تحت کنترل هستند اما سهل‌انگاری و غفلت از این بیماری‌ها، می‌تواند آسیب جدی به جامعه وارد کند، ادامه داد: بیماری‌های واگیر اگر از کنترل خارج شود به سرعت بخش زیادی از جامعه را در خطر تهدید سلامت، حتی مرگ قرار می‌دهند از این‌رو باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت کنترل بیماری‌های واگیر، استقرار نظام سندرمیک از سوی وزارت بهداشت را طرحی خوب دانست و گفت: با اجرای طرح نظام سندرومیک حدود ۱۵ بیماری واگیر، در سطح گیلان تحت این نظام قرار گرفته است. نظام کنترل بیماری‌های واگیر به‌عنوان یک هشداردهنده به ما کمک می‌کند تا با سرعت، شیوع بیماری‌های واگیر را کنترل کنیم.

عباسی با بیان این‌که بیماری‌های «فاسیولا» و انگلی طی سال‌های اخیر با کنترل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در استان کاهش یافته است، تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش بیماری بوتولیسم در استان نیز بودیم که این امر با آگاه‌سازی مردم، توجه به توزیع مواد بهداشتی و بهسازی مراکز توزیع غذا و رستوران‌ها میسر شده است.

وی با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان، گفت: یک سوم این جمعیت، جمعیت روستایی است و واحدهای ارایه خدمت در استان از جمله خانه بهداشت نیز ۹۶۹ واحد می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه  وجود مراکز متعدد تهیه و توزیع مواد غذایی در رستوران‌های سنتی و فروشندگان دوره گرد، افزایش سطح آب‌های زیر زمینی در استان، و جود مشکلات دفن زباله و دفع فاضلاب، پایین بودن سطح تحصیلات تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی، افزایش فروشندگان دوره گرد در شهرها و سواحل دریاها و اماکن تفریحی، ناهماهنگی در انتقال آموزش‌های انجام یافته و … از عمده‌ترین مشکلات در سطح بیماری‌های منتقله از آب و غذا ذکر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با بیان این‌که در برنامه نظام مراقبت، بیماری‌های منتقله از آب و غذا نیز به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد، تقویت این اقدام مهم را از سوی مسئولان ذی‌ربط خواستار شد.

عباسی با اشاره به استانداردسازی کامل حدود ۳۶ بیمارستان در سطح استان از لحاظ دفع زباله و پساب بیمارستانی، یادآور شد: در بیمارستان‌های دیگر گیلان نیز این اقدام مهم در حال تکمیل است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه کشوری بیماری‌های منتقله از آب و غذا با حضور ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی استان گیلان، ابراز امیدواری کرد که ارایه راهکارهای مفید و ماحصل این نشست کشوری کمکی برای بهبود و ارتقا سلامت مردم باشد.

کارگاه کشوری بیماری‌های منتقله از آب و غذا به مدت سه روز از ۱۶ لغایت ۱۸ اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر «محمدمهدی گویا»، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و ۶۵ تن از کارشناسان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در محل هتل سپید کنار بندرانزلی برگزار می‌شود.

طی این سه روز مطالب جامعی در خصوص وضعیت بیماری‌های منتقله از آب و غذا در گیلان، نظام مراقبت بیماری هپاتیت A ، نظام مراقبت بیماری بوتولیسم، و با فاسیولا، مقررات بهداشتی بین‌المللی و نقش آن در برنامه‌های بیماری‌های منتقله از آب و غذا و … ارایه می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *