افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کم شدن میل جنسی زن

در گذشته ، دو تشخیص عمده برای مردان و زنانی که دچار کم میلی جنسی بودند، مطرح بود:

۱ـ اختلال کاهش تمایل جنسی
۲ـ بیماری انزجار از روابط جنسی

تفاوت مطرح شده بین این دو در میزان شدت عواطف و احساسات فرد نسبت به تنفر از روابط جنسی در نظر گرفته شده بود. اما امروزه اختلال کاهش تمایل جنسی و برانگیختگی جنسی در زنان با هم ادغام شده و در طبقه اختلال علاقه/برانگیختگی جنسی گنجانده شده است. این اختلال به مفهوم کاهش یا نبود احساس علاقه جنسی یا تمایل ، فقدان افکار ویا نبود پاسخهای جنسی است. در این شرایط، انگیزه فرد برای تلاش برای برقراری رابطه کاهش یافته یا وجود ندارد.

ww

افرادی که دچار این اختلال هستنددر دو دسته قرار می گیرند :
۱- زودآغاز و فراگیر
۲- اکتسابی و موقعیتی

به عبارتی دیگر این موارد ممکن است مقطعی بوده یا در تمام طول مدت عمر ادامه داشته باشد. همچنین این وضعیت می‏تواند مربوط به شریک زندگی باشد و یا نسبت به همه حالات و رفتارهای جنسی رخ دهد.نقش عوامل مربوط به همسر و مشکلات جنسی او و وضعیت سلامتیش و نیز عوامل ارتباطی مانند عدم هماهنگی در روابط و عوامل مستعد کننده فردی مانند تفکر منفی در مورد خود نیز نباید نادیده گرفته شود.

استرس
استرسهای تجربه شده در خانه، روابط و محل کار از مواردی هستند که ممکن است برای هر کسی رخ دهند. آموختن مهارت مدیریت این استرسها می تواند در بازگرداندن میل جنسی افراد موثر باشند. البته آموختن این مهارتها نیازمند مشاوره تخصصی با یک روانشناس بالینی ویا یک مشاور است.

مشکلات زناشویی
دریک درمانگاه روانپزشکی اغلب عصبانیت از شریک زندگی، از دست دادن احترامی که فرد برای همسرش قائل بوده، از دست دادن احساس نزدیکی و صمیمیت با همسر ، ورود فرد دیگری در روابط زوج و دخالت منفی والدین می‏تواند ازعلل عمده بروز کم میلی جنسی باشد. مشکلات موجود در روابط زناشویی از مواردی هستند که در کاهش میل جنسی نقش عمده ای دارند و برای زنان احساس صمیمیت با همسر، بخش عمده ای از تمایل جنسی را تشکیل می دهد، تعارض در روابط، ارتباط ضعیف، احساس خصومت و آزردگی از همسر و یا بی اعتمادی به او از مهمترین دلایلی هستند که میل جنسی و برانگیختگی زن را مورد تهدید قرار می دهند. در این موارد کمک خواستن از یک سکس تراپیست ماهر ویا زوج درمانگر از فوریتها محسوب می شود.

زایمان و شیردهی
برخی از زنها با تولد نوزاد احساس تمایل کمتری به برقراری روابط جنسی با همسرشان دارند. گاهی بروز افسردگی پس از زایمان با احساس لذت نبردن از زندگی و سنگینی مسوولیت مادر شدن ، احساس عدم حمایت توسط همسر و اطرافیان و کاهش میل جنسی تظاهر می کند. کاهش هورمون زنانه استروژن و افزایش هورمون شیردهی- پرولاکتین- نیز بر میل جنسی آثار منفی به جای می گذارد. در این موارد مشاوره با یک سکس تراپیست و مطرح کردن نشانه هایی که در خودمشاهده می کنید می تواند به حل مشکل شما کمک کند. کمک خواستن از اطرافیان برای نگهداری کودک و اختصاص وقتی برای بودن با همسرتان نیز مفید خواهد بود.

داروها
مصرف برخی داروها ، الکل و مواد مخدر نیز در بروز این اختلال نقش دارند. برخی از داروهایی که ممکن است بر میل جنسی اثر منفی بگذارند در زیر آمده اند:

برخی از داروهای ضد افسردگی
داروهای کاهنده فشار خون
برخی از قرصهای پیشگیری از بارداری
شیمی درمانی
داروهای ضد ویروس ایدز
فیناسترید
البته باید توجه داشت که برای کاهش و یا تغییر این داروها باید باپزشکتان مشورت کنید و به هیچ وجه نباید سرخود اقدام به قطع و یا تغییر داروها کرد.

افسردگی
افسردگی می تواند احساس لذت بردن فرد از زندگی را مختل کند. و باعث شود او حالتهای شبیه به بغض و گریه کردن را تجربه کند. گاهی عدم احساس علاقه به کارهایی که قبلا براحتی انجام می داده، تغییر در اشتها و خواب نیز رخ می دهد. اگر این نشانه ها را در خود مشاهده کردید حتما با پزشکتان مطرح کنید. توجه داشته باشید درمان افسردگی گاهی نیازمند دارودرمانی است. نگران وابستگی به داروها نباشید. مصرف این داروها برای شما سودمند بوده و در بازگشت شما به زندگی روزانه و احساس شادی شما کمک خواهد کرد. روانپزشک شما معمولا داروهایی را انتخاب می کند که بر میل جنسی شما اثر منفی نداشته باشد ولی گاهی ممکن است داروهای کاهنده افسردگی بر میل جنسی اثر منفی بگذارند . در اینگونه موارد حتما با پزشکتان صحبت کنید.

یائسگی
برای بسیاری از خانمها، میل جنسی در سالهای حوالی یائسگی کاهش می یابد. خشکی واژن، و درد در طی روابط جنسی نیز ممکن است از مواردی باشد که تمایل جنسی زنان را کاهش می دهد. اما زنها با هم تفاوتهای عمده ای دارند و برخی از افراد می توانند روابط زناشویی را با استفاده از داروهای هورمونی جایگزین و نیز لغزنده کننده های واژن ادامه دهند. اگر در این مورد مشکلی دارید حتما با پزشک ویا ماما موضوع را مطرح کنید.

دکتر میترا مولائی نژاد [ بهداشت باروری ]
pezeshkonline.ir

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *