افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کم خونی از علایم و تشخیص تا عوارض آن

IMG13520398

  • بسیاری از انواع کم خونی قابل پیشگیری نیست . کمبود خفیف آهن با تجویز فروسولفات یا فروگلوکونات همراه با مصرف ویتامین C برای جذب بیشتر آن، درمان پذیر است. تجویز ویتامین های خوراکی (اسیدفولیک) یا تزریق زیرجلدی ویتامین B12، کمبودهای مربوط را جبران می کند

 

کم‌خونی به دلیل کمبود گلبول‌های سالم خون یا هموگلوبین به وجود می‌آید. هموگلوبین بخش اصلی گلبول‌های قرمز است که به اکسیژن می‌چسبد. در صورت پایین بودن گلبول های قرمز، اکسیژن کافی به گلبول قرمز در بدن نخواهد رسید.

علایم کم‌خونی :
*چشم: دچار زردی می‌شود.
*پوست: دچار رنگ‌پریدگی،سردی و زردرنگ می‌شود.
*تنفس: فرد دچار کمبود نفس می‌شود.
*عضلات:ضعیف می‌شود.
*روده‌ها:تغییر در رنگ مدفوع مشاهده می‌شود.
* مغز: فرد دچار خستگی،سر گیجه و از حال رفتگی می‌شود.
*رگ های خونی:فشارخون افت می‌کند.
*قلب: فرد دچار تپش قلب،ضربان بالای قلب،درد در قفسه سینه،آنژین و حمله قلبی می شود.
*طحال: بزرگ می‌شود.
چند نشانه دیگر کم خونی:
خستگی و احساس فرسودگی،رخوت و بی حالی،ریزش مو،بی قراری و ناراحتی،تنگی نفس یا مشکل در تنفس،تمرکز ضعیف،تپش قلب،حساسیت به هوای سرد،درد قفسه سینه،وزوز گوش ،سردرد، اختلال در حس چشایی،خشکی زبان،مشکل در بلعیدن غذا، سندروم پای بی قرار، ناخن های خشک و پوسته پوسته یا قاشقی، میل به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خاک، کاغذ، موم، سبزه، و مو از نشانه های کمبود آهن است؛ البته این حالت در کسانی که کم خونی ندارند نیز دیده می شود.
تشخیص کم خونی
کم خونی معمولاً با انجام تست CBC (سلول های کامل خون) تشخیص داده می شود. اندازه گیری ۶ مولفه، تست CBC را تشکیل می دهد از شمارش گلبول های قرمز خون (RBC)، هماتوکریت، هموگلوبین، شمارش گلبول های سفید خون (WBC)، شمارش افتراقی خون و شمارش پلاکت ها. به علاوه MCV (حجم متوسط گلبول های قرمز) نیز اغلب در CBC گزارش می شود.
آیا پیشگیری از ابتلا به کم خونی امکان پذیر است؟
بسیاری از انواع کم خونی قابل پیشگیری نیست . کمبود خفیف آهن با تجویز فروسولفات یا فروگلوکونات همراه با مصرف ویتامین C برای جذب بیشتر آن، درمان پذیر است. تجویز ویتامین های خوراکی (اسیدفولیک) یا تزریق زیرجلدی ویتامین B12، کمبودهای مربوط را جبران می کند بااین حال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقر آهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری است. این ویتامین ها و مکمل ها عبارت است از:
آهن: غذاهای سرشار از آهن همچون سبزی های سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زرد آلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش باید در رژیم غذایی گنجانده شود.
فولیک اسید: فولات و هم خانواده اش فولیک اسید در مرکبات، موز، سبزی های تیره و برگدار، حبوبات و غذاهای غنی شده موجود است.
ویتامین B-12: این ویتامین به صورت طبیعی در گوشت و لبنیات موجود است. همچنین این ویتامین در بعضی از شیرهای سویا هم موجود است.
ویتامین C:خوراکی های حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها به جذب آهن کمک می کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *