افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کم آبی بدن را از رنگ ادرار تشخیص دهید

417178571

  • تردیدی نیست که کم‌آبی شدید بدن با عواقب خطرناکی برای سلامتی افراد همراه است، اما کم‌آبی خفیف نیز می‌تواند خطرناک باشد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کاهش ۲۲ درصدی در وضعیت هیدراسیون (آب بدن) می‌تواند به خستگی، اختلال در تمرکز، گیجی و اختلال در خلق‌وخو منجر شود.

 

رنگ ادرار و میزان آن معمولا شاخص‌های خوبی برای تعیین وضعیت هیدراسیون (آب بدن) در افراد مختلف هستند، اما چرا چنین نقشی دارند؟! دلیل اصلی این است که بدن انسان می‌تواند میزان و غلظت ادراری را که در کلیه‌ها شکل می‌گیرد، تنظیم کند و از همین طریق خودش را با میزان متغیر مایعات منطبق سازد.

اگر ادرار، زرد کم‌رنگ یا به‌رنگ کاه باشد، نشانه خوبی است مبنی بر این‌که به‌اندازه کافی مایعات نوشیده‌اید. اما اگر ادرار تیره‌رنگ (مثل آب سیب) باشد یا میزان آن کم باشد، به احتمال زیاد بدن دچار کم‌آبی شده است. با این‌حال، این روش‌ها ۱۰۰۰ درصد قابل اطمینان نیستند. درواقع،‌ اگر بدن کم‌آب باشد و شما سریعا مقدار زیادی آب بنوشید، ادرار رقیق و کم‌رنگ در بدن به وجود می‌آید، درحالی که ذخایر آب بدن به‌خوبی جایگزین نشده‌اند. علاوه بر این، برخی از داروها و مکمل‌ها نیز می‌توانند ادرار را تا چندین ساعت پس از مصرف، تیره‌تر کنند.

تردیدی نیست که کم‌آبی شدید بدن با عواقب خطرناکی برای سلامتی افراد همراه است، اما کم‌آبی خفیف نیز می‌تواند خطرناک باشد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کاهش ۲۲ درصدی در وضعیت هیدراسیون (آب بدن) می‌تواند به خستگی، اختلال در تمرکز، گیجی و اختلال در خلق‌وخو منجر شود. علاوه بر این، کم‌آبی بدن می‌تواند باعث سردرد شود و نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به کاهش این نوع از سردردها کمک کند. به یاد داشته باشید که کلید اصلی برای جلوگیری از ابتلا به کم‌آبی بدن، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است.

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *