افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کمردرد در کودکان از علت تا درمان

download (3)

به بررسی تخصصی در مورد کمردرد در کودکان می پردازیم و گفته های مختصصان در مورد علت بوجود آمدن درد کمر در کودکان و این که کودکان در چه سنی بیشتر دچار این مشکل می شوند همراه ما باشید با آشنایی کمردرد در کودکان از علت تا درمان .

شیوع کمردرد در  ۱% بچه های ۷ سال، ۶% بچه های ۱۰ سال و ۱۸%در بچه های ۱۴ سال گزارش شده است در سنین بالاتر ۱۵-۱۸ سال در حدود ۵۰% که به شیوع بالغین نزدیک میشود. درد اغلب راجعه می باشد. در بررسی های بعمل امده نشان داده شده است که شیوع کمردرد  بیشترین افزایش را در حدود سن بلوغ  و جهش رشدی نشان می دهد ریسک فاکتور های کمردرد در اطفال شامل سن جنس مونث، والدین مبتلا به کمردرد، لوردوز زیاد، سابقه تروما ی کمر، مشارکت در ورزش های رقابتی، فعالیت فیزیکی سطح بالا و افسردگی است.

بیماریهای خوش خیم اسکلتی-عضلانی و تروما(ضربه-تصادف) علت اکثر کمردردهای طفولیت و نوجوانی را شامل می شود(۵۰%) این درد ها بطور کلی از منشا های عضله استخوان و دیسک می تواند باشد.

دردهای با منشا عضله: اکثر کمردردها همانند بزرگسالی از منشا ماهیچه هاست. این درد ها بیشتر به نواحی کنار ستون مهره ای گرایش دارد و اغلب در اثر فعالیت افراطی (overuse) ایجاد می شوند و ممکن است سابقه ای از تروما وجود داشته باشد و ممکن است با چرخش و بلند کردن زیاد شوند.


عوامل زمینه ساز شامل:

۱-    کوله پشتی سنگین← توصیه بر این است که وزن کوله بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ % وزن بچه بیشتر نباشد. اخیرا توجه زیادی به نقش استفاده از کوله پشتی در ایجاد کمردرد طفولیت معطوف شده است. حمل کوله پشتی های بیشتر از  ۷.۵ تا ۱۵ % وزن بدن تقاضای متابولیک برای جابجایی بدن را افزایش می دهد. یک پیشنهاد عمومی برای وزن کوله پشتی بچه ها تا حد ۱۰% وزن فرد ذکر شده است که بر اساس افزایش هزینه متابولیک نتیجه گیری شده است نه بر اساس ریسک ایجاد کمردرد. هر چند که مقالات متفاوتی در مورد وزن کوله پشتی وجود دارد در طراحی های اخیر رعایت اصول تناسب ارگونومی مورد توجه قرار گرفته است. در ضمن کوله بایستی روی هر دو شانه اویزان باشد نه فقط روی یک شانه اویخته شود. مطلب دیگر مدت و مسافتی است که کوله حمل می شود. داشتن پد برای بدن و برای موارد سنگینتر تکیه گاه روی کمر و انتشار یکنواخت سنگینی روی کل سطح کوله نیز پیشنهاد می شود.

۲-    استفاده از تشک خواب نرم باعث درد و خشکی صبحگاهی می شود

۳-    تجهیزات ورزشی نامناسب مثل محل نامناسب صندلی دوچرخه، کفش نامناسب دونده ها

۴-    افسردگی اضطراب و دیسترس روانی-اجتماعی

ممکن است دردهای ماهیچه ای همانند بزرگسالان طول کشیده و گاهی ناتوان کننده گردد.

درد های با منشا استخوان: بیشتر به مرکز ستون مهره گرایش نشان میدهد و با خم شدن به عقب(اکستانسیون) بطور معمول افزایش می یابد و شایعترین علت ان در این سنین اسپوندیلولیز، اسپوندیلولیستزیس، اسکولیوز و کیفوز شوئرمن می باشد.

اسپوندیلولیز و اسپوندیلولیستزیس یک نقیصه یک یا دو طرفه قسمت بین مفصلی مهره ای است و بطور معمول در ناحیه مهره کمری پنجم شایع است و در صورت حرکت تنه مهره به جلو انرا اسپوندیلولیستزیس می گویند که در ۱۵ % موارد این پیشرفت (اسپوندیلولیز به اسپوندیلولیستزیس) اتفاق می اقتد.

اسپوندیلولیز بطور تیپیک اکتسابی است و در اثر خستگی استخوان از ریز تروما های مکرر در طول حرکات مختلف کمری بویژه اکستانسیون زیاد یا خم و راست کردن های مکرر ایجاد می شود و بطورکلی در دوران جهش رشدی اتفاق می افتد. اسپوندیلولیز در نوجوانی ۶% شیوع دارد و در نوجوانان ورزشکار شایع است (۴۷%) بخصوص در ورزشکاران ژیمناستیک، شیرجه، وزنه برداری، والیبال، فوتبال، ورزش های راکتی و پرتابی. در تشخیص تصویربرداری بویژه ایکس-ری کمک کننده است. استراحت، محافظت از کمر و استفاده بجا از بریس در درمان کمک کننده است. بیحرکت سازی یا فیوژن با جراحی در موارد دردهای غیر قابل تحمل و لغزش بیش از ۵۰% در این سنین که احتمال پیشرفت دارد در نظر گرفته می شود.

اسکولیوز← یک انحنای جانبی غیر طبیعی ستون مهره ای است که بدون علت یا ناشی از نواقص مادرزادیف اسپاسم یا فلج ماهیچه ای، عفونت، تومور یا دیگر علل می تواند باشد اما کمردردهای اسکلتی-عضلانی در این بیماران شایعتر است لذا نبایستی بدون رد دیگر علل درد را به اسکولیوز نسبت داد.

کیفوز شوئرمن یا جوانی← شامل وجود حداقل ۵ درجه وج قدامی(ant wedging) در حداقل سه تنه مهره ای در گرافی جانبی ستون فقرات است. شیوع ۴-۸% دارد و در جنس پسر شایعتر است و  پسران قدبلند در خطر بیماری شدید هستند بیماری بطور تیپیک در ابتدای نوجوانی و در نواحی سینه ای و سینه ای-کمری اتفاق می افتد درد معمول تحت حاد و بدون سابقه تروما می باشد درد با فعالیت و در انتهای روز بدتر  و با استراحت بهتر می شود و با بلوغ اسکلتی تمایل به بهبودی دارد اما در درازمدت کمردرد باغین بیشتر دیده شده است.

بیماران کیفوز سفت با زاویه واضح هنگام خم شدن از نمای کناری دارند و انحنا با خم و راست شدن و خوابیدن بر خلاف حالت مشکلات پوسچر اصلاح نمی شود انحنای جبرانی بصورت افزایش لوردوز، سفتی همسترینگ منجر به محدودیت SLR و خم شدن بجلو ممکن است ایجاد شود و معاینه فیزیکی برای تشخیص نه حساس است نه اختصاصی. لذا برای تشخیص گرافی جانبی ستون فقرات ضروری است(وج قدامی حداقل ۵ درجه در ۳ تنه مهره ای مجاور).

درمان نگه دارنده مثل استفاده از ورزش های کششی و تقویتی، دارو های ضد درد، اجتناب از عوامل تشدید کننده و در صورت کیفوز بیشتر از ۶۰ درجه مداخله ارتو تیک مورد نیاز خواهد بود.

درد با منشا دیسک: بطور معمول با خم شدن بجلو درد تشدید می شود و ممکن است انتشاری باشد و در حدود ۱۰ % کمردردهای پایدار نوجوانی را شامل می شود. دیسک ممکن است دچار هرنی یا فتق یا بیرون زدگی بشود که نسبت به بالغین شیوع کمتری دارد و عوامل خطر (ریسک فاکتور) ان شامل تروماف کیفوز شوئرمن، سابقه خانوادگی هرنی دیسک، افزایش وزن و چاقی است ورزش هایی که این خطر را افزایش می دهند شامل وزنه برداری، ژیمناستیک، کشتی و ورزش های پربرخورد.

علائم بالینی شامل کمردرد، سیاتیکا(درد انتشاری به زیر زانو)، محدودیت انعطاف پذیری ستون فقرات و محدودیت تست SLR. اما در مواردی علاوه بر درد هرنی دیسک می تواند با فشار روی ریشه های عصبی، کودا اکواینا و نخاع علائم مهمی مثل ضعف و فلج عضلانی، مشکلات اسفنکتری(کنترول ادرار و مدفوع) و درد پایدار غیرقابل تحملی ایجاد نماید که ممکن است درمان های مورد نیاز را از حالت نگه دارنده به سمت جراحی سوق دهد.

اگرچه بیماریهای خوش خیم اسکلتی-عضلانی و تروما بیشتر موارد کمردرد اطفال و نوجوانی را تشکیل می دهد ولی علل اکتسابی مثل علل عفونی، التهابی، تومورال و دیگر علل بایستی مد نظر بوده و رد شوند و از طرفی بسیاری از کمردرد ها نیز یک علت مشخص اسکلتی-عضلانی قابل شناسایی ندارند.

برخورد استاندارد کمردرد اطفال همانند بزرگسالان، دریافت هیستوری و انجام معاینه فیزیکی برای بررسی وجود پرچم های قرمز(red flags) است. اگرچه سن زیر ۱۸ سال، خود بعنوان یک پرچم قرمز درنظر گرفته می شود توجه بایستی به سن زیر ۱۰ سال بویژه زیر ۵ سال باشد. تومور، التهاب دیسک (discitis)و بدخیمی شیوع بیشتری در این سنین دارند استئویید استئوما (osteoid osteoma) شایعترین تومور در کمردرد بچه هاست که بصورت درد شدید شبانه که با مسکن(NSAID) تخفیف می یابد بروز می یابد. درد طول کشیده بیش از ۳-۴ هفته یا بدتر شونده در بچه ها بیشتر مهم است. مشخص نمودن اینکه درد فعالیت و بازی را مختل می نماید مهم است. دردی که مانع بازی کردن بچه می شود مهم است. بیماری التهابی با خشکی و محدودیت حرکتی صبحگاهی که با دوش اب گرم و فعالیت بهبود می یابد و با استراحت تشدید می یابد سازگار است. کسب اطلاع از بیماری تب دار و میکروبی اخیر مهم است. کمردرد در ورزشکاران جوان با احتمال بیشتری مشکلات ساختمانی مثل اسپوندیلولیز را مطرح می کند. در صورت فعالیت ورزشی فرکانس، مدت و شدت تمرین مهم است بویژه  افزایش اخیر در پارامتر ها ممکن است مطرح کننده عارضه فعالیت بیش از حد (overuse) باشد. در بیماری سیکل سل ممکن است کمردرد مطرح کننده نکروز  اواسکولر تنه مهره ای باشد. منتسب کردن کمردرد به اسکولیوز در بچه ها بایستی محتاطانه باشد چون بندرت عامل درد می باشد.

در معاینه فیزیکی مشاهده راه رفتن و معاینه نولوژیک همانند بزرگسالان اهمیت دارد. درد با خم کردن کمر مشکلات بخش جلوئی مهره ای مثل ضایعه ماهیچه ای/اسپاسم و درد با خم شدن به عقب درگیری عناصر پشتی ستون مهره ای و مفصل ساکرو ایلیاک را پیشنهاد می نماید. امتناع از راه رفتن احتمال ترومای مخفی، التهاب دیسک، یا استئومیلیت را مطرح می نماید.

 

پزشکین : کمردرد در کودکان از علت تا درمان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *