افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کشف دارو گیاهی ضد افسردگی

herbal-remedies-for-depression

  • بر اساس تحقیقات زعفران در درمان افسردگی و کنترل آلزایمر و اختلالات روانی به اندازه داروهای رایج شیمیایی موثر است افزود: یکی از اثرات برجسته این دارو که طی کارآزمایی بالینی مشخص شد

این دارو به همت دکتر سید احمد مهاجری عضو هیات علمی گروه فارماکودینامی و سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب شرکت دانش بنیان «پویش داروی سینا» طراحی و ساخته شده و پس از طی مراحل تایید و تست های بالینی و آزمایشگاهی به مرحله تولید رسیده است.

در مرحله نخست ۲۰ هزار قرص کروسینا در سطح داروخانه های مشهد توزیع شده است.

دکتر سید احمد مهاجری در خصوص این داروی منحصر به فرد گفت: قرص کروسینا حاوی ماده موثره کروسین (crocin)، مهمترین جزء فعال در زعفران  است که برای اولین بار تولید  شده و مطالعات بالینی مختلف که در گذشته و حال بر روی زعفران و کروسین انجام شده خواص درمانی متعددی را برای این  دارو به اثبات رسانده است.

عضو هیات علمی گروه فارماکودینامی و سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کروسین بعنوان یک مکمل دارویی دارای خاصیت ضد افسردگی و شادی آوری است خاطر نشان کرد: در یک مطالعه بالینی اثرات بارز درمانی کروسین برافسردگی، اضطراب و سلامت روانی بیمار در مقایسه با دارونما به اثبات رسید.

وی با بیان اینکه این دارو از منشاء زعفران بدست می آید و اصلی ترین آنتی اکسیدانت زعفران به شمار می رود و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این جزء نسبت داده می شود، افزود:  از جمله این خواص می توان به اثر درمانی آن درآلزایمر و بهبود حافظه، افزایش قوای بینایی در سالمندان، پیشگیری و درمان اختلالات شبکیه چشم در بیماران دیابتی، پیشگیری و کنترل سرطان، درمان اختلالات جنسی، کنترل و تنظیم قند خون اشاره کرد.

مهاجری با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات زعفران در درمان افسردگی و کنترل آلزایمر و اختلالات روانی به اندازه داروهای رایج شیمیایی موثر است افزود: یکی از اثرات برجسته این دارو که طی کارآزمایی بالینی مشخص شد، کاهش التهاب و ضخامت شبکیه چشم در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی است.

وی گفت: در این تحقیق قرص کروسینا توانست در مدت ۳ ماه میزان HbA۱بیماران دیابتی را کاهش داده ، از التهاب شبکیه چشم کاسته و میزان دید بیمار را افزایش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: به دلیل خواص آنتی اکسیدانتی قوی، قرص کروسینا می تواند در اختلالات و عوارض قلبی- عروقی و مغزی اثرات پیشگیرانه و درمانی داشته باشد.

وی تاکید کرد: همچنین مطالعات اولیه نشان دهنده اثربخشی کروسین در درمان بیماریهای التهابی نظیر استئوآرتریت است.تحقیقات نشان داده است که زعفران می تواند در درمان چاقی و در رژیمهای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال حاضر چندین طرح پژوهشی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی خواص دارویی قرص کروسینا در حال انجام است و امید می رود  نتایج مثبت این تحقیقات اثرات بالقوه و درمانی این داروی مکمل را هرچه بیشتر مشخص سازد.

وی تاکید کرد: از آنجا که زعفران بعنوان منبع این داروی بومی کشور و استان خراسان است حمایت از تولید این دارو و موفقیت در بازار دارویی، میتواند نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و نزدیکی بیشتر صنعت و دانشگاه ایفا کند

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *