افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کدام نوع ريزش مو برگشت‌پذير است؟

مو بافتي منحصر به‌فرد است؛ بافتي که تقريبا رشد و تکثير دائمي دارد. ريزش و رشد موها چرخشي است و در نواحي مختلف بدن مدت زمان هر چرخه تفاوت دارد مثلا در ناحيه سر هر ۳ تا ۵ سال يکبار مو دچار ريزش و بعد وارد فاز استراحت مي‌شود و دوباره رشد مي‌کند.

hair-loss1

اين مساله به آن معني است که در ناحيه سر ۸۵ درصد موها به‌طور کلي در حال رشد و تکثيرند و
۱۵ درصد در حال استراحت‌ که در دوره
۳- ۲ ماهه مي‌ريزند. در حالت طبيعي، ريزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبيعي است اما عوامل مختلفي باعث افزايش اين ريزش مي‌شود.

عواملي که باعث ريزش مو مي‌شوند يا برگشت‌پذيرند يا غيرقابل‌برگشت و با توجه به اين مسئله، براي ريزش مو درمان‌هاي مختلفي وجود دارد که از يک فرد به فرد ديگر متفاوت است.

مهم‌ترين علل ريزش موي غيرقابل‌برگشت:

بيماري‌هاي التهابي مثل ليکن‌پلان، لوپوس، انواع کچلي و عفونت پياز مو از علل ريزش دائمي مو هستند. درمان اين نوع، متوقف کردن هر چه سريع‌تر بيماري اصلي است. بعد از سال‌ها و خاموش شدن بيماري، امکان پيوند مو وجود دارد. در محل جوشگاه و جاي جراحي‌ها و محل راديوتراپي ريزش موي مجدد امکان ندارد و بايد کاشت انجام داد. در کم‌کاري تيروييد نيز ريزش مو برگشت‌پذير نيست و بايد خيلي سريع درمان‌ها را شروع کرد.

مهم‌ترين علل ريزش موي برگشت‌پذير:

از بين مهم‌ترين علل ريزش موي برگشت‌پذير بايد به اين موارد اشاره کرد:

۱. تغيير در سيستم داخلي بدن: گاهي بروز تغييراتي در سيستم داخلي بدن باعث ريزش موي تلوژني مي‌شود. در نتيجه تعداد موي بيشتري وارد فاز استراحت خواهدشد. از اين عوامل مي‌توان به رژيم‌هاي سخت تغذيه‌اي، کم‌کاري تيروييد، کم‌خوني، بيماري‌هاي تب‌دار شديد، اعمال جراحي وسيع يا زايمان اشاره کرد. در اين موارد بايد علل زمينه‌اي را اصلاح کرد.

۲. اختلال‌هاي هورموني: علت برخي ريزش موها، هورموني- ژنتيکي است. آقاياني که دچار طاسي نوع مردانه مي‌شوند و خانم‌هاي مبتلا به ريزش موي نوع مردانه، دچار اين نوع ريزش مو هستند. در حال حاضر در آقايان درمان استاندارد ريزش موي هورموني- ژنتيکي ماينوکسيديل ۵ درصد و قرص فيناسترايد است.

به تازگي قرص جديدي به نام دوتايسترايد جايگزين فيناسترايد شده که طولاني‌اثرتر است. در عين حال مي‌توانيد از ترکيب‌هاي گياهي حاوي رزماري هم براي متوقف کردن ريزش مو استفاده کنيد. البته اين درمان‌ها کمکي است و به تنهايي اثر کمي دارند. در خانم‌ها درمان کمي متفاوت است و بايد در کنار آن مشکل هورموني را برطرف کرد.

مصرف ماينوکسيديل ۲ يا ۵ درصد و قرص جلوگيري از بارداري يا استيمو لايکتون کمک مي‌کند موها رويش خوبي داشته باشد. تا زماني که دارو مصرف کنيد، ريزش موي هورموني- ژنتيکي قطع مي‌شود اما به محض قطع دارو، ريزش ادامه مي‌يابد. در اين نوع از ريزش مو، درمان دارويي تا حد امکان ادامه دارد و در نهايت فرد به پيوند مو نياز خواهدداشت. در کساني که ريزش مو شديد بوده و کف سر مشخص است، درمان دارويي ديگر جواب نمي‌دهد.

۳. بيماري‌هاي التهابي: در برخي از انواع بيماري‌هاي التهابي که سيستم ايمني موها را از بين مي‌برد و شايع‌ترين آن ريزش موي سکه‌اي است، ريزش مو برگشت‌پذير است. ۵۰-۴۰ درصد مبتلايان به اين بيماري خود به خود درمان مي‌شوند اما در درصدي از بيماران متناسب با شدت بيماري به درمان نياز است. در موارد خفيف تزريق داخل ضايعه و در برخي مواد تجويز کورتون و ساير داروهاي موضعي توصيه مي‌شود.

۴. کمبود‌هاي تغذيه‌اي: در کودکان مسائل ايمني يا تغذيه‌اي مي‌تواند عامل ريزش باشد و بايد به‌وسيله متخصص معاينه شوند. کمبود برخي ويتامين‌ها و مواد معدني مثل ويتامين‌هاي گروه B يا روي و زينک و آهن مي‌تواند عامل ريزش موي کودکان باشد.

نگاه متخصص پوست

تازه‌هاي درمان ريزش مو:

از درمان‌هاي جديدتر ريزش موي آندروژنيک يا ريزش موي تلوژني (مثلا به دنبال مصرف برخي داروها يا رژيم‌هاي غذايي نامناسب) تزريق برخي داروها به پوست سر است. در اين روش که مزوتراپي نام دارد، داروهاي مختلفي شامل ويتامين‌هاي مختلف گروه B و فاکتورهاي رشد مختلف موثر در تقويت فوليکول‌هاي مو براساس صلاحديد متخصص پوست به صورت دوره‌اي در پوست سر تزريق مي‌شوند. اين کار در بسياري از موارد به توقف ريزش موي شديد و ضخيم‌تر شدن موهاي نازک شده، کمک مي‌کند. اين درمان ابتدا به صورت هفتگي شروع مي‌شود و سپس فواصل تزريق افزايش مي‌يابد. امروزه با پيشرفت تکنولوژي، داروهاي مزوتراپي در حال ورود به عرصه کاربري هستند.

از روش‌هاي ديگر که اخيرا در کنگره‌هاي علمي نيز به آن اشاره مي‌شود، استفاده از پلاسماي غني از پلاکت خود فرد براي تقويت فوليکول‌هاي مو و درمان ريزش موي‌ آندروژنيک است. متاسفانه از اين روش (PRP) در ايران استفاده‌هاي تبليغاتي دروغين شد و عده‌اي پزشک‌نما، از آن به‌عنوان درمان قطعي فقط با يک بار تزريق ياد کرده‌اند اما اين ادعا واقعيت ندارد.

براي رسيدن به هدف درماني به تجديد تزريق نياز دارد. مثلا در ابتدا چند جلسه تزريق هر ۲ ماه لازم است و سپس در صورت رسيدن به پاسخ درماني مي‌توان فواصل تزريق را افزايش داد و نهايتا به سالي يک مرتبه رساند. اصولا ماندگاري تاثير يک بار تزريق PRP حداکثر ۳۰۰ روز است.

نکته مهم ديگر آنکه تزريق PRP براي همه افراد مفيد نيست. مصرف برخي داروها مانند آسپيرين که عملکرد پلاکت‌ها را مختل مي‌کند، تاثير PRP را از بين مي‌برد و همچنين در برخي بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي خودايمني يا در بيماران مبتلا به بدخيمي‌ها، مصرف PRP ممنوع است.

اما بايد دانست که PRP‌ سرطانزا نيست اما اگر به يک ضايعه سرطاني يا داراي استعداد تبديل به سرطان تزريق شود، پرواضح است که سير آن را تسريع مي‌کند و اگر جز اين باشد PRP که غني از فاکتورهاي رشد مختلف است، ديگر PRP نيست. ميزان تاثير PRP در ريزش موي آندروژنيک در افراد مختلف متفاوت است و در عده‌اي هيچ اثري ندارد و در برخي اثر کاملا واضح و اعجاب‌انگيز دارد. معلوم نيست که چه عواملي در اين تفاوت موثرند و هنوز تا يافتن پاسخ مطالعات علمي فراواني لازم است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *