افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کبد چگونه و چه زمانی چرب و چطور درمان می شود

 

  • بیماری کبد چرب در اغلب موارد بدون نشانه است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود. به ویژه در مرحله اولیه که هیچ علایمی از خود نشان نمی دهد. طی سال ها بدون بروز هیچ گونه علامت یا مشکلی در حالی که چربی تراکم پیدا می کند، کبد ملتهب می شود و زخم روی سطح عضو شکل می گیرد. در نهایت در صورت درمان نشدن بیماری کبد چرب باعث از کارافتادگی کبد می شود.

بیماری کبد چرب (استئاتوز) ساخت  تجمع چربی در سلول های کبدی است. در برخی موارد،  بیماری کبد چرب  منجر به عوارض جدی مانند سیروز میشود. عوامل خطر برای بیماری کبد چرب شامل اضافه وزن و چاقی، دیابت و تری گلیسیرید بالا است. آسیب های ناشی از بیماری کبد چرب اغلب می تواند از طریق تغییرات ساده در شیوه زندگی برطرف شود

کبد چرب در مراحل ابتدایی به بدن آسیب نمی رساند اما تراکم بیش از حد بافت های چربی، می تواند باعث التهاب و زخم شود که آسیب شدیدی به کبد وارد می کند. به نقل از سایت «هلث لین»، کبد چرب زمانی به وجود می آید که چربی و کالری بیشتر از آن چه کبد قادر به سوخت و ساز آن است، مصرف شود. شایع ترین علت ایجاد بیماری کبد چرب، چاقی مفرط است. احتمال بروز این مشکل در افراد چاق تا ۷۵درصد افزایش پیدا می کند. اگرچه برنامه غذایی چرب و افزایش وزن، علت اصلی بروز این مشکل است اما دیابت و بالا بودن میزان چربی در خون نیز احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد.

 

اما شایع ترین علایم بیماری کبد چرب:

–  خستگی مفرط

در صورت ایجاد اختلال در اعضای داخلی بدن از جمله کبد، بدن تلاش می کند از خود محافظت کند. از این رو با پمپاژ خون اضافه به اعضای داخلی بدن، فرد دچار ضعف، سردرگمی، ناتوانی در تصمیم گیری، عدم تمرکز و کاهش شدید انرژی می شود.

 

– چاقی مفرط

اضافه وزن، خطر افزایش بیماری کبد چرب را تا ۷۵درصد افزایش می دهد. در این زمینه افراد مسن مستعدترند، بنابراین اگر چاق هستید و در اواسط ۴۰سالگی قرار دارید، بهتر است برنامه غذایی سالمی اتخاذ کنید و با ورزش منظم، سلول های چربی را کاهش دهید.

 

– ژنتیک

اگر این بیماری در والدین یا پدر و مادربزرگ  دیده شده، احتمال دارد فرزندان و نوه های آن ها نیز دچار این بیماری شوند. در خصوص بیماری کبدی، شاید فرد به چاقی مفرط مستعد باشد.

 

– یرقان

یرقان از علایم شایع بیماری کبدی است. یرقان زمانی رخ می دهد که جریان صفرا از کبد مسدود می شود و در نتیجه فرد دچار برآمدگی کوچک زردرنگ و خارش داری در اطراف پلک چشم و سطح پوست می شود.

 

– رنگ ادرار

رنگ ادرار تیره تر می شود، رنگ مدفوع نیز سفید با بوی نامطبوع است.

 

– معده درد

معده درد در برخی موارد ممکن است بیانگر بیماری کبد یا از کار افتادن کبد باشد. ایجاد این ناراحتی در مرکز یا قسمت فوقانی شکم نشانه خونریزی است.

 

– تغییر در پوست

علاوه بر تغییر رنگ پوست بر اثر یرقان، به علت متورم شدن غدد و ازکارافتادگی کلیه، لکه های پوستی و تغییر رنگ در قسمت گردن و زیر بغل مشاهده می شود. کف دست ها نیز قرمز و سطح ناخن سفید می شود.

 

– بدون علایم

بیماری کبد چرب در اغلب موارد بدون نشانه است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود. به ویژه در مرحله اولیه که هیچ علایمی از خود نشان نمی دهد. طی سال ها بدون بروز هیچ گونه علامت یا مشکلی در حالی که چربی تراکم پیدا می کند، کبد ملتهب می شود و زخم روی سطح عضو شکل می گیرد. در نهایت در صورت درمان نشدن بیماری کبد چرب باعث از کارافتادگی کبد می شود.

 

– ورم معده

احتباس مایعات در معده و کبد، در مرحله شدید بیماری به وجود می آید. در این مرحله، معده بزرگ و سفت می شود و ناف نیز به سمت بیرون می آید. به علت فشار وارد آمدن به عضو داخل بدن، فرد دچار مشکل تنفسی نیز می شود.

 

– فرسودگی عضله

مبتلایان به بیماری کبدی پیشرفته اغلب دچار فرسودگی عضله می شوند، یا این که تاندون های دست به تدریج کوچک تر می شود انگشتان جمع می شود و لرزش عضلات شروع می شود.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *