افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کاهش مرگ ناشی از سکته قلبی با این اقدامات

  • یکی از اقدامات مثمر ثمری که در بزرگراه های سطح شهر مشاهده کردم، اطلاع رسانی در مورد فشار خون بود که اقدام بسیار سنجیده ای بود و امیدواریم نه به صورت مقطعی که به طور مستمر تداوم داشته باشد.

 

 دکتر مسعود قاسمی با اشاره به روز جهانی قلب افزود: ۵۵ درصد مرگ و میرها در ایران ناشی از سکته های قلبی و مغزی است. در طرح ۲۴۷ که پیشرفت قابل توجهی داشته است، تمام بیمارستان های دارای امکانات قلبی و عروقی، هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز در خدمت بیماران قلبی وعروقی و مردم هستند تا آمار مرگ و میر بر اثر سکته های قلبی کاسته شود.

وی با بیان این که آمبولانس های ویژه بیماران قلبی و عروقی مجهز به دستگاه های پیشرفته از جمله شوک قلب هستند، اظهار کرد: به محض این که پزشک مقیم آمبولانس تشخیص می دهد بیمار مبتلا به آریتمی کشنده است و ممکن است جان خود را از دست دهد، با استفاده از دستگاه شوک قلب، ضربان قلب را دوباره برمی گرداند و بیمار پس از تثبیت شرایط به نزدیک ترین مرکز درمانی و یا بیمارستان دارای امکانات قلبی و عروقی انتقال داده می شود تا سایر اقدامات درمانی صورت گیرد.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، وجود آمبولانس های مجهز را گام مثبتی در راستای نجات بیماران سکته حاد قلبی دانست و تاکید کرد: در گذشته که چنین امکاناتی در اختیار نداشتیم، داروی ضد لخته خون به بیمار تزریق می شد، اما هم اکنون و با تجهیزات آمبولانس های ویژه، قبل از این که عضله قلب بیمار از دست برود، تحویل بیمارستان های دارای امکانات قلبی و عروقی می شود.

قاسمی با اشاره به این که در دنیا، فضای طب اورژانس گسترده تر شده است، بیان کرد: در برخی کشورهای توسعه یافته، تکنیک های ویژه ای در اختیار بیماران در معرض خطر، از جمله بیماران پیوند قلب قرار داده شده است تا در صورتی که دچار مشکل قلبی در منزل شدند با استفاده از آن تکنیک، کادر درمان را مطلع سازند.

وی ادامه داد: در دنیا به طور مستمر در مورد نحوه ارتباط با اورژانس در متروها و معابر عمومی اطلاع رسانی می شود تا در صورت مواجهه با مواقع اضطراری با اورژانس تماس حاصل کنند که این اقدام در ایران اغلب از طریق رسانه های عمومی انجام می شود.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران افزود: البته یکی از اقدامات مثمر ثمری که در بزرگراه های سطح شهر مشاهده کردم، اطلاع رسانی در مورد فشار خون بود که اقدام بسیار سنجیده ای بود و امیدواریم نه به صورت مقطعی که به طور مستمر تداوم داشته باشد.

قاسمی در مورد سطح پاسخدهی مراکز اورژانس به تماس های مردمی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که تاثیر مهمی در نجات جان بیماران قلبی ایفا می کند، پاسخگوی سریع مراکز اورژانس است که در سال های اخیر شاهد سرعت عمل آن ها بوده ایم. 

وی ترافیک تهران و شهرهای بزرگ را یک مانع عمده در زمینه خدمات رسانی به موقع اورژانس ها دانست و اظهار کرد: نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا راه حل قاطعی برای حل معضل ترافیک پیدا نشده است. جالب است که اگر در روستایی فردی دچار مشکل قلبی شود، هلیکوپتر اورژانس می تواند حضور داشته باشد، اما اگر در منطقه منیریه تهران بیماری سکته قلبی کند، با ترافیک موجود، نه خودروی آمبولانس قادر خواهد بود بر بالین بیمار حضور پیدا کند و نه هلیکوپتر شرایط فرود آمدن بر روی زمین را خواهد داشت.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، از افزایش مراکز پزشکی به عنوان تنها راه حل دسترسی آسان بیمار به درمان یاد  کرد و گفت: در این شرایط، بیمار به صورت پلکانی به نزدیک ترین مرکز پزشکی که در مسیر عبور خودروی اورژانس قرار دارد، انتقال پیدا کرده و پس از انجام اقدامات اولیه درمانی و پشت سر گذاشتن بحران به مرکز اصلی درمانی منتقل می شود.

قاسمی با بیان این مطلب که هم اکنون تمام آمبولانس ها نشانی تمامی مراکز درمانی را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بیماری دچار تروما باشد، تکنسین ها با استفاده از نشانی هایی که دارند، مصدوم را به نزدیک ترین بیمارستان دارای پذیرش تروما انتقال می دهند.

وی با بیان این مطلب که حدود ۵۷ درصد بیماری های قلبی عروقی شایع در میان مردان بالای ۴۰ سال مشاهده می شود، گفت: بر اساس آمارهای موجود، چهار هزار و ۷۶۶ نفر در آبان ماه سال ۹۵ دچار ایست قلبی شدند و در عین حال علت ۶۳ درصد مرگ ها در سال ۹۱ در اثر بیماری قلبی و ۲۸ درصد مرگ ها به دلیل بیماری های مغزی بوده است. 

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران تصریح کرد: سلامت جسمی افراد رابطه مستقیمی با سبک زندگی آن ها دارد. در صورت مصرف بی رویه انواع فست فود و دخانیات، داشتن خواب بی کیفیت، تحمل  استرس های مزمن، فشار خون، نداشتن تحرک کافی و مصرف نکردن سبزی و میوه به میزان کافی، شاهد افزایش آمار ابتلا به دیابت دو، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی خواهیم بود.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *