افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونگی مصرف ایزوترتینوئین و تست های ماهانه

  • قبل و بعد از درمان با ایزوترتینوئین، باید از بیماران تست خون به عمل بیاید، زنی که در سنین باروری و بارداری است به دو تست منفی بارداری پیش از استفاده از داروهای مربوطه نیاز دارد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد تست‌های ماهانه در آزمایشگاه‌ها برای بیمارانی که از دوزهای استاندارد ایزوترتینوئین استفاده می‌کنند چندان لازم و ضروری نیست. همانطور که می‌دانید ایزوترتینوئین تأثیر مفیدی بر درمان جوش صورت دارد، اما عوارض جانبی آن بسیار حاد و جدی است. در واقع متخصص پوست آن را برای درمان جوش‌های بسیار دردناک و کیست‌هایی تجویز می‌کند که زخم‌های دائمی به جا می‌گذارد. جوش‌های دردناک می‌توانند باعث افسردگی، تشویش و کم شدن عزت نفس فرد شود. بیشتر روش‌هایی که برای درمان این جوش‌ها انجام می‌شود تأثیر کمی روی آنها دارد، اما ایزوترتینوئین تأثیر فوق‌العاده‌ای روی جوش‌ها می‌گذارد. با همه‌ی این‌ها، ایزوترتینوئین می‌تواند عوارض مهم و حادی مانند ناقص شدن جنین و مشکلات کبدی به همراه داشته باشد.
کنترل و نظارت دقیق و درست و تست‌های آزمایشگاهی منظم
قبل و بعد از درمان با ایزوترتینوئین، باید از بیماران تست خون به عمل بیاید، زنی که در سنین باروری و بارداری است به دو تست منفی بارداری پیش از استفاده از داروهای مربوطه نیاز دارد. به علاوه بیماران باید با انجام سه دوره‌ برنامه‌ی iPLEDGE هم موافقت کنند که شامل هر سی روز مراجعه به متخصص پوست و ادامه‌ی روال درمانی و تست‌های بارداری است.
در همین ارتباط، محققان ۲۶ مورد مطالعاتی را از سرتاسر جهان در بازه‌ی زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار دادند. تمام تحقیقات  شامل ۱۰ شرکت‌کننده یا بیشتر بود که ۹ تا ۳۵ سال سن داشته و دچار جوش صورت بودند و در مجموع ۱۵۷۴ بیمار در این تحقیق حضور داشتند که حداقل به مدت چهار هفته، ۴۰ میلی‌گرم ایزوترتینوئین خوراکی مصرف می‌کردند. نتایج این تحقیق نشان داد در شرایطی که ایزوترتینوئین با تغییر کمیت متوسط برخی تست‌های آزمایشگاهی مرتبط بوده –خصوصا تعداد گلبول‌های سفید و پنل‌های کبدی و لیپیدی – تغییر متوسط در گروه بیمار نتوانست معیاری برای خطر بالای این دارو تلقی شود و تعداد بیمارانی که دچار ناهنجاری‌های آزمایشگاهی شده بودند هم پائین بود.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *