افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونگی حفظ وزن بعد از قطع رژیم غذایی

images (2)

جز کسانی هستید که مدتی رژیم غذایی گرفته اید و حالا به وزن دلخواه خود رسیده اید و می خواهید بیان کنیم چگونگی حفظ وزن بعد از قطع رژیم غذایی حفظ کنید .

اگر بعد از یک دوره رژیم گرفتن احساس می‌کنید که متابولیسم بدنتان کند شده و به خوبی ماه‌های اول دیگر وزن کم نمی‌کنید باید بدانید وقتی شروع به کاهش وزن می‌کنید بعد از مدتی بدن خود را با این شرایط تطبیق می‌دهد و به این ترتیب در ماه‌های بعدی وزن کمتری را از دست می‌دهید یا اینکه روند کاهش وزن متوقف می‌شود. حتی در معتبرترین ژورنال‌های تخصصی پزشکی و تغذیه این مساله عنوان شده که نه رژیم غذایی و نه ورزش، به تنهایی برای کسی که قصد کاهش وزن دارد، موثر نیستند.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با این مساله درخصوص چرای این علت گفت: «مدتی پس از شروع رژیم کاهش وزن، بدن خود را با شرایط ایجادشده سازگار می‌کند بنابراین وقتی براساس یک رژیم غذایی کاهش وزن، مقدار کمی انرژی برای بدن در نظر گرفته می‌شود، بازده انرژی و فیزیکی بالا می‌رود و سطح انرژی در بدن کمتر شده و این مساله باعث می‌شود کالری که بدن دریافت می‌کند، مطابق با نیازش مصرف کند. درنتیجه چون موازنه کالری به هم نمی‌خورد، بعد از مدتی کاهش وزنی هم اتفاق نمی‌افتد.»

وی در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که فرد نسبت به روزهای اول، وزن کمتری را از دست بدهد، ادامه داد: «به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر فردی قصد کم کردن وزن را دارد، حتما از همان روزهای اول با شروع رژیم غذایی، از یک برنامه ورزشی پیروی کند چراکه کمک می‌کند این تطابق بدنی دیرتر اتفاق بیفتد.»

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به این ترتیب  بافت ماهیچه‌ای هم فعال شده و تمام کالری که قرار است سوزانده شود، منحصرا قسمت عمده آن در بافت ماهیچه‌ای رخ می‌دهد و درنتیجه این کاهش وزن برای مدت طولانی تداوم پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین یادآور شد: «در معتبرترین ژورنال‌های تخصصی پزشکی و تغذیه این مساله عنوان شده که نه رژیم غذایی و نه ورزش، به تنهایی برای کسی که قصد کاهش وزن دارد، موثر نیستند. اگرچه ممکن است در طولانی‌مدت تغییرات کوچکی را باعث شود اما این تغییرات هیچ‌وقت پایدار و طولانی‌مدت نبوده و رسیدن به نتیجه مطلوب را به دنبال نخواهد داشت.»

دکتر وفا درنهایت درنهایت به کسانی که قصد کاهش وزن دارند، تاکید کرد: «اگر به علت استفاده از برنامه غذایی نامتعادل و نامناسب یا تحت تاثیر فراز و فرودهای متناوب وزن بدن به علت کاهش سریع و غیر اصولی میزان انرژی دریافتی، سطح سوخت و ساز پایه بدن کاهش یافته، برای افزایش مجدد سوخت و ساز بدن حتما فعالیت‌های ورزشی سبک جهت تقویت و عضله‌سازی بیشتر را در برنامه هفتگی خود بگنجانند.»

 

پزشکین : چگونگی حفظ وزن بعد از قطع رژیم غذایی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *