افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونه در هوای سرد از خود مراقبت کنیم

  • پوشیدن چند لایه لباس، بهترین راه برای گرم ماندن در فصل سرما است. می‌توانی تا وقتی که سردت است، تمام لباس‌ها را به تن داشته باشی و وقتی که وارد یک جای گرم شدی، چندتا از آن‌ها را از تنت دربیاوری.

زمستان یکی از زیباترین  فصل‌های سال است که انسان را یاد لذت برف‌بازی و درست کردن آدم‌برفی می‌اندازد. ولی در کنار تفریح و بازی کودکان باید این را هم به یادداشته باشند که اگر از خود مراقبت نکنیم، سرما و برف و یخبندان ممکن است برایمان مشکل ساز شود. پس نیاز است همه ما بیاموزیم که در برف و یخبندان چطوری از خودمان مراقبت کنیم.

یک روز برفی

بالاخره رویایت به حقیقت پیوست، یک روز برفی زیبا! در رادیو و تلویزیون اعلام شده است که تمام مدرسه‌ها به خاطر بارش برف تعطیل هستند و این یعنی حالا وقتش است که از خانه بیرون بروی و یک دل سیر برف‌بازی کنی. شاید هم به همراه خانواده‌ات تصمیم بگیرید که به ارتفاعات اطراف شهر رفته و کمی اسکی کنید.
می‌دانی؟ زمستان فصل خیلی زیبایی است و یکی از مفرح‌ترین فصل‌های سال می‌باشد. در روزهای برفی از خانه بیرون می‌رویم، آدم‌ برفی می‌سازیم و یا به همراه دوستانمان جنگ بزرگی با گلوله‌های برفی راه می‌اندازیم!
اما در کنار همه‌ی این تفریحات و سرگرمی‌ها، باید یاد بگیریم که چگونه از خودمان در برابر اتفاقات احتمالی مراقبت کنیم. وقتی هوای بیرون سرد است و تو خودت را برای این سرما آماده نکرده‌ای، ممکن است مریض شده و تمام لذت بازی‌های زمستانی را از دست بدهی. پس خوش به حال کسی که یاد می‌گیرد چطور در برف و سرما از خودش مواظبت کند.
لباس‌های گرم بپوش

پوشیدن چند لایه لباس، بهترین راه برای گرم ماندن در فصل سرما است. می‌توانی تا وقتی که سردت است، تمام لباس‌ها را به تن داشته باشی و وقتی که وارد یک جای گرم شدی، چندتا از آن‌ها را از تنت دربیاوری.
البته بستگی به این دارد که در کجا زندگی می‌کنی و آیا هوای محل زندگیت خیلی سرد است یا نه. بچه‌هایی که در شهرهای سردسیر زندگی می‌کنند، باید بیشتر لباس بپوشند و آن‌هایی که در جاهای گرمسیر هستند، کمتر. اگر شک داری که هوا چقدر سرد خواهد شد، بهتر است زیاد لباس بپوشی. این‌جوری اگر گرمت شد، می‌توانی لباس‌هایت را سبک کنی. اما اگر لباس‌های کمی به تن داشته باشی و وقتی بیرون از خانه هستی، ناگهان هوا خیلی سرد شود، دیگر چاره‌ای جز تحمل هوای سرد نخواهی داشت!
می‌توانی یک پیراهن آستین‌بلند پشمی بپوشی و رویش یک کت، ژاکت، پالتو یا روپوش دیگر به تن کنی. اگر می‌توانی، سعی کن در زمستان لباس‌های نخی و پنبه‌ای نپوشی، چون آن‌ها زیاد تو را گرم نمی‌کنند. برای گرم کردن پاهایت، می‌توانی یک شلوار بلند پشمی از زیر بپوشی و روی آن یک شلوار ضخیم و ترجیحاً ضدآب به تن کنی که اگر مجبور شدی از چاله‌ی پراز آبی عبور کنی و یا یک راننده بی‌احتیاط از کنارت رد شد و به شلوارت آب پاشید، پاهایت خیس نشوند. یک چکمه گرم و بلند هم می‌تواند انگشتان پایت را از سرما محافظت کند. اما گوش‌ها را فراموش نکنیم!‌ محافظت از سر و گوش در سرما خیلی مهم است، چون بخش زیادی از گرمای بدن از طریق سر بیرون می‌رود. دخترها معمولاً روسری یا مقنعه سر می‌کنند، اما این کافی نیست. بهتر است یک کلاه قشنگ پشمی هم به سر بگذاری و یک شال‌گردن به دور گردنت بپیچی. برای پسرها هم پوشیدن شال و کلاه خیلی مهم است، چون آن‌ها روسری سرشان نمی‌کنند!
راستی دستکش یادت نرود. بهتر است دستکش‌هایت ضد آب باشند که اگر دلت خواست آدم برفی درست کنی یا چند تا گلوله برفی به دوستانت بزنی، آب به داخل دستکش‌هایت نرود. گرم و خشک نگه داشتن دست‌ها مهم است، چون انگشتان دست نسبت به سرما خیلی حساسند.
آب بنوش

شاید فکر کنی توصیه به نوشیدن آب، فقط در فصل‌های گرم سال است. اما واقعیت این است که در تمام فصل‌های سال باید زیاد آب بنوشی، فرقی هم نمی‌کند که فصل گرم باشد یا سرد. وقتی که در هوای سرد بیرون می‌روی و به سختی نفس می‌کشی، بدنت آب زیادی را از طریق تنفس از دست می‌دهد. طبیعی است که بهترین راه برای برگرداندن آب از دست رفته به بدن، نوشیدن آب است!
اما برخلاف فصل گرم که نوشیدنی خنک می‌چسبد، در هوای سرد می‌توانی از نوشیدنی‌های گرم مثل چای، قهوه و سوپ داغ لذت ببری. این نوشیدنی‌ها هم آب بدنت را تامین کرده و هم تو را گرم می‌کنند.
توجه به هشدارها

بعضی وقت‌ها که در حال تفریح در هوای برفی بیرون هستی، به راحتی ممکن است مراقبت از خودت را فراموش کنی. اما بد نیست بدانی که اگر دمای بدنت حتی ۴ یا ۵ درجه کاهش پیدا کند، می‌تواند برای تو خطرناک باشد. به همین دلیل هم خیلی مهم است که به هشدارهای بدنت توجه کنی. اگر شروع به لرزیدن کردی یا دندان‌هایت به هم خورد، این پیغامی از طرف بدنت است که می‌گوید به گرمای بیشتری احتیاج داری. اگر هم احساس سرگیجه یا ضعف کردی، نشانه این است که داری مریض می‌شوی و شاید بهتر باشد مدتی از خانه بیرون نروی.
بد نیست حواست به بچه‌های دور و برت هم باشد. اگر به نظر می‌رسد که یکی از دوستانت سرما خورده، به او پیشنهاد کن که در خانه بماند و استراحت کند. این‌جوری هم زودتر خوب می‌شود و هم بچه‌های دیگر را مریض نمی‌کند. تازه تو هم می‌توانی به همراه او در خانه بمانی و با هم بازی کنید، تلویزیون تماشا کنید یا با کامپیوتر کار کنید. البته باید مواظب باشی که بیش از حد به دوست مریضت نزدیک نشوی، چون ممکن است سرما خوردگی او به تو هم سرایت کند. بعد از این‌که حالش خوب شد، می‌توانید بیرون از خانه رفته و از برف‌بازی با همدیگر لذت ببرید.
با سرمازدگی بجنگ

اگر در یک روز خیلی سرد از خانه بیرون بروی و لباس کافی نپوشیده باشی، ممکن است خطر سرمازدگی تو را تهدید کند. سرمازدگی یعنی این‌که بافت‌های داخلی بدن یخ می‌زنند و این اتفاق معمولاً وقتی می‌افتد که پوست نقاط حساسی از بدن – مثل صورت و گوش- یا انگشتان دست و پا در معرض سرمای شدید قرار بگیرند.
اما اگر لباس‌های زیاد و گرم بپوشی، دستکش به دست کنی و استفاده از شال و کلاه را به خاطر داشته باشی، مشکل سرمازدگی تو را تهدید نخواهد کرد. یادت باشد که موقع بازی کردن بیرون از خانه اگر احساس سرمای زیاد کردی، چند دقیقه‌ای به داخل خانه برگردی و خودت را گرم کنی. آدم برفی می‌تواند منتظرت بماند!
از نشانه‌های سرمازدگی این است که شخص نمی‌تواند انگشت‌های دست و پا، گوش‌ها، چانه یا بینی‌اش را احساس کند. سرمازدگی به بخش‌هایی از بدن صدمه می‌زند و باعث می‌شود که پوست این نقاط براق و رنگ‌پریده به نظر برسد. اگر حتی برای یک لحظه حس کردی که ممکن است سرمازده شده باشی، به داخل خانه برگرد و خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترهایت اطلاع بده تا با دکتر تماس بگیرد. در این فاصله سعی کن هر عضوی از بدنت را که فکر می‌کنی دچار سرمازدگی شده، حرکت بدهی. این کار باعث می‌شود که خون بیشتری به سمت آن نقطه از بدنت جاری شود. در صورت امکان عضو سرمازده را در مقابل یک ناحیه گرم از بدنت نگه دار، مثلاً می‌توانی انگشتان یخ‌زده‌ات را روی شکمت – که هنوز گرم است- بگذاری.
اگر فکر می‌کنی که ممکن است سرمازده شده باشی، هرگز عضو سرمازده را در آب داغ نگذار یا در مقابل یک جسم داغ نگیر. قرار دادن عضو سرمازده در آب گرم (و نه داغ) خوب است، فقط مطمئن شو که یک بزرگ‌تر قبلاً دمای آب را کنترل کرده است.
مراقبت از خود در فصل زمستان کار آسانی است، به شرطی که بدانی چه کاری باید انجام دهی. حتماً تو هم دلت می‌خواهد که روزهای سرد و برفی، لذت‌بخش‌ترین روزهای زندگی‌ات باشند. پس لباس‌های گرمت را بپوش، دستکش‌هایت را دست کن و کلاهت را به سر بگذار. به جشن بزرگ برف‌بازی خوش آمدی!

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *