افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونه بر وسوسه‌های غذایی غلبه کنیم؟

آیا همیشه به غذاها فکر می‌کنید؟ یک دلیل بسیار خوب برای این مسئله وجود دارد. شاید محیط اطراف شما در هر فرصتی، وسوسه‌ی غذا را در سر راهتان قرار می‌دهد، پس تعجبی ندارد که دائما در مورد غذا فکر کنید. بعبارت ساده: در محیطی که بیشتر ما در آن زندگی می‌کنیم، زیاد خوردن کار بسیار آسانی است.

download

وسوسه غذایی:

وقتی در مورد محیط اطرافتان که در آن زندگی، کار و بازی می‌کنید می‌اندیشید، احتمالا در مورد مواد غذایی فکر نمی‌کنید، اما همه‌ی ما در یک محیط غذایی بسیار پیچیده زندگی می‌کنیم که در تمام طول روز در آن، با مواد غذایی و تصمیم گیری مرتبط با غذا مواجهیم. در این محیط انتخاب غذاهای سالم، کار بسیار سختی است و انتخاب غذاهایی که برای ما مناسب نیستند، کاری بسیار آسان!

محیط غذایی:

محیط غذایی شما از تمام چیزهایی تشکیل شده است که بر انتخاب‌های غذایی و عادات غذا خوردن شما تاثیر می‌گذارند. بنظر می‌رسد غذا و فشار غذا خوردن در همه جا وجود دارد، در محله شما، محل کارتان، در مدرسه، در خانه و در تلویزیون.

و این فشار در مورد خوردن غذاهای خوب نیست. ما تحت تاثیر این واقعیت هستیم که می‌توانیم هوس‌های خوردن غذاهای شور، شیرین و چرب را راحت، سریع و ارزان برآورده کنیم.

در اینجا یک سوال وجود دارد. فرض کنید شما برای انجام کاری بیرون می‌روید و در حال رانندگی ناگهان هوس خوردن یک همبرگر، نوشابه یا تکه‌ای پیتزا می‌کنید. فکر می‌کنید چند جا وجود دارد که می‌توانید بایستید و هوستان را برطرف کنید؟ شرط می‌بندم که می‌توانید خیلی سریع، یک لیست طولانی تهیه کنید.

حالا به این سوال پاسخ دهید: مثل قبل در حال رانندگی هستید و هوس خوردن چند هویج کوچک، یک ظرف ماست یا یک تکه میوه می‌کنید. حالا فکر می‌کنید چند جا وجود دارد که می‌توانید بایستید و هوس تان را برطرف کنید؟ ادامه دهید. باز هم فکر کنید…

فشار برای خوردن در همه جا وجود دارد:

شما همیشه با فشار خوردن غذاهایی روبرو هستید که نمی‌خواهیدشان، یا به آنها احتیاجی ندارید. مثلا به سوپر مارکت می‌روید تا تعدادی سیب بخرید و یک نفر یک بستنی رایگان به شما تعارف می‌کند یا به فروشگاه محلتان که تخفیف زده می‌روید تا شامپو بخرید و بوی سوسیس و کالباس حواستان را پرت می‌کند و تا وقتی که تسویه حساب کنید با وسوسه‌ی قفسه‌های آبنبات و یخچال پر از نوشابه نیز روبرو می‌شوید.

یک مورد دیگر در مورد وسوسه‌ی غذایی وجود دارد که به تازگی متوجه آن شده‌ام. سالن‌های سینما، دیگر دفتر فروش بلیط ندارند و شما باید بلیط‌هایتان را از دکه‌های مواد غذایی و نوشیدنی بخرید. به محض اینکه درخواست یک بلیط می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود که آیا یک نوشابه یا کمی آبنبات نیز همراه بلیط می‌خواهید؟ یک پاپ کورن بزرگ چطور؟ تصور کنید که این کار چقدر به فروش خوراکی‌های دکه کمک می‌کند؟ در حالیکه به ضرر دور کمر ماست.

کنترل محیط غذایی پیرامون شما:

فرض کنید دو محیط غذایی وجود دارد که می‌توانید آنها را کنترل کنید. فضای شخصی شما در خانه و محیط غذایی جهان پیرامونتان که بزرگتر است. شما قطعا کنترل بیشتری روی محیط شخصی‌تان دارید یعنی به شما بستگی دارد که محیط غذایی خانه را تغییر دهید یا نه. تا آنجا که به محیط غذایی بزرگتر مربوط می‌شود، بهترین کار برای کنترلش آن است که ببینید چطور به فشارهای روزمره در مورد خوردن پاسخ می‌دهید.

چگونه در خانه از وسوسه غذایی دوری کنیم:

مواد غذایی اصلی و سالم را در دسترس داشته باشید تا بتوانید براحتی وعده‌های غذایی سالم آماده کنید. در یخچال و فریزر، موادی که اغلب استفاده می‌کنید را ذخیره کنید.
یک فهرست که شامل چندین دستور غذایی سالم و آسان باشد و بتوانید بارها از آن استفاده کنید، تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که در برابر وسوسه سفارش دادن غذای آماده مقاومت کنید.
غذاهای وسوسه انگیز را جلوی چشمتان نگذارید. آنها را یا کاملا از خانه خارج کنید یا در ظروف مات و ترجیحا در قفسه‌های بالایی قرار دهید.
غذاهای سالم را جلوی چشم و در دسترس قرار دهید. یک کاسه میوه روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید و سبزیجات خرد شده را در یخچال نگهداری کنید.
سهم غذایتان را زودتر مشخص کنید و غذایتان را در آشپزخانه درون بشقاب بکشید نه سر میز. در حالیکه این کار را انجام می‌دهید، بخشی را برای ناهار فردا کنار بگذارید.
چگونه در خارج از خانه از وسوسه غذایی دوری کنیم

در سوپرمارکت:

یک لیست خرید تهیه کنید و به آن پایبند باشید. اگر چیزی در لیستتان نیست، تسلیم وسوسه‌ی خرید آن نشوید و آن را نخرید. تنها استثنایی که وجود دارد این است که مواد غذایی سالمی که بهرحال می‌خواهید بخرید، تخفیف خورده باشند.

اما اجازه ندهید که تحت تاثیر پیشنهاداتی مانند «یکی بخرید، یکی مجانی بگیرید» قرار بگیرید، مگر اینکه چیزی باشد که بطور معمول می‌خرید. اگر سوپر مارکت شما یک صندوق تسویه حساب بدون اینکه از سر و رویش آبنبات و شکلات ببارد، دارد، آن را انتخاب کنید.

در محل کار:

اگر دستگاه‌های فروش خودکار شما را وسوسه می‌کنند، از قبل برنامه ریزی کنید و میان وعده‌های سالمی مانند آجیل یا دانه‌های سویا، میوه و شکلات‌های پروتئینی در میزتان نگه دارید. اگر برای خارج شدن از ساختمان یا رفتن به دستشویی معمولا از کنار دستگاه فروش خودکار عبور می‌کنید، سعی کنید مسیر دیگری را پیدا کنید تا بتوانید از آن دوری کنید.

دیگر مشکلات بالقوه در محل کار عبارتند از: شیرینی‌های موجود در اتاق استراحت کارمندان و همکارانی که در میزشان، خوردنی‌های خوشمزه نگه می‌دارند. تا جایی که می‌توانید میان وعده‌های سالم خودتان را بخورید و ناهارتان را همراه خودتان ببرید. این، بهترین کار است.

زمانی که برای کار خاصی بیرون هستید:

از قبل برنامه ریزی کنید. اگر می‌دانید که قرار است برای مدتی بیرون باشید، آب و میان وعده خود را در ماشین بگذارید. اگر در توقف‌های مختلف دچار وسوسه شدید، در وهله‌ی اول به خودتان یادآوری کنید که چرا آنجا هستید.

آیا به پمپ بنزین رفته‌اید که به ماشینتان سوخت بزنید؟ یا یک شکلات بخرید؟ چرا به این فروشگاه که تخفیف زده، آمده‌اید؟ برای خرید صابون یا خوردن ناهار؟

در رستوران‌ها:

وقتی به رستوران می‌روید، در نظر داشته باشید که می‌خواهید چه چیزی بخورید. در اینصورت کمتر احتمال دارد که تحت تاثیر تصاویر منو یا غذاهای مخصوص روزانه قرار بگیرید. نوشیدنی‌ها، دسرها و پیش غذاهایی که نمی‌خواهید، سفارش ندهید و از پرس‌های غذا با اندازه بزرگ دوری کنید.

اگر با یک گروه از افراد هستید، سعی کنید اول شما سفارش دهید تا تحت تاثیر چیزهایی که بقیه برای خوردن انتخاب می‌کنند، قرار نگیرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *