افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چه عواملی احتمال ناباروری در زنان را افزایش می دهد

fo1406

 

مادر شدن یک حس بسیار زیبا برای همه زنان است اما بعضی از زن ها به ورت طبیعی نمی توانند طمع مادر بودن را بچشند و باید  با کمک پزشکان و متخصصان به درمان خود بپردازند  تا بتوانند مادر بودن را تجربه کنند . ناباروری می‌تواند عوامل و دلیل های متفاوت و زیادی داشته باشد و در بیشتر وقت ها ازطرف مردان می باشد و همیشه ناباروری از طرف زنان نیست. اما در این مطلب به دلایلی می پردازیم  که از سوی زنان رخ می‌دهد.

براستی چرا بعضی از زنان به صورت طبیعی از مادر شدن محروم می باشند ؟ چه دلایلی در این رابطه وجود دارد؟

 

سن

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت‌های ناباروری را می‌توان در سن خانم‌ها دانست. بدین معنا که افزایش سن با باردار شدن رابطه عکس دارد. بهترین سن خانم‌ها برای بارداری بین ۲۰ تا ۳۱ سال اعلام شده اما زمانی که سن مادر به ۴۰ سالگی برسد‌، باردار شدن سخت‌تر خواهد بود زیرا عدم وجود فولیکول‌های تخمدانی را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل ناباروری در سن بالا دانست.

بیماری‌های ارثی

بسیاری از زوجین به بیماری‌های ارثی مبتلا هستند که می‌تواند زمینه ساز ناباروری باشد به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قصد باردار شدن دارید با پزشکان و متخصصان مشورت کنید تا از بیماری‌های ارثی احتمالی یا حتی بیماری‌هایی که می تواند به جنین شما منتقل شود، آگاه شوید.

بیماری‌هایی که به ناباروری ختم می‌شود

بسیاری از بیماری‌ها هر چند ساده و بی‌اهمیت می‌توانند به ناباروری ختم شوند. برای مثال عفونت‌های مختلف، سندروم آندومتریوز یا مشکلات تخمدانی و رحمی می‌توانند به ناباروری ختم شوند. برای مثال، خانمی را در نظر بگیرید که در سیکل قاعدگی خود با مشکلات متعددی مواجه است و پریودهای نامنظمی را دارد.
اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن می‌تواند فعالیت هورمون‌های زنان را مختل کرده و تا جایی پیش رود که شخص با مشکلات باروری مواجه شود. به زنان چاقی که قصد مادر شدن دارند، توصیه می‌شود تا با رژیم‌های غذایی و تحت نظر پزشک لاغر شوند تا بتوانند حس مادر شدن را تجربه کنند. زیرا در صورتی که غیر اصولی و با رژیم‌های خودسرانه لاغر شوید، بدن مادر آینده فاقد مواد لازم برای تغذیه جنین است که می‌تواند به تولد جنینی با ناهنجاری مختلف ختم شود.

اما از سوی دیگر، وزن کم مادر نیز می‌تواند یکی از دلایل ناباروری باشد زیرا زمانی که مادر بی‌اشتها باشد و از وزن کمی برخوردار باشد، فرآیند تخمک‌گذاری با مشکل مواجه شده و مادر در اصطلاح «نازا» خطاب می‌شود.

مصرف دخانیات و الکل

به زنانی که قصد باردار شدن دارند، توصیه می‌شود که از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنند زیرا هر دو مورد می‌تواند با کاهش قدرت باروری در زنان و مردان پاسخ داده شود. این موضوع تا جایی حائز اهمیت است که پزشکان معتقدند، در صورتی که یکی از والدین دخانیات یا الکل مصرف می‌کنند بایستی فاصله زمانی طولانی بین ترک این موارد و قصد باردار شدن وجود داشته باشد.

حس درونی شما مهم است

اگر قصد باردار شدن دارید، استرس، خستگی زیاد، تغذیه و عادات رفتاری نامناسب می‌توانند تهدیدی برای عدم باردار شدن محسوب شوند، حداقل سه ماه قبل از باردار شدن این موارد را ترک کنید. زیرا تمامی موارد ذکر شده می‌توانند تخمک‌گذاری را با اختلال مواجه کنند.

بعد از نزدیکی استراحت کنید

بسیاری از زنان پس از نزدیکی سریع موقعیت خود را تغییر می‌دهند تا به کارهایشان برسند یا سریعا به حمام بروند، در صورتی که متخصصان توصیه می‌کنند پس از نزدیکی مدت زمانی را به استراحت پرداخته و دراز بکشید و اجازه دهید تا بدن زن بتواند برای ترکیب تخمک و اسپرم زمان بیشتری را دراختیار داشته باشد.

مصرف داروها و ترکیبات سمی

بسیاری از داروها یا ترکیبات شیمیایی و شوینده‌ها بدون اینکه شخص اطلاع داشته باشد، می‌توانند ترکیبات سمی را وارد بدن زن یا مرد کنند که با اختلال تخمک‌گذاری پاسخ داده شود در نتیجه احتمال باروری کاهش می‌یابد.

تاثیر گرما و آلودگی هوا

گرما بخصوص در اسپرم مردان بسیار تاثیر گذار است. زنانی که قصد باردار شدن دارند نیز بایستی از رفتن به سونا یا جکوزهایی که دمای بسیار بالایی دارند، بپرهیزند زیرا قرار گرفتن در این محیط می‌تواند فعالیت هورمون‌ها را مختل کند.

مصرف غذاهای مخصوص

مصرف غذاهایی مانند غلات (نان‌های گندمی، برنج، ذرت، کربوهیدرات‌های تصفیه شده ) پروتئین‌های گیاهی (لوبیا، نخود، بادام زمینی) گوشت و مرغ، حبوبات و لبنیات و… را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

شغل‌های پر استرس

اگر شما زنی هستید که در حرفه پر استرسی فعالیت دارید تا جایی که می ‌فعالیت خود را کاهش دهید زیرا شغل شما مستقیما بر میزان باروری شما تاثیر دارد و می‌تواند شما را از مادر شدن محروم کند.

تجربه سقط های مکرر

خانم‌هایی که با سقط‌های مکرر روبرو بوده‌اند بایستی احتیاط بیشتری را در زمان باردار شدن داشته باشند زیرا سقط‌های مکرر می‌تواند احتمال بارداری‌های آینده را در این زنان کاهش دهند.

چنین خانم‌هایی بایستی بین سقط‌های مکرر خود تا بارداری آینده فاصله انداخته و در این مدت نیز تحت نظر پزشک باشند تا بتوانند از سقط بعدی ممانعت کنند.

اما در پایان باید گفت، تمامی زوجین نابارور با انجام مراحل درمانی می‌توانند حس مادر و پدر شدن را تجربه کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *