افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چه زمانی به کودکان اطلاعات جنسی بدهیم

  • باید با توجه به مراحل رشد کودک، به پرسش های فرزندتان پاسخ دهید. هر چه سن او کمتر است پاسخ‌ها را عینی‌‌تر و با لحن جدی تری بگویید و اگر کودک خواستار دانستن بیشتر بود بگویید بعداً در این باره صحبت می‌کنید.

 

آموزش دادن درباره مسائل جنسی به فرزندان یک ضرورت است؛ آموزشی که می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرده و البته پاسخی صحیح به کنجکاوی‌های بجای کودکان بدهد. درباره این مسائل بهترین آموزگاران والدین هستند، بویژه مادران که کودکان احساس امنیت بیشتری نسبت به آنها دارند و به آموزش هایشان بیشتر اعتماد می‌کنند، اما مسأله مهم این است که بچه‌ها در هر سنی تا چه میزان باید با مسائل جنسی آشنا باشند؟

باید با توجه به مراحل رشد کودک، به پرسش های فرزندتان پاسخ دهید. هر چه سن او کمتر است پاسخ‌ها را عینی‌‌تر و با لحن جدی تری بگویید و اگر کودک خواستار دانستن بیشتر بود بگویید بعداً در این باره صحبت می‌کنید. جواب‌های شما باید حداکثر در دو سه جمله باشد و بعد از ۱۰ سالگی اطلاعات بیشتری را از طریق کتاب به فرزندتان منتقل کنید. فضایی ایجاد کنید که فرزندتان پاسخ سؤال هایش را از شما بگیرد نه از گروه همسالان، سایت‌های اینترنتی و فیلم و عکس یا اشخاص غیرمعتبر.

بچه‌های زیر ۵ سال باید نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی را بدانند. آنها باید درک کنند که نوزادان از رحم مادر متولد می‌شوند و مهم‌تر از همه مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به توالت بدانند. به کودکان ۵ سال خود معنای اعضای خصوصی و غیرقابل لمس توسط دیگران را آموزش دهید و بگویید که جز مادر و پزشک (آن هم در حضور والدین) کسی دیگر اجازه لمس این اعضا را ندارد. در این سن باید اعتمادسازی کنید تا فرزندتان براحتی درباره مسائل مربوط به اعضای خصوصی اش، درباره جنسیت و… با شما صحبت کند.

بین ۶ تا ۹ سالگی بچه‌ها باید بتوانند تولید مثل حیوانات و گیاهان را به‌عنوان بخشی از چرخه حیات درک کنند. در پاسخ به سؤال هایی مثل«نوزادان از کجا می‌آیند؟» به آنها بگویید که پدر و مادر با کمک هم این کار را می‌کنند و برای ملموس‌تر شدن قضیه، کاشتن بذر گیاهان را به فرزندتان نشان دهید.

کودک در این سن باید از تفاوت بین دو جنس آگاه باشد و بتواند نام صحیح و رسمی اندام تناسلی خود و جنس مخالف را بگوید. همچنین باید مقدمات بهداشت شخصی درمورد اعضای تناسلی را یاد بگیرد.

بین ۹ تا ۱۳ سالگی سنی است که بچه‌ها باید نقش‌های جنسیتی خود را بخوبی بشناسند، با بلوغ آشنا شده و از روند تولید مثل، سقط جنین و جلوگیری از بارداری در قالب آموزش‌های علمی آگاه شوند. نوجوان‌ها باید در این سن بفهمند که سوءاستفاده جنسی چیست و چه مصداق‌هایی دارد و چطور باید خود را از موقعیت‌های خطرناکی که ممکن است این امر رخ دهد،دور کنند.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *