افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چه بیماری هایی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

زگیل تناسلی :
زگیل درواقع به تومورهای سطحی اطلاق میشود که در پوست و مخاط ایجاد می شوند و عامل آن ویروسی به نام HPV( Human Papilloma Virus )است. بیش از صدگونه این ویروس شناسایی شده است. خراش یا آسیب جزئی لایه ی سطحی اپیدرم راه را برای ورود این ویروس ها هموار می کند. انتقال از طریق وسایل و لباس نیز گزارش شده است.

w

دوره کمون به طور متوسط۲-۳ ماه است. اما تا یک سال هم ممکن است طول بکشد. ویروس های تکثیر شده از لایه سطحی اپیدرم مرتبا به بیرون می ریزند و منجر به عفونت مجدد در خود فرد یا دیگران می شوند. انتقال از راه تماس مستقیم و غیر مستقیم در استخر های شنا هم اتفاق می افتد.ویروس در سلول های پوست سالم اطراف ضایعات به صورت نهفته وجود دارد و در واقع علت عود ضایعات بعد از درمان همین ویروس های نهفته است.

حدود ۴۰ گونه از ویروس های HPVتمایل به آلوده کردن مخاط ناحیه ی تناسلی و هم چنین مخاط دستگاه تنفسی فوقانی دارند. این ویروس ها منجر به ایجاد پاپول هایی در ناحیه تناسلی یا کشاله ران و اطرف مقعد و گاهی داخل واژن و مجرای ادراری می شوند.گاهی ضایعات بزرگ و شبیه گل کلم ایجاد می کند.

برخی گونه های ویروس HPVبا خطر بدخیمی و سرطان گردن رحم در خانمها و در مردان با سرطان آلت تناسلی ارتباط دارند.گونه های ۱۶،۱۸،۳۱،۳۳و ۴۵ در سرطان های گردن رحم شناسایی شده اند. پیشرفت ضایعات ناشی از HPVبه سرطان گردن رحم طی چندین دهه اتفاق می افتد. گونه های ۶ و ۱۱ هم با سرطان گردن رحم ارتباط دارد.

درمان اختصاصی ضد ویروسی که بتواند ویروس را ریشه کن کند وجود ندارد و درمان های موجود فقط ضایعات قابل مشاهده را از بین می برد. صرف نظر از هر درمانی که به کاربرده شود احتمال عود ضایعات زیاد است. (۲۵-۶۵%) و درمان زگیل تناسلی بر احتمال انتقال آن به افرادی که با فرد آلوده تماس جنسی دارند تاثیری ندارد و فرد آلوده همیشه باید در تماس جنسی پیشگیری های لازم را انجام دهد.استفاده از کاندوم در کاهش احتمال انتقال ویروس موثر است. بعضی روش های درمانی حتما باید توسط پزشک انجام شود مثل فریز کردن، کوتر کردن، لیزر و جراحی . داروهایی هم وجود دارند که فرد بیمار می تواند خودش استفاده کند

مثل : پودوفیلین و ایمیکیمود
ضایعات خیلی بزرگ یا مشکوک باید نمونه براری و برای پاتولوژی ارسال شوند.

واکسن HPV :
دونوع واکسن علیه HPV در دنیا تولید شده که تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)را هم برای پیشگیری از عفونت HPVوهم جلوگیری از سرطان گردنه رحم دریافت کرده اند. در ایران واکسنGardasil از طریق هلال احمر توزیع می شود. این واکسن علیه ۴ گونه HPV16،۱۸،۶،۱۱ حفاظت ایجاد می کند.در اصفهان از طریق هلال احمر این واکسن با قیمت هر واکسن حدود ۳۰۰ هزار تومان توزیع میشود. برای حفاظت تقریبا کامل باید سه واکسن تزریق شود. تزریق دوم به فاصله دو ماه از تزریق اول و تزریق سوم به فاصله ۶ ماه از تزریق اول در عضله بازو انجام میشودو تا حدود ۱۰۰% در پیشگیری از عفونت ۴ گونه ویروس و بد خیمی ناشی از آن ها تاثیر دارد. واین تاثیر تا ۵ سال ادامه پیدا می کند.

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]
pezeshkonline.ir

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *