افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چه اشتباهاتی باعث میشه به کاهش وزن نرسیم

  • اگر مقدار کالری دریافتی روزانه خود را آنقدر کم کنید، که آنچه وارد بدنتان می شود کمتر از سوخت و ساز پایه یا میزان متابولیسم بدنتان باشد، بدن را در وضعیت ناراحت و ناخوشایند قرار می‌دهید. بنابراین بدن تلاش می‌کند تا با ذخیره بیشتر همین کالری‌های محدود، این کمبود را جبران کند.

 

یک هفته تمام رژیم گرفتید و به خودتان سختی دادید، اما آخر هفته که روی ترازو می‌روید تا کاهش وزنتان را کنترل کنید و به خودتان بابت موفقیتی که داشتید تبریک بگویید، می‌بینید که نه تنها وزنی کم نشده بلکه چند صد گرم هم اضافه کرده‌اید! چطور چنین چیزی ممکن است؟! مهم نیست که چقدر اراده دارید، چون به هر حال روند کاهش وزن خیلی ساده نیست. در واقع روند کاهش وزن به سادگی «کالری وارد شدن در مقابل کالری سوزانده شده» نیست. اما چه عاملی باعث می‌شود در این مسیر سخت پیشرفت نکنید یا همان نتایج قبلی را نیز از دست بدهید؟ این ۵ اشتباه را از برنامه کاهش وزن‌تان حذف کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.
 
اشتباه شماره ۱: به اندازه کافی غذا نمی‌خورید
اگر مقدار کالری دریافتی روزانه خود را آنقدر کم کنید، که آنچه وارد بدنتان می شود کمتر از سوخت و ساز پایه یا میزان متابولیسم بدنتان باشد، بدن را در وضعیت ناراحت و ناخوشایند قرار می‌دهید. بنابراین بدن تلاش می‌کند تا با ذخیره بیشتر همین کالری‌های محدود، این کمبود را جبران کند. بنابراین به مرور شما کم و کمتر می‌خورید و بدن‌تان به شکل هوشمندانه‌ای (در این مورد اصلا به نفع تان نیست!) سوخت  و ساز پایه‌اش را پایین‌تر می‌آورد. این مساله به خصوص در مورد خانم‌هایی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، دیده می‌شود. اگر مدام خسته هستید و حتی با خواب زیاد هم سر حال نمی‌آیید یا زیاد خسته می‌شوید و یا هر دو، احتمالاً کالری دریافتی روزانه‌تان کافی نیست و همین مساله می‌تواند جلوی فرایند کاهش وزن شما را بگیرد یا باعث افزایش تدریجی وزن‌تان شود.

اشتباه شماره ۲: کالری‌های اشتباه را انتخاب می‌کنید
کاهش کالری دریافتی به تنهایی نمی‌تواند به شما کمک کند تا به وزن ایده‌آل‌تان برسید. تا مدت‌ها متخصصان تغذیه تصور می‌کردند که کالری‌ها با هم برابر هستند اما امروزه می‌دانیم کالری‌ای که از غذاهای مختلف به دست می‌آید، کاملا با هم برابر نیستند. در سال ۲۰۱۱، مطالعه‌ای که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد افرادی که مراقب مقدار کالری‌های دریافتی‌شان هستند، اما کالری مجاز روزانه‌شان را از نوشابه یا سیب زمینی و… دریافت می‌کنند، بیش از دیگران وزن اضافه می‌کنند. به بیان دیگر ۵۰۰ کالری کیک تولد، اصلا معادل ۵۰۰ کالری غذای سالم نیست. قندها و نشاسته‌ها به سرعت در بدن تبدیل به چربی می‌شوند به خصوص وقتی ورزش نمی‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید مراقب باشید که بخش عمده کالری دریافتی روزانه‌تان از پروتئین‌های کم چرب، چربی‌های سالم و انواع سبزیجات باشد.
 

اشتباه شماره ۳: هر روز به یک نوع ورزش می‌پردازید
به طور قطع هر نوع ورزش و فعالیت بدنی، بهتر از بی تحرکی است. اما به مرور بدن شما به یک نوع فعالیت بدنی عادت می‌کند. بنابراین ۲۵ کیلومتر دوچرخه‌سواری که باعث شده سه کیلو اضافه وزن ابتدایی‌تان را بسوزانید، به کاهش ۳ کیلوی بعدی کمکی نمی‌کند. در این شرایط برای کاهش وزن لازم است فعالیت بدنی و ورزش‌تان را متنوع کنید و هر چند روز یکبار سرعت، شدت و مدت ورزش را تغییر دهید تا مانع از سازگاری بدن نسبت به فعالیت بدنی شود. مطالعات نشان داده است که ورزش متناوب با شدت بالا می‌تواند تا ساعت‌ها بعد از ورزش، سوخت و ساز پایه بدن را بالا نگه دهد. چون در این حالت تا ساعت‌ها بعد از ورزش همچنان مصرف اکسیژن در بدن‌تان بالا بوده و در نتیجه کالری بالاتری خواهید سوزاند.

 
اشتباه شماره ۴: ورزش کردن را بهانه‌ای برای خوردن بیشتر می‌دانید
خیلی از ما وقتی رژیم می‌گیریم و با هدف کاهش وزن ورزش می‌کنیم، مقدار کالری را که در هر جلسه ورزش می‌سوزانیم  را خیلی بیشتر از انچه که واقعا هست در نظر می‌گیریم. اما کالری کمتری که در نتیجه ورزش می‌سوزد، مشکل اصلی نیست، در واقع مشکل از جایی شروع می‌شود که با خودمان فکر می‌کنیم، چون کالری زیادی را در هنگام ورزش می‌سوزانیم، بنابراین می‌توانیم بیشتر بخوریم و در نتیجه به مرور کالری‌های اضافه وارد بدنمان می‌شود و به مرور با روند کاهش وزن‌مان تداخل پیدا می‌کند و حتی ممکن است چاق شویم.
 

 
اشتباه شماره ۵: بیش از حد برای لاغری تلاش می‌کنید
یکی از مهم‌ترین اشتباهات رژیمی که خیلی‌ها مرتکب می شوند، این است که افراد از ابتدای صبح به شدت کالری دریافتی روزانه‌شان را محدود می‌کنند و در نتیجه به سرعت گرسنه شده و بعدازظهرها و شب‌ها دچار پرخوری می‌شوند. در حالی‌که استفاده از حجم مشخصی پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر در طول روز باعث می‌شود که سیر بمانید و دچار ریزه‌خواری و پرخوری و… نشوید

 

منبع : عصر خبر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *