افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چطور به بدنم فرم بدهم؟

فرم‌دهی بدن ، پروتز یا تزریق چربی ؟

دکتر مریم ملکی: از علل مهم امتیاز و ارجحيت بافت چربی نسبت به پروتز، در رفع نواقص صورت و برجسته سازى اعضاى بدن (گونه و سينه و باسن و…) مى توان به نكات مهم و ارزشمند زير اشاره كرد :

١- در لمس محل تزريق شده و فرم داده شده ، قوام كاملا طبيعى و يكدست دارد ، و به هیچ وجه حس مصنوعی بودن و غریبه گى با بدن ندارد . برخلاف پروتز که برجستگی غیر طبیعی و گاهاً در لمس عضو برجسته شده، حس مصنوعی القا می‌کند. مخصوصا اين اتفاق باره وبارها در پروتزهای باسن گزارش شده و باعث نارضایتی فرد می‌شود.

wqq

٢- در تزريق چربى بدليل انبوه سلولهاى بنيادى كه در بافت تزريق شده موجود هست ، سطح و قوام پوست نيز جوانتر و سفت تر ميشود،حتى رنگ پوست شفافتر و با طراوت تر از قبل ميشود ، كه اين حالت در پروتز به هيج وجه اتفاق نمى افتد .

٣- با استفاده از پروتز صرفاً برجستگی و اصلاح نسبی انجام می‌شود و اصولاً فرم‌دهی چندانی صورت نمی‌گیرد. در فرم دهی با تزریق چربی، به دلیل نیاز به برداشتن بافت چربی از مناطق دیگر بدن، فرم دهی و پيكرتراشى بسیار زیبایی صورت می‌گیرد، به طوری که این عمل در اکثر موارد دو منظوره است و علاوه بر برجسته سازی مناطق مورد نیاز مثل باسن و سینه با کم کردن بافت چربی مناطق مجاور، فیگور کم‌ نظیری می‌آفریند، و به اصطلاح با يك تير دو نشان ميزند . مثلا براى تزريق چربى در باسن بايدحجم زيادى از چربى پهلوها ، شكم و يا هر دو برداشت و به سينه تزريق كرد و اين خود سبب كوچك شدن دور شكم و باريكتر شدن كمر خواهد شد ، كه با برجسته سازى سينه ، زيبايي دو چندان به فرم بدن خواهد داد.

٤- جهت قرار دادن پروتز در هر جايي از بدن که باشد (صورت و بدن) با ایجاد برش اسکار و درد عمل همراه است. در صورتی که تزریق چربی با برش پوستی همراه نیست و از خود ردی به جا نمی‌گذارد. تزريق چربى معمولا از طريق يك يا چند سورخ يك يا دو ميليمترى انجام ميشود و حداكثر در عرض سه تا چهار روز خودبخود بسته و ترميم ميگردد.

٥- از تفاوت های مهم و قابل تامل بین پروتز و چربی، که گاهی به اجبار به خارج سازی پروتز و نیاز به عمل جراحی دوم نیز منجر ميشود ، جا به جایی پروتز، لمس کناره های خارجی پروتز، کپسوله شدن و بدفرمی پروتز و عفونت ناشی از آن است. در پروتز گذاری باسن، مواردی از تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک که زیر پروتز قرار می گیرد، گزارش شده است.

در حاليكه تزريق چربى ، در اصل نوعى پيوند بافت چربى است كه از يك ناحيه مثل شكم برداشت وبه ناحيه ديگر منقل ميشود ،و اين سلولها با ديگر سلولهاى چربى موجود در محل گيرنده مثل سينه ، جوش ميخورد و امكان جابجابي ندارد. در تزریق چربی، درصد عفونت، بسیار کمتر از موارد ذکر شده در پروتزگذارى است و بسيار نادر است .

٦- چربى چون از بدن خود فرد گرفته ميشود كاملا سازگار با بدن است و امكان آلرژى و يا حساسيت ندارد ، ولى درمورد پروتزها امكان واكنش بدن نسبت به پروتز وجود دارد .
٧- به دلیل برش پوست كه در پروتز گذاری بايد ايجاد شود تا بتوان پروتز را جايگزين كرد ، به اعصاب پوستی آسیب وارد می‌شود که این مورد به خصوص در پروتزگذاری سینه به کرات دیده می‌شود و در مواردی این کم حسی با بی حس شدن هاله سینه، دائمی است. چنین عارضه ای در تزریق چربی سینه ها دیده نمی شود.

٨- دامنه کاربرد چربی بسیار بیشتر و متنوع‌تر از پروتز گذاری است. از پروتز برای برجسته سازی‌های صورت (گونه، چانه، لب ها) استفاده می‌شود ولی از چربی علاوه بر برجسته سازی فوق، برای جوان‌سازی کل صورت نیز می‌توان بهره برد. در مناطق دیگر بدن، استفاده از پروتز محدود به سینه و باسن شده است که در مورد باسن به خصوص با عوارض بیشتر (جابه جایی، عفونت، لمس لبه های پروتز و مشکلات مربوط به تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک) همراه است.

ولی از چربی علاوه بر برجسته سازی سینه و باسن که بسیار شکیل‌تر و طبیعی‌تر از پروتز جلوه می کند، برای جوان سازی دست ها، رفع لاغری‌های موضعی در ران‌ها ساق پا، مچ دست و پا ،وناحيه تناسلى و یا هرجایی که نیاز به اصلاح داشته باشد، می‌توان از چربی بهره برد و در تمام موارد فوق، پروتز هیچ نوع کارایی ندارد.

٩- عمل تزریق چربی به صورت سرپایی، بدون بستری و در اکثر موارد با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود ولی پروتز گذاری با بیهوشی عمومی و در اکثر موارد، بستری یک شب در بیمارستان است.
١٠- در تزریق چربی دروه نقاهت بسیار کوتاه تر از روش پروتز است و فرد بسیار زودتر به زندگی طبیعی برمی‌گردد و به فعالیت های روزمره می‌پردازد.
١١- نتیجه طولانی مدت تزریق چربی، استاندارد و در دست پزشك با تجربه و کارآزموده، طولانی‌تر و حتی دائمی است. علاوه بر زیبایی طبیعی که به همراه دارد، چنین نتایجی با پروتز کمتر به دست می آید.

١٢- هزینه تزریق چربی به طور کلی در هر نقطه از بدن، کمتر و مقرون به صرفه تر از انجام پروتز است.
١٣- پروتزها معمولا از كشورهاى خارجى وارد ايران ميشوند و مستلزم خروج ارز از كشور ميباشد ، در روش تزريق چربى بيمار فقط هزينه كار پزشک را ميپردازد .

در پايان بايد گفته شود كه با وجود تمام مزاياى چربى نسبت به پروتز ، بدليل وقت گير بودن و نياز به صرف انرژى زياد و همچنين تجربه و مهارت زيادى كه در روش تزريق چربى لازم است و همينطور لزوم تكرارجلسات تزريق چربى در بسيارى از موارد ،تا كسب نتيجه مطلوب ، براى پزشكان پروتز بسيار سريعتر و راحت تر است و بيشتر پزشكان مخصوصا جراحان شايد كمتر رغبت به انجام تزريق چربى داشته باشند تا گذاشتن پروتز ، و به همين دليل روش تزريق چربى را كمتر براى بيماران مورد توجه قرار دهند و يا پيشنهاد كنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *