افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چسب زدن بینی بعد از عمل

در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که بیمار بینی را پس از عمل جراحی زیبایی بینی و جراحی ترمیمی بینی چسب بزند. دلیل اصلی چسب زدن بینی بعد از عمل کمک کردن به پوست در جمع شدن و پوشاندن مناسب غضروف و استخوان زیرین است. چسب زدن بینی بعد از عمل به ویژه برای آن دسته از بیماران رینوپلاستی و عمل ترمیمی بینی مفید است که پوستی با ضخامت متوسط تا نسبتاً ضخیم دارند. جمع شدن پوست این بیماران پس از عمل بیش از دیگران زمان می‌برد ، ضمناً پوست‌شان بیشتر مستعد تشکیل دادن بافت هم‌بند متراکم‌تر بین ساختار ساختمانی استخوان ، غضروف و پوست است.

اگر تشکیل این بافت پیش از جمع شدن پوست و پوشش‌دهی صورت پذیرد، بافت هم‌بند اضافی ناخواسته بر روی سطح قرار خواهد گرفت و از پوشش‌دهی بیشتر پوست ممانعت خواهد کرد. گاهی بافت هم‌بند اضافی در شکل‌گیری خطوط کناره‌ی برجسته و برآمدگی‌هایی نقش دارد که نتیجه نهایی رینوپلاستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و از زیبایی‌اش می‌کاهند. نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل احتمال وقوع این پیشامدهای نامطلوب را به حداقل می‌رساند.

من معمولاً به بیماران عمل رینوپلاستی و جراحی ترمیمی بینی توصیه می‌کنم که ۲ تا ۳ هفته پس از عمل چسب زدن را شروع کنند، البته در بعضی موارد نیز دیرتر چسب زدن آغاز می‌شود. پس از شروع چسب زدن بینی بعد از عمل، بهترین کار آن است که جهت رسیدن به بیشترین فایده‌ی این روش، تا چند ماه چسب زدن را ادامه داد. از بیماران خواسته می‌شود تا بینی‌شان را هر شب قبل از خوابیدن چسب بزنند، و سپس صبح پیش از آغاز برنامه‌ی روزانه معمول، آن را بردارند. البته اگر می‌توانید چسب را جز شب‌ها مدت بیشتری نگه دارید، بهتر خواهد بود.

از جراح عمل رینوپلاستی یا ترمیمی بینی خود بخواهید تا کاملاً به شما توضیح دهد که آیا چسب بینی برایتان لازم است یا خیر، از این گذشته جراح باید در خصوص شیوه صحیح چسب زدن بینی بعد از عمل کاملاً راهنمایی‌تان کند.

انتخاب چسب بینی بعد از عمل

در ادامه، مراحل معمول نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل را با تکیه بر مثالی از یکی از بیماران عمل جراحی ترمیمی بینی برشمرده و هر کدام را به اختصار شرح داده‌ام.توصیه‌ی فعلی من به بیماران در مورد انتخاب چسب، تهیه یک حلقه چسب کاغذی مدرج پزشکی به پهنای ۱.۵ سانتی متر از نزدیک‌ترین داروخانه است. از قضا من در مطب از چسب کاغذی با منافذ بسیار ریز، استفاده می‌کنم که حتی پس از استفاده مکرر همچنان ضدحساسیت و ملایم با پوست بینی است، البته این چسب کاغذی نسبتاً گران است. به تجربه دریافته‌ام که ۱.۵ سانتی متر مناسب‌ترین پهنا برای این منظور است.

1

پاک کردن پوست
پیش از به کار بردن چسب بینی، پوست روی بینی و گونه‌ها را کاملاً با پنبه آغشته به الکل پاک کنید تا تمام روغن‌ها، چربی و لوازم آرایش جلوگیری کننده از چسبیدن مناسب چسب را بزدایید.

نحوه صحیح چسب زدن
پیشنهادم به بیماران این است که چسب زدن بینی بعد از عمل را مقابل آینه انجام دهند تا مطمئن شوند که چسب را در جای مناسب قرار می‌دهند. تصویرهایی که در مقاله مشاهده می کنید متعلق به یکی از بیماران عمل جراحی ترمیمی بینی است که قبلاً جراح پلاستیک دیگری بینی‌اش را عمل کرده بود. من عمل ترمیمی بینی را جهت کاهش بیشتر ارتفاع قسمت بالایی پل (و نیز تغییر شکل بیشتر نوک بینی) انجام دادم. ما هر دو، در زمان انجام عمل ترمیمی می‌دانستیم که کنترل و مهار پوست وی در دوران پس از عمل، بخش مهمی از فرایند عمل خواهد بود.

در این مورد خاص، برای نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل سعی می‌کنیم تا فقط پوست بخش بالای پل را چسب بزنیم، اما شما می‌توانید از همین روش برای چسب زدن قسمت‌های پایینی پل در نزدیکی نوک بینی نیز استفاده کنید. در ابتدا قطعه‌ای از چسب را با طول مناسب جدا کنید به گونه‌ای که روی بینی را بپوشاند و تا گونه‌های هر سمت نیز برسد. همان‌طور که به سمت بالا یا پایین پل حرکت می‌کنید مجبورید تا طول هر تکه را تعیین کنید؛ چرا که بخش پایینی پل در نزدیکی نوک مشخصاً پهن‌تر از بالای آن است.

همان‌طور که در تصویر کناری می‌بینید باید چسب را هنگام تعیین موقعیت آن روی بینی کاملاً بکشید. چسب را پایین بیاورید تا با بینی تماس پیدا کند، اما فعلاً به دو سمت چسب نچسبد. چسب را به آرامی روی پوست بکشید و سپس دو سمت آن را رو به پایین به سمت گونه‌ها بیاورید و بچسبانید. به خاطر داشته باشید که هدف از چسب زدن بینی بعد از عمل، فشردن پوست به سمت پایین رو به غضروف و استخوان زیرین است.

پس از آن که قطعه اول چسب را محکم و به خوبی در جای مورد نظر چسباندید، قطعه‌های دیگر را با بالا یا پایین رفتن روی پل بینی به همین ترتیب بچسبانید، در این بین اطمینان حاصل کنید که هر چسب با قبلی ۳۰ تا ۵۰ درصد همپوشانی دارد. (به تصویر نگاه کنید.) چسب بینی شما پس از اتمام یافتن کار، باید شبیه به تصویر سوم باشد و قرمزی ملایمی بر روی پوست دیده شود. در واقع باید مشخص باشد که چسب کاملاً محکم بر روی پوست قرار گرفته و به خوبی آن را رو به پایین فشرده می‌سازد.

2 3 4

برداشتن چسب
چسب بینی باید با احتیاط کامل برداشته شود؛ نمی‌توانید صرفاً از انتهای چسب بگیرید و آن را از بینی جدا کنید؛ چون به این ترتیب هدف چسب زدن بینی بعد از عمل را، یعنی کمک به بیشتر چسبیدن پوست به بینی، خدشه‌دار می‌سازید. در تصاویر بالا روش صحیح برداشتن چسب را نشان داده‌ام. می‌توانید از داروخانه‌ها محلول جداکننده‌ی چسب را بدون نسخه جهت شل کردن چسب خریداری نمایید.

5

روش دیگر آن است که می‌توانید چسب را در زمان گرفتن دوش آب گرم و شستشو قسمت چسب زده شده با صابون و کف فراوان جدا کنید. من پیشنهاد می‌کنم که با موچین یا وسیله‌ای مشابه لبه‌ی چسب را (مانند تصویر) بگیرید، و به آرامی آن را از پوست جدا کنید، و به سرعت چسب را ۱۸۰ درجه به دور خودش به عقب بکشید و همین زاویه را هنگام جدا کردن باقی چسب نیز حفظ کنید؛ به این شکل، در اصل چسب را موازی با سطح پوست جدا می‌کنید و احتمال بالا یا پایین کشیدن پوست روی استخوان و غضروف زیرین را به حداقل می‌رسانید.

فرایند چسب زدن بینی بعد از عمل را هر روز تا اتمام دوره مدّ نظر جراح انجام دهید. اگر چسب زدن پس از عمل رینوپلاستی و جراحی ترمیمی بینی به درستی و مداوم صورت گیرد، تأثیر مثبت قابل ملاحظه‌ای بر نتیجه عمل خواهد داشت.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *