افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا گاهی تصور می شود آنتی بیوتیک تنها راه درمان است

c14w08d8qsacmw8wend

  • وقتی میکروب‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند بینی و سینوس‌ها را درگیر می‌کنند و ترشحات بینی باعث شسته شدن میکروب‌ها از بینی و سینوس می‌شود.

 

دکتر فریده یونسی اظهار کرد: هرساله بزرگسالان به طور میانگین دو یا سه دوره سرماخوردگی دارند که در بچه‌ها می‌تواند بیشتر باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل غیبت بچه‌ها از مدرسه و بزرگسالان از محل کار سرماخوردگی است.

وی اظهارکرد: بیشتر از ۲۰۰ ویروس می‌تواند باعث بروز سرماخوردگی شود؛ ویروس‌ها می‌توانند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتقل شوند و رینو ویروس‌ها متدوال ترین نوع ویروس هستند که باعث سرماخوردگی می‌شوند.

رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: چندین عامل، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به تماس با فرد مبتلا به سرماخوردگی و سن (نوزادان و کودکان در معرض خطر بیشتری هستند) اشاره کرد.

وی از دیگر عوامل ابتلا به سرماخوردگی را داشتن سیستم ایمنی ضعیف و یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی و قرار داشتن در فصل پاییز و یا زمستان عنوان کرد.

یونسی گفت: وقتی میکروب‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند بینی و سینوس‌ها را درگیر می‌کنند و ترشحات بینی باعث شسته شدن میکروب‌ها از بینی و سینوس می‌شود.

وی افزود: پس از دو یا سه روز، ترشحات بینی ممکن است به شکل زرد یا سبز تغییر رنگ دهد که کاملاً طبیعی است و به این معنی نیست که بیمار نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

وی در خصوص علائم سرماخوردگی اظهار کرد: عطسه کردن، گرفتگی بینی، سرفه، گلو درد، ریزش مخاط به حلق، اشک چشم و سردرد از جمله این علائم است و اوج علائم دو تا سه روز است اما می‌تواند ۱۰ تا ۱۴۴ روز طول بکشد.

یونسی تاکید کرد: اگر علائم بهبودی بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد، علائم شدید یا غیر معمول باشد و بچه کمتر از سه ماه تب داشته باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کند.
رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی نیاز نیستند و تقریباً همه سرماخوردگی‌ها خودشان بهبود می‌یابند.

وی گفت: پزشک با پرسیدن تعدادی سؤال از علائم بیمار و معاینه نوع بیماری را مشخص می‌کند
و گاهی اوقات، سوآپ (چوب) داخل بینی یا دهان وارد می‌کند.

یونسی ادامه داد: چون سرماخوردگی به وسیله ویروس است آنتی بیوتیک ها به بهتر شدن کمک نمی‌کنند و حتی ممکن است برای اطفال و بزرگسالان مضر باشد.

وی گفت: پزشک می‌تواند نکاتی را برای کمک به بهبود علائم تب یا سرفه ارائه کند و باید از مصرف داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی به بچه‌های زیر چهار سال خودداری کرد.

وی در خصوص راه‌های تسکین علائم افزود: استراحت، مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبو بروفن، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط، قطره یا اسپری بینی، قرار دادن یک حوله گرم بالای گوش برای کاهش درد و غرغره آب نمک توصیه می‌شود اما قرص‌های مکیدنی در اطفال توصیه نمی‌شود.

یونسی گفت: اجتناب از سیگار کشیدن، استفاده از عسل در افراد بالای یک سال برای کاهش سرفه و تنفس بخار از یک ظرف آب گرم نیز مفید است و روش‌های خود مراقبتی باعث بهود علائم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر فرآورده‌های بدون نسخه در سن خاصی از بچه‌ها توصیه نمی‌شود.

یونسی در خصوص راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی گفت: اجتناب از تماس فیزیکی با فرد مبتلا به سرماخوردگی و مقابله با عفونت سیستم تنفسی فوقانی از جمله این راه‌ها است.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *