افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا و چگونه تخمک را فریز می کنند

201671522050191220a

  • خیلى از خانم‌هایى که تخمک خود را فریز مى‌کنند بنا به دلایلى، اکنون آمادگى باردارى ندارند و مى‌خواهند شانس بارداریشان را در سال‌هاى آینده از دست ندهند

 

فریز تخمک یکى از روش‌هاى درمان نابارورى است که مى‌تواند قدرت بارورى خانم‌ها را در سنین بالا، افزایش دهد. در این روش، تخمک‌ها جمع آورى شده و در محیط آزمایشگاهى فریز مى‌شوند تا به زنان شانس بیشترى براى باردارى در سنین بالا دهد. اولین نوزاد با این روش، در سال ١٩٨٦ متولد شد و از آن پس حدود ١٠٠٠ تا ٢٠٠٠ کودک با این روش متولد شدند. آنچه جالب توجه است، پیشرفت روز افزون تکنولوژى فریز تخمک است. به نظر متخصصان، زنان با این روش کنترل بیشترى بر قدرت بارورى خود دارند.

چرا باید تخمک خود را فریز کنیم؟

سه دلیل اصلى براى فریز کردن تخمک وجود دارد:

۱- کوتاه بودن سن باروری در زنان. خیلى از خانم‌هایى که تخمک خود را فریز مى‌کنند بنا به دلایلى، اکنون آمادگى باردارى ندارند و مى‌خواهند شانس بارداریشان را در سال‌هاى آینده از دست ندهند. براى مثال زنانى که مى‌خواهند امنیت مالى پیدا کنند، یا مراحل تحصیلیشان را به پایان برسانند، و حتى دخترانى که هنوز شریک زندگیشان را پیدا نکرده‌اند، مى‌توانند از این روش بهره ببرند. اگر در سن سى سالگى هستید و هنوز شرایط بچه‌دار شدن را ندارید، مى‌توانید تخمک‌هایتان را فریز کنید و در چهل سالگى یا حتى پنجاه سالگى از آن‌ها استفاده کنید.

۲- محافظت از تخمک‌ها در طول درمان‌هاى پزشکى. یکى از اثرات زیانبار شیمى درمانى و پرتو درمانى در بدن، نابارورى تخمک‌هاست. مى‌توانید قبل از انجام این درمان‌ها، تخمک‌ها را فریز کنید و پس از اتمام دوره درمانى و مرحله ریکاورى، تخمک‌ها را به رحم بازگردانید.

۳- حفظ تخمک‌هاى اضافى در روش IVF . معمولاً تخمک‌هاى بارور نشده در روش IVFF را فریز مى‌کنند تا در صورت لزوم بعداً از آن‌ها استفاده کنند. بهترین سن براى فریز کردن تخمک، چه سنى است؟ هرچه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. با افزایش سن شما، سن تخمک‌ها نیز بالا مى‌رود. درنتیجه قدرت بارورى کاهش یافته و خطر تولد کودکى با ناهنجارى‌هاى کروموزومى افزایش مى‌یابد. البته عوامل دیگرى نیز در بروز این ناهنجارى‌ها نقش دارند، ولى مقصر اصلى سن بالاى تخمک‌ها است. فرآیند جمع آورى به چه صورت است؟ روند این عملیات مانند IVF است و دو تا چهار هفته زمان مى‌برد. – از آنجایى که به طور معمول تخمدان‌ها هر ماه یک تخمک آزاد مى‌کنند، نزدیک به دوره قاعدگی‌تان، دارو مصرف مى‌کنید تا تخمدان‌ها تحریک شده و همزمان چندین تخمک آزاد کنند. – هر چند روز یک بار نزد پزشکتان مى‌روید و از طریق سونوگرافى، و بررسى سطح هورمون‌ها معاینه مى‌شوید تا زمان جمع‌آورى تخمک‌ها مشخص شود. – زمانى که تخمک‌ها رسیدند، آن‌ها را از طریق یک عمل سرپایى جمع‌آورى مى‌کنند. ابتدا، یک داروى بى‌حسى به شما تزریق مى‌شود، سپس با کمک دستگاه سونوگرافى، یک سوزن از طریق واژن، وارد رحم مى‌شود و حداقل ٥ و حداکثر٢٠ تخمک در هر عملیات، جمع آورى مى‌شود. – پس از یک تا دو ساعت مى‌توانید به خانه بروید. البته ممکن است تا چند روز، در ناحیه رحم احساس گرفتگى داشته باشید.  چگونه از تخمک هاى فریز شده استفاده مى شود؟ تخمک‌ها بلافاصله پس از برداشت، فریز مى‌شوند. هرچه بیشتر، تخمک فریز کنید، شانس اینکه حداقل یکى از آنها طى مراحل، انجماد، ذوب، بارورسازى و انتقال، سالم بمانند بیشتر مى‌شود. زمانى که آماده باردارى و انتقال هستید، تخمک‌ها، ذوب شده و آنهایى که سالم هستند، به روش IVF یا لقاح مصنوعى، در آزمایشگاه با اسپرم همسرتان، تلقیح مى‌شوند. سپس یک تا چهار رویان، همزمان به رحم منتقل مى‌شوند. به گفته متخصصان، خانمى که ٣٣ سال سن دارد، با ٢٠ تا ٢٥ تخمک فریز شده، شانس خوبى براى باردارى یک نوزاد سالم در آینده دارد و افراد بالاى این سن بالطبع باید ذخیره تخمکى بیشترى داشته باشند.  میزان موفقیت این روش چقدر است؟ با اینکه اطلاعات در این زمینه محدود است، اما گزارشات حاکى از آن است که در همه جاى دنیا، حدود یک الى دو سوم درمان‌هاى نابارورى به وسیله، فریز تخمک، منجر به باردارى سالم مى‌شوند.  به یاد داشته باشید : – همانطور که گفته شد، هرچه در زمان فریز کردن تخمک‌ها، سن کمتری داشته باشید شانس شما براى داشتن یک نوزاد سالم در آینده بیشتر خواهد بود. براساس تحقیقات اخیر، خانمى سى ساله که دو، تا شش تخمک فریز کرده است، احتمال باردارى او ٩ تا ٢٤ درصد است، که درصد پایینى است. به همین خاطر توصیه مى‌شود ذخیره تخمک فریز شده‌تان را بالا ببرید. – با پیشرفت تکنولوژى، موفقیت در این روش نیز افزایش یافته است. از این رو، اگر برایتان امکان پذیر باشد، استفاده از رویان فریز شده درصد موفقیت بیشترى نسبت به تخمک فریز شده دارد. زیرا رویان‌ها در مرحله انجماد بیشتر از تخمک‌ها دوام مى‌آورند. – تخمک‌هایى که به روش انجماد سریع، فریز مى‌شوند، شانس زنده ماندن بیشترى نسبت به تخمک‌هاى فریز شده به روش قدیمى یا کند، دارند. – استفاده از تخمک فریز شده، به هیچ وجه احتمال ناهنجارى‌هاى کروموزومى را افزایش نمى‌دهد.

 

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *