افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا مبتلا به فشار خون می شویم

  • این دکترای تغذیه و رژیم درمانی کم تحرکی، استرس، استعمال دخانیات و مصرف زیاد نمک و اضافه وزن را از علل بروز فشار خون دانست و عنوان کرد: نقش عوامل تغذیه‌ای در پیشگیری و همچنین کنترل و درمان این بیماری در سطوح مختلف قابل بررسی است.

 

دکتر مریم محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  بیان داشت: در جوامع مختلف، از هر ۵-۳ نفر،ر یک فرد به فشار خون مبتلا است؛ اما حداکثر نصف این افراد تحت درمان هستند. مشاهده شده فرد سال‌ها به فشار خون مبتلا بوده است؛ اما علامتی را دال بر وجود این بیماری متوجه نشده است، از این رو، فشار خون را با عنوان «قاتل خاموش» نام می‌برند؛ چرا که بدون هیچ گونه علامتی می‌تواند آسیب‌های جدی را برای فرد به دنبال داشته باشد.
وی در ادامه بیان داشت: فشار خون زیر ۱۲۰ روی ۸۰ یا اصطلاحا ۱۲ روی ۸ نرمال است. اگر فشار خون ۱۴-۱۲ روی ۹-۸۸ باشد، فرد پیش فشار خون دارد و بالاتر از ۱۴ روی ۹۹، فرد مبتلا به فشار خون است که درجه بندی‌های مختلف دارد.
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی کم تحرکی، استرس، استعمال دخانیات و مصرف زیاد نمک و اضافه وزن را از علل بروز فشار خون دانست و عنوان کرد: نقش عوامل تغذیه‌ای در پیشگیری و همچنین کنترل و درمان این بیماری در سطوح مختلف قابل بررسی است. به بیان دیگر، عوامل تغذیه‌ای در هر حال یکسان است و به تمام افراد توصیه می‌شود از مصرف زیاد نمک پرهیز کننند؛ اما سطح محدودیتی که تجویز می‌شود، برای افراد متفاوت است.
محمودی با بیان اینکه کنترل مصرف سدیم از نکات اصلی در پیشگیری از فشار خون است، بیان کرد: هرچه میزان فرآوری مواد غذایی بیشتر باشد، میزان سدیم آن بیشتر است. معمولا چیدمان قفسه‌ها در سوپرمارکت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به گونه‌ای است که در ابتدا مواد غذایی فرآوری شده مانند کیک‌ها و غذاهای آماده و سبزیجات و مواد پروتئینی را در انتهای مغازه قرار می‌دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کیک و کلوچه اگرچه طعم شور ندارند، اما سدیم در ترکیبات آنها موجود است. بنابراین افراد باید عادت کنند حتما برچسب ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی را به لحاظ وجود سدیم مطالعه نمایند. همانطور که ذکر شد، نمک یا همان سدیم، دلیل اصلی در ابتلا به فشار خون است. بنابراین بهتر است برای طعم دار کردن غذار از آب لیموی تازه و ادویه‌ها استفاده شود.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مقدار مجاز مصرف روزانه نمک چه میزان است، اظهارداشت: به منظور پیشگیری از بیماری مورد بحث، تثریبا یک قاشق چایخوری در روز مجاز است که برای مبتلایان بهفشار خون این مقدار نصف می‌شود. با توجه به این که در جامعه ما بیشتر تامین ید مورد نیاز از نمک است، بنابراین بسیار مهم است که نمک در زمان طبخ به غذا اضافه نشود تا ید آن با حرارت از بین نرود.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *