افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا دندان عصب کشی شده درد می کند

 

  • بعد از عصب‌کشی شما ممکن است درد داشته باشید. اگر قبل از عصب‌کشی درد داشته‌اید، احتمال وجود درد بعد از عصب‌کشی هم بیشتر است. علت این درد اکثر موارد به کامل نبودن عصب‌کشی یا وجود اشکال در درمان ربطی ندارد.

برای  دندان‌پزشکان روبرو شدن با مریض هایی که به علتل درد دندان می آیند امری طبیعی است. اولی بعضی از بیماران ما  تا چند روپس از عصب‌کشی، درد را در دندان خود حس می‌کنند. قانع کردن بیشتر بیماران در مورد درد بعد از درمان اغلب کار راحتی نیست. از این رو که بیماران به دلیل درد مراجعه می‌کنند و انتظار رفع درد بعد از درمان امری کاملا طبیعی و به حق است.
درمان ریشه (عصب‌کشی) درمانی است که بیشتر مراجعین دندان‌پزشکی در کشور ما حداقل یکبار آن را تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد قبل از مراجعه به عصب‌کشی بدبین هستند ودلیل توصیفاتی که شنیده‌اند یا تجربیات ناگواری که احیانا قبلا داشته‌اند، آن را درمانی دردناک و حتی وحشتناک فرض می‌کنند! همچنین بیشتر بیماران گا‌ها در مورد احتمال درد بعد از عصب‌کشی سوالات زیادی در ذهنشان مطرح می‌شود.

مهم‌ترین سوال بیماران اغلب این است که مگر «عصب» دندان کشیده نشده است؟ پس چه طور ممکن است دندانی که عصب ندارد درد کند؟

حقیقت این است درمانی که دندان‌پزشکان آن را با عنوان «درمان کانال ریشه» می‌شناسند (درخیلی از کشورهای خارجی هم به همین نام نامیده می‌شود) و بیماران ما آن را عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی می‌نامند، محدود به خارج کردن عصب از داخل دندان نیست. این درمان در اصل شامل پاکسازی و شک دادن داخل کانال‌های ریشه در طول مناسب و مسدود کردن مسیرکانال‌ها با مواد صناعی است به طوری که میکروارگانیسم هاو میکروب‌های داخل کانال ریشه پاکسازی شوند و امکان رشد میکروب‌ها هم در آینده غیرممکن شود. تمام این کار‌ها برای یک دندان شما ممکن است مستلزم حداقل یک تا سه جلسه درمانی باشد و کاری دقیق و زمانبر است.

بعد از عصب‌کشی شما ممکن است درد داشته باشید. اگر قبل از عصب‌کشی درد داشته‌اید، احتمال وجود درد بعد از عصب‌کشی هم بیشتر است. علت این درد اکثر موارد به کامل نبودن عصب‌کشی یا وجود اشکال در درمان ربطی ندارد. مکانیسم‌های درد بدن انسان مخصوصا در سر و گردن بسیار پیچیده هستند. گاهی حتی علیرغم رفع شدن علت اصلی درد (میکروب‌ها و محصولات آن‌ها در دندان)، سیستم اعصاب محیطی و مرکزی همچنان تحریک درد را برای مدتی ادامه می‌دهند. به علاوه یک واکنش التهابی (نظیر آنچه در آلرژی‌ها اتفاق می‌افتد) در بعضی موارد علت درد شدید و تورم بعد از عصب‌کشی است. بنابراین وجود درد بعد از درمان کانال ریشه (عصب‌کشی) مخصوصا در بیست و چهار ساعت اول، امری طبیعی است و مشکل خاصی را نشان می‌دهد ولی جای نگرانی ندارد. چون بیشتر موارد با داروهای تجویزی یا توصیه شده توسط دندان‌پزشک شما، قابل کنترل است. حتی تا چندین روز بعد از عصب‌کشی درد حین غذا خوردن و موقع فشار روی دندان امری عادی است.

 

برای اینکه بعد از عصب‌کشی کمترین درد را داشته باشید، داروهای تجویزی یا توصیه شده توسط دندان‌پزشک را در اولین فرصت بعد از تمام شدن کار درمانتان شروع کنید. معمولا مسکن‌های درد، اگر قبل از رفع شدن بی‌حسی شما مصرف شوند، اثر بهتری نشان می‌دهند. به ترتیب مصرف دارو‌ها دقت کنید و سر موقع دارو‌ها را استفاده کنید. اگر درد شدید ویا تورم داشتید، خونسردیتان راحفظ کنید و با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید! عصب‌کشی ذاتا درمان دردناکی نیست، ولی در برخی بیماران ودر بعضی شرایط، وجود مقداری درد بعدازدرمان که با کمک دارو‌ها قابل کنترل است، انتظار می‌رود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *