افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا بدن آب از دست می دهد

  • همان طور که می دانید اطفال در هر زمینه ای حساس تر از دیگران هستند ، پس در این خصوص نیز عواقب بدی در انتظار اطفال خواهد بود همچنین افراد مسن و بیمار در خطر زیادی قرار دارند.

آب یکی از موادی است که در بدن انسان به مقدار زیادی وجود دارد. کمبود آب در بدن باعث بروز مشکلات و اختلالاتی در عملکرد اعضای بدن می شود. در این مطلب به بررسی دلایل کم شدن و عوامل تاثیر گذار بر کااهش آب بدن اشاره خواهیم داشت.

هرچه میزان عرق بیشتر باشد ، آب بیشتری نیز از دست می رود و این موضوع ، وقتی خودش در هوای گرم نیز صورت بگیرد، تشدید می شود. در نتیجه ، ممکن است افراد به خاطر تمرینات ورزشی در هوای گرم آب بدنشان را از دست بدهند. البته دلایل دیگری نیز از قبیل مصرف داروهایی مثل داروی فشار خون که عملکرد آنها با کاهش دادن آب عمومی بدن همراه است ، وجود دارد و یا این که پس از اسهال و استفراغ ، بدن با چنین حالتی مواجه می شود.بدن یک شخص ، روزانه ، چه مقدار آب نیاز دارد؟

این مقدار ، کاملا متغیر است و به معیارهای فراوانی از قبیل سن ، سطح فعالیت و محیط بستگی دارد. اگر یک فرد سالم و طبیعی باشد، از دست رفتن کوتاه مدت آب بدن مشکل زیادی ایجاد نمی کند؛ زیرا در این حالت کلیه ها فعالیت می کنند تا حجم ادرار را کاهش دهند و آب بدن را حفظ کنند. برای افراد سالم و بالغی که روزانه ۳هزار کالری مصرف می کنند، حداقل میزان آبی که باید بنوشند حدود ۳لیتر است ، چه این میزان به صورت آب و انواع نوشیدنی ها باشد و چه این که در انواع غذاها موجود باشد. البته برای افراد خیلی فعال از قبیل کشاورزان و یا حتی سربازان که کار آنها در هوای گرم است ، این میزان بیشتر نیز می شود.

برای چه افرادی از دست رفتن آب بدن خطرناک تر است؟

همان طور که می دانید اطفال در هر زمینه ای حساس تر از دیگران هستند ، پس در این خصوص نیز عواقب بدی در انتظار اطفال خواهد بود همچنین افراد مسن و بیمار در خطر زیادی قرار دارند.

در چه مرحله ای الکترولیت ها را باید در بدن جایگزین کرد؟

در مواقعی که فرد به خاطر اسهال و استفراغ دچار از دست دادن آب بدن شده باشد، مقادیر زیادی از مواد معدنی و الکترولیت های بدنش را از دست می دهد که باید به هر شکلی جایگزین شود. البته اگر کمتر از ۲ساعت و در هوای معتدل ورزش می کنید، مشکل خاصی ایجاد نمی شود؛ اما اگر در هوای گرم تمرینات ورزشی خود را انجام می دهید احتمالا باید هر چه زودتر اقدام به جایگزین کردن الکترولیت های از دست رفته بدنتان کنید. اگر ورزشکار هستید و میزان عرق بدنتان نیز بسیار بالاست ، باید الکترولیت ها را متناسب با سرعت از دست رفتنشان جایگزین کنید. برای این منظور، سرمهای قندی نمکی به کار می رود که حاوی الکترولیت هایی با غلظت های متناسب با از دست رفتن آنهاست و به وسیله ورزشکاران پس از ورزشهای سنگین مصرف می شود.

آیا سرمهای قندی نمکی می تواند الکترولیت های بدن را به نحو موثری جایگزین کند؟

می توان گفت که گاهی اوقات مصرف این مواد بهتر از آب است و گاهی نیز این طور نیست.

وقتی مدت طولانی ورزش سنگین می کنید ، کربوهیدرات ها و الکترولیت های موجود در این مواد ، نتایج خوبی را برای بدن شما به همراه دارد؛ زیرا هم تشنگی را برطرف می کند و هم سبب حفظ آب بدن می شود و در ضمن انرژی مورد نیاز را برای تمرینات بدنی تامین می کند در حقیقت همان اثر مصرف” tORS ” را دارد.

چگونه می توانید از وضعیت آب بدن خود مطلع شوید؟

یک راه آن اندازه گیری وزن بدن است.

به این ترتیب که هر روز صبح خود را وزن کنید و عدد ثابتی را به دست آورید. اگر پس از یک تمرین شدید ورزشی وزن بدنتان به طور ناگهانی کاهش یافت ، احتمال می رود که آب بدنتان کم شده باشد. روش دیگر نیز برای عادات ادراری است.

اگر ادرار شما همانند سابق است و رنگ آن نیز شفاف است ، آب بدنتان در حد خوبی است ؛ اما اگر دیر به دیر ادرار می کنید و رنگ آن نیز تیره شده است ، احتمالا به کم آبی دچار شده اید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *